Headphone :: Ghostwriter

PIAS, 2008

Het valt niet vaak voor dat we onze wekkerradio, wanneer die voor
het eerst afloopt, niet tot stilte brengen via de snoozefunctie,
maar toen we de tonen van ‘Ghostwriter’ voor het eerst hoorden,
konden we niet anders dan blijven luisteren. De naam van de band
bleek Headphone en dat zei ons niets. Toen we even later ontdekten
dat het een vijftal uit ons eigenste Gent was, bracht dit een
sterke opwelling van enthousiasme teweeg.

En blijkbaar niet alleen bij ons, want ‘Ghostwriter’ stond drie
weken na elkaar op de hoogste plaats in de Hotlist, de lijst van
meest gedraaide nummers op Studio Brussel, iets wat geen enkele
song Headphone al heeft voorgedaan. Ook in de Afrekening liep het
gesmeerd, want daar raasde de debuutsingle richting eerste plaats.
Opvolger ‘She Is Electric’ doet het op dit moment eveneens erg goed
in diezelfde lijst.

Headphone mag dan wel schijnbaar uit het niets tot ons en de
grotere meerderheid van Vlaanderen zijn gekomen, de band rond Ian
Marien is al sinds 2001 actief. Het was blijkbaar even op het
juiste moment wachten om de hypemachine (gratis single, mooie en
herkenbare graphics) in gang te zetten en dat moment lijkt goed
gekozen. Het voorbije weekend heeft Headphone dit debuutalbum
trouwens voorgesteld in de AB, waaruit bleek dat het live ook snor
zit.

Zo goed als alles op ‘Ghostwriter’ ademt één band uit: Radiohead. Dat komt
door de mix van rock en elektronica, zoals we die van de latere
Radiohead gewoon zijn, door de manier waarop deze beide worden
toegepast en door de stem van Marien, die op sommige momenten wel
erg hard aan die van Thom Yorke doet
denken. Komt daar nog eens bij dat de teksten cryptisch zijn en de
teneur vaak neerslachtig. Headphone blijft nog iets dichter bij de
popstructuren dan de Britten, maar deze stempel raken ze wellicht
niet snel kwijt.

Het album begint met een klaagzang van Marien in het mooie ‘In
White Rooms’. Het is een lamentatie van twijfel over hoe het nu
verder moet met een vrouw en het mislukken van de vooropgestelde
plannen ermee. In hetzelfde thema vinden we ‘Girlie’. De slepende
rock heeft hier plaatsgeruimd voor melancholische stadselektronica
(in combinatie met rockinstrumenten) en die werkt als een dreigende
nevellaag in op het hoofd van de verteller. Hoewel de vrouw hem gek
maakt, in beide betekenissen, probeert hij er afstand van te nemen.
“You see, I’m talking to a wall in here”… Het is ergens
grappig maar vooral pijnlijk, zij het sterk gebracht.

Het paradepaardje op deze debuutplaat blijft wat ons betreft toch
wel ‘Ghostwriter’ zelf. Ook hier een mix van lichte elektronica en
pop, ook hier een dreiging het allemaal niet meer te kunnen volgen.
De woorden “I’m a lunatic / I’m losing it” blijven niet
alleen lang in het hoofd van de luisteraar achter, het is een
fantastische vondst omdat het zowel thematisch als wat klanken
betreft een weer spiegeling is van elkaar tot je het verschil
tussen de twee niet meer hoort en je de toetand hebt bereikt die in
het nummer beschreven wordt. ‘Ghostwriter’ is Belgische klasse ten
top. Ook tweede single ‘She Is Electric’ ligt bij ons in een hoge
schuif. Opnieuw is het een nummer dat tegelijkertijd catchy en
tegendraads is, opnieuw gaat het over een vrouw. Met zinnen als
“I’m planning a riot / A plan to save us all” komen we nog
maar eens het beeld van de ongelukkige man tegen die zich wil
verzetten tegen de handelingen of uitlatingen van een vrouw.

‘Nothing’s There’ heeft een typische Radioheadstructuur waarbij je
vooral bij de gitaarintroductie Jonny Greenwood voelt opduiken.
‘Skinner’ gaat langzaam vooruit op golven van donkere elektronica.
Afsluiter ‘Film’ voelt een stuk anders aan door de Franse lyrics
van gastzangeres Julie O., die het al fluisterend bezwerend
houdt.

We gaan niet onder stoelen of banken steken dat we behoorlijk
opgezet zijn met een groep als Headphone die zich onmiddellijk in
de voorste gelederen van de Belgische rock komt vestigen. Hun
connectie met Radiohead hoeft op dit moment niet noodzakelijk
negatief te zijn, al schuilt er wel een potentieel gevaar in. Laat
ons nu vooral genieten van ‘Ghostwriter’, een verademing in het
Belgische poplandschap.

http://www.headphone-music.com
http://www.myspace.com/listentoheadphonemusic

Headphone speelt op 28 juni op Genk on Stage en op 5 juli in de AB
in het voorprogramma van Counting Crows.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twee × drie =