In De Kladdenman werkt Frederik Peeters voor het eerst samen met scenarist Serge Lehman. Het resultaat is een intrigerende en ronduit geslaagde mystery-thriller. Met albums als deze wordt 2023 een prachtig stripjaar.
In 2001 kende de Zwitserse stripmaker Frederik Peeters een internationale doorbraak met Pilules Bleues (later vertaald als Blauwe Pillen), een graphic novel over een koppel dat met HIV te maken krijgt. Sindsdien maakt Peeters continu nieuwe strips en laat hij zich opvallen door een ongelooflijk breed scala aan uiteenlopende projecten. Hij werkt zowel met eigen scenario’s als op basis van die van anderen, en ook thematisch en qua genre is hij niet voor één gat te vangen. In al die jaren werden er ook geregeld albums van hem vertaald naar het Nederlands en daarbij fungeerde Sherpa steevast als hofleverancier. Nu werd L’Homme Gribouillé uit 2018 vertaald als De Kladdenman.
Voor dit album werkte Peeters voor het eerst samen met Serge Lehman, een Frans scenarist die zowel al romans publiceerde, als voor film schreef. De samenwerking voor De Kladdenman beviel beide duidelijk goed, want momenteel loopt er een reeks van hun hand, Saint-Elme, waarvan voorlopig drie delen verschenen waarvan tot nu toe geen enkel vertaald werd.
Een intrigerend en eeuwenoud mysterie houdt de familie Singer in de greep. Elisabeth is het centrale personage, moeder van Clara en dochter van Maud. Rondom hun gezin beginnen zich op een bepaald moment vreemde gebeurtenissen voor te doen. Wanneer Clara in het appartement de vreemde kladdenman tegenkomt, lijkt een grens overschreden en komt het verleden van de familie Singer plots weer heel erg dichtbij. Het wordt tijd om dit familiegeheim voor eens en voor altijd naar de oppervlakte te brengen. Op meer dan 300 pagina’s brengen de auteurs een groeiende spanning en een stevige vaart in het verhaal. De bevreemding die we aan het begin voelen als lezer, maakt beetje bij beetje plaats voor ongemak en pure adrenaline om de waarheid achter het hele mysterie te weten te komen.
Met deze uptempo-thriller hebben Lehman en Peeters een droomdebuut gemaakt als duo. Uit online interviws blijkt dat beide auteurs voor het scenario en de vertaling naar de pagina’s heel intens samengewerkt hebben en elkaar voortdurend uitdaagden. Dit is duidelijk af te lezen uit het eindresultaat, dat ondanks de grote omvang toch bijzonder scherp van focus blijft en nergens langdradig wordt of onnodige intermezzi bevat.
Tot slot willen we naar aanleiding van De Kladdenman nog een pleidooi toevoegen om Frederik Peeters nu eindelijk eens het statuut van Europees topauteur te geven. Zijn werk is zonder uitzondering verrassend, maar steeds toegankelijk. De leesbaarheid van zijn strips is quasi ongeëvenaard en zijn tekenstijl is voldoende klassiek om ook de meer behoudsgezinde liefhebbers van strips te overtuigen. Toch blijft het een strijd van kleine (maar waardevolle) niche-uitgeverijen als Sherpa om Peeters’ werk überhaupt vertaald te krijgen. In een eerlijker wereld zou elk nieuw album automatisch ook in onze taal beschikbaar moeten zijn voor een omvangrijke massa aan Peeters-adepten. Wij verklaren Frederik Peeters alvast tot Europees topauteur en hopen dat iedereen ons voorbeeld hierin volgt. De Kladdenman is alweer een subliem album, in een nieuwe, beloftevolle combinatie met scenarist Serge Lehman.