Op weg naar het beloofde land van roem en rijkdom trekken veel groepen door een ander land: dat van de belofte. Geen van hen hoopt in dat land te stranden onder de noemer "eeuwige belofte". Niets is immers zo frustrerend als het paradijs binnen handbereik te hebben en niet binnen te mogen.
Voor zijn A Spy In The House Of God (2004) én voor opvolger Further From Grace, een jaar later al (2005), omringde Nick Castro zich met enkele ronkende namen (o.a. Meg Baird van Espers en Josephine Foster) die hem onder de naam "The Poison Tree" bijstonden. Optredens met onder meer Vetiver en Espers en zijn samenwerking met Marissa Nadler voor haar "doorbraakalbum" Saga From The Mayflower May, zorgden ervoor dat hij alle juiste kaarten in handen kreeg. Maar het geluk van dit zondagskind droogt maar niet op, want in zijn nieuwe begeleidingsband "The Young Elders"duiken leden van Current 93, In Gowan Ring, Damo Suzuki’s Network en Cul De Sac op.
Gek genoeg leiden deze all stars-samenkomsten maar niet tot de grote doorbraak voor Castro, al leveren ze ook niet het album af dat zo’n doorbraak zou rechtvaardigen. Ook al heeft Castro in drie jaar tijd drie albums uitgebracht en weet hij met elke plaat zijn geluid verder uit te diepen, hij lijkt toch te snel te veel te willen. Daardoor leiden de kleine passen die hij met elk album zet niet tot vooruitgang, maar suggereren ze zelfs een stilstand .
Come Into Our House start nochtans wondermooi met "Winding Tree", de eerste op middeleeuwse leest geschoeide song. Castro lijkt werkelijk een neus te hebben voor wat zal doorbreken. De combinatie van violen, percussie, fluit en samenzang nodigt uit tot het maken van een wonderlijke reis. Ook de zachte folkballade "Sleeping In A Dream", die vooral op gitaar en zang steunt, heeft zijn charmes, net als het instrumentale "Picolina", dat teruggrijpt naar middeleeuwse ritmes. "One I Love" ontlokt evenmin een onvertogen woord. Ditmaal zijn het de blazers die de toon zetten, opdat een vol klinkende ballade zich kenbaar zou maken.
"Altar" laat de invloeden van kruistochten horen door resoluut voor oud-Arabische klanken te kiezen, waarna "Voices From The Mountains" met klanktexturen mag experimenteren en zowaar een melodielijn laat ontspringen uit wat niet meer lijkt dan enkele losse improvisaties. Na deze twee instrumentale nummers kiest Castro voor zijn meest eenvoudige song, "Standing On The Standing Stone", dat zich binnen de singer-songwritertraditie wil plaatsen.
Met "Lay Down Your Arms" wordt opnieuw een tijdreis gemaakt, al zijn de invloeden uit de hele wereld geplukt. Het nummer laat zich nog het beste omschrijven als een psychedelische, door middeleeuwse en Arabische liedstructuren geïnspireerde song. Het dertien minuten durende "Promises Unbroken" neemt zijn tijd om de weg te tonen. De song vormt haast een synthese van het album en laat Castro opnieuw op zijn paasbest horen.
Hoe troostend en mooi Come Into Our House ook mag klinken, Castro slaagt er nog steeds niet in de ultieme plaat te maken. Zonder de vinger op de wonde te kunnen leggen, schiet het album opnieuw enkele meters tekort om voor de doorbraak te zorgen. Nick Castro zal nog wel even in het land van de jonge beloftes verblijven, maar het huis dat hij daar voor zichzelf en zijn vrienden gebouwd heeft, nodigt uit tot herhaaldelijk bezoeken.