Terranova :: Digital Tenderness

Fetisch, de man achter Terranova, is een bezig baasje, dat
bovendien van aanpakken weet. Toen in de jaren ’80 hiphop
overwaaide vanuit de States, besloot hij niet te wachten tot de
betere platenzaak de nieuwste dingen in de importbakken had zitten,
maar trok hij zelf de grote plas over om zo dichter bij de bron te
zitten. Hij woonde een tijdlang in New York, werkte er als DJ en
leerde tijdens occasionele uitstapjes naar Londen andere fijne lui
kennen zoals de mensen van Stereo MC’s (voor wie hij enkele
productieopdrachten zou vervullen). Eind jaren ’80 keerde Fetisch
terug naar Berlijn en stampte hij met vrienden Meister en Kaos het
DJ-collectief Turntable Terranova uit de grond. Deejay’en, mixen en
producen bleven de voornaamste bezigheid. In 1998 werd een grote
stap richting bekendheid gezet met een bijdrage aan de fameuze DJ
Kicks-reeks; een jaar later verscheen het cd-debuut ‘Close the
Door’, een plaat vol duistere triphop met ballen, waaraan o.a.
Tricky, Stereo MC’s-zangeres Cath
Coffey en Alexander Hacke van Einstürzende Neubauten meewerkten.
Opvolgers ‘Nonstop Hitchhiking With No Particular Destination’
(2002) en spin-off ‘Peace is Tough’ (2003) kwamen nog een
stuk steviger uit de hoek, dankzij de aanwezigheid van gitaristen
Shapemod en Naudascher.
Voor hun vierde langspeler (wanneer we ‘Peace…’ even als een
volwaardige plaat beschouwen en ‘B-Sides & Remixes’ niet
meetellen) verruilde Terranova het oude, vertrouwde !K7-label voor
Ministry of Sound. Een verrassende zet, die bij sommige fans het
ergste liet vrezen. ‘Digital Tenderness’ klinkt inderdaad anders
dan haar voorgangers. Nog steeds op en top Terranova, maar iets
commerciëler en met echo’s van de jaren ’80. Er werd voor deze
plaat ook beroep gedaan op Jayney Klimek (ooit nog vocaliste bij
o.a. Tangerine Dream, toen die de avontuurlijke krautrock allang
achter zich hadden gelaten en resoluut kozen voor
planetariummuziek), die op haast elke track te horen is, waardoor
‘Digital Tenderness’ een coherent geheel is geworden. De eerste
keren dat we de cd beluisterden waren we enigszins teleurgesteld,
maar gelukkig zit er ook in deze plaat zoveel nuance en werd er
zoveel aandacht geschonken aan details dat elke luisterbeurt een
nieuwe ontdekkingstocht werd.
De intro van openingstrack ‘Grounded’ deed ons aanvankelijk even
denken aan Axelle Red die de boel wil laten ontploffen, maar is in
feite de perfecte song om de luisteraar duidelijk te maken waar
Terranova anno ’04 voor staat: swingende dance – met de voeten in
Bristoltriphop en met het hoofd in jaren ’80-elektro – die af en
toe doet denken aan Depeche Mode en aan Goldfrapp (zoals zij klonk
op Black Cherry’). Wat volgt is
een stoet met een heleboel uitstekende nummers, maar spijtig genoeg
ook enkele stinkers. De winnende nummers zijn wat ons betreft
‘Grounded’, ‘Cause4 Effect’, ‘Common Places’, ‘Hush’, ‘Das Plan’,
‘Stigma’ en afsluiter ‘Ground of Original Nature’. Wie echter inzet
op ‘The Real Thing’, ‘Hidden Dreams’ of ‘Back in Time’, zou wel
eens heel veel geld kunnen verliezen.
Conclusie: ‘Digital Nature’ is niet bepaald de beste
Terranova-plaat (de compilaties niet meegeteld zelfs de zwakste),
maar nog steeds heeft het Berlijnse collectief genoeg lekkers in de
kast om gasten die onverwacht op bezoek komen te spijzen. Eén
troost: de heren zijn nu al bezig aan een opvolger voor deze plaat,
en die gaat (weer) niet uitkomen op !K7 maar op het label van –
jawohl!DJ Hell. We
droppen dan ook vanaf nu elke maand één muntstuk van een euro in
onze spaarpot, om zeker niet blut te zijn op de releasedatum.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twintig − achttien =