Er is weer een nieuw feestcollectief opgerezen uit de Antwerpse kweekvijver waar eerder ook El Tattoo Del Tigre, Wawadadakwa en Internationals uit werden opgevist: The Belgian Afrobeat Association noemen ze zichzelf. Hun debuutalbum hebben ze The King Is Among Us gedoopt.
The Belgian Afrobeat Association (BABA) begon ooit als gelegenheidsband met de opdracht de mensen aan het dansen krijgen op het Ratastart Festival 2002. Onder leiding van Winok Seresia (Wawadadakwa) en met de steun van een resem rasmuzikanten van onder andere Flat Earth Society en El Tattoo Del Tigre slaagden ze zonder probleem in dit opzet. Na een paar succesvolle live optredens, was de tijd rijp voor een eigen album: The King Is Among Us is het resultaat.
Op dit album krijgt BABA de hulp van de meisjes van Laïs die hier en daar een paar toontjes komen meezingen. FES-opperhoofd Peter Vermeersch heeft de gehele leiding van deze muzikale bende op zich genomen. Hij heeft duidelijk gekozen om een erg sfeervol album te maken met live fragmenten ("O Bruni Blues") en wat zacht geroezemoes tussen de songs in.
De voortdurende aanwezige swingende percussie met de al even aanstekelijke blazers in onder andere "Babalu Ayé" voelen in deze winterse dagen aan als een heerlijk warm zonnetje. De Afrikaanse gezangen in "Quelque Chose", afgewisseld met een smeltkroes van talen in het grappige "Femme Fatale" of gewone instrumentale nummers ("Afroporn", "It’s 3 O’Clock"), brengen ons helemaal in de sfeer van een Afrikaans volksfeest.
The Belgian Afrobeat Association maakt best wel leuke muziek, en live moeten ze zeker een vurige band zijn die zijn publiek entertaint van het begin tot het einde. Toch hebben we de indruk dat BABA het zoveelste afkooksel of speelclubje is van een paar uiterst getalenteerde muzikanten die maar niet genoeg krijgen van de wereld af te reizen op zoek naar exotische inspiratiebronnen. Niet dat daar iets mis mee is, we hebben alleen het gevoel dat we het nu wel gehad hebben.