The New Year that Never Came (Anul Nou care n-a Fost)

Roemeniƫ, december 1989. De Berlijnse muur is iets meer dan een maand eerder gevallen en in de stad Timisoara is een opstand uitgebroken tegen het dictatoriale communistische regime van Nicolae Ceausescu. Regisseur Bogdan Muresanu hewerkte zijn kortfilm The Christmas Gift tot dit op het filmfestival van Venetiƫ met prijzen overladen drama dat een aantal personages volgt tegen de achtergrond van deze tumultueuze periode die zou leiden tot de val van het regime.

Er zijn verschillende verhaallijnen, maar twee sleutelgebeurtenissen staan centraal. Er is de brief die een jongetje schrijft aan de kerstman en waarin hij naast de gebruikelijke cadeaus vraagt om de dood van ā€˜oom Nic,’ de bijnaam van ’s lands gevreesde dictator. Omdat hij braaf zijn naam en adres ook aan de kerstman stuurde, leeft de familie nu in angst voor de potentiĆ«le gevolgen. Tegelijkertijd wordt overal alles in gereedheid gebracht voor de zoveelste zelfverheerlijkende nieuwjaarsuitzending die de grote leider moet bewieroken. Het probleem daar is dat de hoofdactrice is overgelopen naar het Westen en die dus zeker niet meer in beeld mag komen, terwijl men ook niet aan de bevolking kan toegeven dat ze verraad gepleegd heeft en het te laat is om alle opnames over te doen.

Tegen die achtergrond – en met het historische besef dat we ons bevinden in de laatste uren en dagen voordat het volk de meedogenloze machthebber en zijn familie zou executeren en de beelden daarvan over de hele wereld zou verspreiden – probeert deze The New Year that Never Came een soort caleidoscopische blik te geven op wat het betekende om doorheen deze ogenblikken te leven. ā€œWhat am I, the last fool?ā€ vraagt een van de personages die op het punt staat iemand aan te geven aan de gevreesde securitate, de geheime dienst van Ceausescu. Die finaliteit – het einde van het tijdperk staat letterlijk voor de deur – en het tijdsgewricht worden door regisseur Muresanu redelijk goed gevat in het gebruik van 4:3 formaat en een digitaal bewerkt kleurenpalet dat dat van de jaren tachtig imiteert. Het probleem is dat het daar ook allemaal wel wat bij blijft. Vaak is dit immers en wat al te literaire en toneelmatige verfilming die pas in het laatste half uur mede door gebruik van muziek en montage, ook echt wat aan creatieve kracht gaat winnen.

Wanneer de fictieve beelden versmelten met de historische beelden, duikt ook plots een andere dimensie op die een wrange nasmaak geeft in relatie tot de actualiteit. Het volk dat vlaggen zwaaiend op de tanks staat, staat immers nauwelijks zesendertig jaar later ook op het punt een nieuwe would-be dictator te verkiezen, nu de extreem-rechtse, met Trump sympathiserende kandidaat George Simion, het een paar dagen voor de Belgische premiĆØre van The New Year that Never Came tot in de tweede ronde van de presidentsverkiezingen schopte.

6.5
Met:
Adrian Vancica, Nicoleta HĆ¢ncu, Emilia Dobrin
Regie:
Bogdan Muresanu
Duur:
138'
2024
Roemeniƫ

verwant

aanraders

Reflet dans un diamant mort

Van alle cineasten die ons Belgenlandje rijk zijn, intrigeert...

Tardes de Soledad

Na zijn schitterende politiek-existentiƫle mijmering Pacifiction, gooit Albert Serra...

Grand Me

Atiye Zare Arandi en Bram Crols brengen met Grand...

Black Dog (Gouzhen)

Alhoewel regisseur Guan Hu al bijna dertig jaar films...

The Outrun

Op vlucht van haar destructieve bestaan in Londen keert...

recent

Mess Esque + Bonnie “Prince” Billy

11 mei 2025Arenberg, Antwerpen

Will Oldham ziet ons precies graag: om zijn recentste...

AndrƩ 3000 :: 7 Piano Sketches

Er zijn wederom geen raps te horen op het...

Inhaler

9 mei 2025Lotto Arena, Antwerpen

ā€œOm een of andere reden zijn jullie altijd heel...

Joost Vandecasteele :: Krijstijd

Afgaand op terloopse terzijdes in Krijstijd was Joost Vandecasteele...

The Haunted Youth :: Emo Song

Een potje huilen op vrijdag stond niet in onze...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in