South San Gabriel/Centro-Matic :: Dual Hawks

Het verhaal rond Centro-Matic en South San Gabriel begon in 1995,
toen de Texaanse singer/songwriter Will Johnson met een zijproject
begon om wat andere dingen uit te proberen die hij solo moeilijker
kon verwezenlijken. Dat nieuw project kreeg de naam Centro-Matic,
al duurde het nog twee jaar voor er van een echte band sprake was.
Al snel bleek dat Centro-Matic twee gezichten had: soms hadden ze
zin om snelle rocksongs te spelen, op andere momenten brachten ze
liever rustige, ingetogen nummers. Het verschil was al duidelijk in
1999 tussen ‘The Static Vs. The Strings, Vol.1’ en het veel minder
stevige ‘Navigational’. In 2000 kwam het gelijkaardige ‘South San
Gabriel Songs/Music’, wellicht de beste plaat die Centro-Matic tot
op heden heeft gemaakt. Johnson beliste dan maar om South San
Gabriel op te richten om zijn ingehouden demonen te ventileren. Zo
werd SSG een zijproject van een zijproject, met exact dezelfde
leden als Centro-Matic. Bezig baasje Johnson is ook solo nog
actief, om het allemaal wat ingewikkelder te maken.

Will Johnson heeft het zichzelf gemakkelijk gemaakt en heeft zijn
beide groepsprojecten verenigd op ‘Dual Hawks’: een schijfje South
San Gabriel en een schijfje Centro-Matic. SSG is altijd de meer
experimentele band geweest en dat is hier niet anders. Terwijl C-M
vaak recht door zee rockt (op een zeer degelijk niveau), biedt SSG
toch iets meer diepgang en vernieuwing en kan het daarom op onze
voorkeur rekenen.

Vooral de eerste drie songs van South San Gabriel zijn van een erg
hoog niveau. ‘Emma Jane’ begint met een lang, sfeervol duet tussen
cello en akoestische gitaar. Het is pas in het midden van de song
dat de stem van Johnson zich in het geheel komt mengen. ‘Kept on
the Sly’ is een stuk conventioneler en heeft weer die cello als
zachte ondersteuning. De sfeer, ook de zang, blijft ingehouden, tot
de song naar het einde toe licht openbloeit en melodieuzer wordt.
Nog iets sterker is ‘When the Angels Will Put Out Their Lights’.
Het zwaartepunt wordt de karaktervolle stem van Johnson, met het
geheel van de bescheiden gehouden instrumenten ter
ondersteuning.

‘From This I Will Awake’ houdt het tempo laag, en haalt er een
piano en backing vocals bij. Ook hier wordt het melodieuze van
Johnsons stem perfect uitgespeeld. ‘Corner Cross’ is een behoorlijk
experimentele combinatie van gekreunde lyrics en een door pedal
steel gekleurd geluidslandschap. ‘Trust to Lose’ klinkt eveneens
vernieuwend en weegt met een dominante cello wat zwaarder
door.

Centro-Matic brengt ons een song minder, maar maakt dat snel goed
met het fantastische ‘The Rat Patrol And DJs’. Het is een erg
zwierige brok (milde) vrolijkheid geworden die misschien wel het
allerbeste herbergt dat ‘Dual Hawks’ te bieden heeft. ‘Quality
Strange’ is een goede rocksong maar mist dat tikkeltje extra. Dat
heeft het zomerse ‘I, the Kite’ wel, en het snelle ‘Strychnine,
Breatless Ways’ zelfs nog iets meer. The Shins vormen hier een erg
nadrukkelijk referentiepunt. Aan de andere kant heeft ‘A Critical
Display of Snakes’ als interessantse verwezenlijking zijn
titel.

Will Johnson heeft een plaat voor de winter gemaakt en een andere
voor de zomer. Omdat het in onze contreien steeds moeilijker wordt
om uit te maken waar het ene seizoen eindigt en het andere begint,
kan je gerust South San Gabriel en Centro-Matic na elkaar opleggen.
Je zal horen dat de kleine meerwaarde toch vooral bij SSG ligt,
terwijl de nieuwe C-M gewoon een leuk rockplaatje is
geworden.

http://www.centro-matic.com
http://www.myspace.com/southsangabriel
http://www.myspace.com/centromatic

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

12 + 5 =