Film Top 10 voor 2020: David Vanden Bossche

2020 was op het vlak van filmdistributie (zoals op veel andere vlakken) een bijzonder jaar. Nu Warner Bros. aankondigde dat in 2021 alle films die het huis verdeelt tegelijkertijd zullen verschijnen in de zalen en op de aan Time Warner gelinkte streamingdienst, breekt ontegensprekelijk een periode van pijnlijke transitie aan in afwachting van een nieuw evenwicht. Los van die onzekere blik op de toekomst, kan er op kwalitatief filmvlak echter wel tevreden teruggekeken worden. De Enola recensenten lichten de komende dagen elk hun tien favoriete titels van 2020 toe en op 1 januari krijgt u de samengestelde top-10 van de hele filmredactie (om in aanmerking te komen moest een film in 2020 in dit land uitgebracht zijn in de zalen of via VOD/streaming, titels op filmfestivals die pas in 2021 in de zalen verschijnen, werden dus niet opgenomen in de lijstjes en verhuizen naar 2021).

  1. A Hidden Life (T. Malick – Usa/Uk/D)

Terence Malick keerde terug naar een meer narratieve vorm, maar de immense kracht van zijn beelden blijft dezelfde. Bevat meer momenten van grote cinema dan driekwart van alles wat dit jaar te zien was bij elkaar geteld.

  1. Emma. (A. De Wilde – Uk)

Er staat een punt achter de titel, waarmee gesuggereerd wordt dat dit een definitieve filmversie zou zijn van Jane Austens populairste werk. Dat blijkt nog te kloppen ook. Een verbazingwekkend sterk langspeeldebuut van Autumn De Wilde, bedwelmend mooi gefotografeerd door Christopher Blauvert.

  1. Vo’ Ba/ The Third Wife (A. Mayfair – Vt)

Bijzonder subtiele kroniek over het uithuwelijken van een jonge Vietnamese vrouw. Ash Mayfair speelt met schakeringen van licht en kleur en levert een overweldigende esthetische ervaring af.

  1. Uncut Gems (B & J Safdie – Usa)

Josh en Benny Safdie bevestigen ten volle hun beloftevolle status met deze manisch-explosieve mix van thriller en drama, gedragen door Adam Sandler die de rol van zijn leven neerzet.

  1. Blindsone/ Blind Spot (T. Novotny – Nw)

Het kwam als een complete verrassing, maar Tuva Novotny slaagde erin om met deze in één lange Steadicam-beweging opgenomen film, fascinerende vragen te stellen over de betrouwbaarheid van het kijken en de waarneming.

  1. Queen & Slim (M. Matsoukas – Usa/Can)

Ongelooflijk zelfzeker debuut van de voormalige videoclip-regisseur Metsina Matsoukas: een broeierige road-movie doorheen een raciaal verscheurd Amerika.

  1. The Last Black Man in San Francisco (J. Talbot – Usa)

Joe Talbot verfilmde zijn eigen toneelstuk, gebaseerd op de herinneringen van een jeugdvriend. Een sterke filmische blik op San Francisco, gelardeerd met uitstekend acteerwerk.

  1. Dylda/ Beanpole (K. Balagov – Rus)

De Russische regisseur Kantemir Balagov bevestigt zijn naam als grote belofte met zijn derde proeve. Een indringend en hypnotiserend portret van de relatie tussen twee vrouwen die kampen met oorlogstrauma.

  1. Nabarvené Ptáče/ The Painted Bird (V. Marhoul – Cz/Slov/Ukr)

Esthetiek en gruwel versmelten in deze beklijvende verfilming van de controversiële roman van Jerzy Kosinski. Een viscerale en nare nachtmerrie in striemend zwart-wit.

  1. On the Rocks (S. Coppola – Usa)

Tien jaar na Lost in Translation, slaagde Sofia Coppola er eindelijk nog eens in een degelijke film af te leveren. Een volwassen versie van Sex and the City, lang nadat het geruis van eindeloze lunches en cocktailuurtjes verstomd is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

zeven − 4 =