T.J. Kirsch :: Willie Nelson een getekende levensgeschiedenis

In de niet aflatende stroom stripbiografieën van muzikale iconen is Willie Nelson – een getekende geschiedenis van T.J. Kirsch een aangename verrassing. De man draagt vlotweg zijn liefde voor de countryster over op de lezer, die hierdoor de kans krijgt zijn eerste stappen als countryliefhebber te zetten.

Country. Weinig muzikale genres, freejazz even buiten beschouwing gelaten, zorgen voor zo’n kloof tussen voor- en tegenstanders. Toegegeven, het is een vorm van muziek waarbij het, zeker als leek, moeilijk het kaf van het koren scheiden is. De clichés waar cowboys, soms zelfs uit Vlaemsche klei opgetrokken, zich overgeven aan een redneck-variant van het levenslied, zijn niet van de lucht. Nochtans zijn er country-artiesten wiens kwaliteiten voor de eeuwigheid gemaakt lijken. Johnny Cash was er zo eentje en, bij de levenden, kan je moeilijk rond Willie Nelson.

Nelson werd dit voorjaar 88 en heeft er een bijzonder actieve en productieve carrière opzitten. Voor wie nieuwsgierig is naar een artiest van dat kaliber betekent dat vooral een probleem: hoe begin je er in godsnaam aan? Professionele hulp valt in zo’n geval aan te raden. Jim Jarmusch draaide bijvoorbeeld Gimme Danger om de leek toegang te geven tot de wereld van The Stooges en Amir Bar-Lev dompelt je in Long Strange Trip onder in het universum van the Grateful Dead. Wie Nelsons wereld wil binnen stappen, krijgt met dit boek een handige introductie aangeboden.

T.J. Kirsch neemt de lezer mee doorheen het leven van Nelson, van kleine lastpak die naar zijn grootouders gezonden wordt om bijgestuurd te worden tot een respectabele burger. Afgaand op de Willie Nelson zoals we die vandaag kennen, steevast minzaam glimlachend, kan die missie als geslaagd beschouwd worden, al zit Nelson’s marihuanaconsumptie daar mogelijk ook voor iets tussen.
Voor hij het icoon werd dat hij vandaag is, heeft Nelson flink wat woelige waters doorzwommen. Zijn eigen liefdes- en gezinsleven was, zacht uitgedrukt, een rommeltje en het duurde een hele tijd voor zijn muzikale carrière écht van de grond kwam.

Wie vandaag Nelsons naam ingeeft op een streamingplatform krijgt een overvloed aan muziek voorgeschoteld, maar ooit kon de muzikant zijn muziek aan de straatstenen niet kwijt. Albums die nu als klassiekers gelden, werden door platenfirma’s afgewezen en uit pure wanhoop wou Nelson zelfs de rechten op zijn beste songs voor een appel en een ei verpatsen. Kirsch fietst in grote lijnen langs de hoogte- en dieptepunten in de carrière en het leven van de man en wie tijdens het lezen enkele van de vernoemde platen aan zijn digitale bibliotheek toevoegt, heeft binnen de kortste keren het Nelson-virus te pakken.

De liefde die Kirsch voor Willie Nelson en zijn werk voelt, is bijna tastbaar en werkt zeer aanstekelijk. Dat bovendien elke hoofdstuk door een andere tekenaar uitgewerkt werd, is meer dan een aardige gimmick en benadrukt de veranderingen die zich in de loop van een mensenleven voltrekken. Al lezend smelten de vooroordelen tegenover country als sneeuw voor de zon. Het mag dan allemaal wat oppervlakkig zijn — die-hard Nelson-fans kunnen dit werk gerust links laten liggen — maar soms is het nodig niet onmiddellijk te diep te willen duiken. Je moet geen marathon willen lopen voor je hebt leren stappen. Dankzij Kirsch zijn die eerste passen in Nelson-land vlot gezet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vijf × 3 =