2020 was op het vlak van filmdistributie (zoals op veel andere vlakken) een bijzonder jaar. Nu Warner Bros. aankondigde dat in 2021 alle films die het huis verdeelt tegelijkertijd zullen verschijnen in de zalen en op de aan Time Warner gelinkte streamingdienst, breekt ontegensprekelijk een periode van pijnlijke transitie aan in afwachting van een nieuw evenwicht. Los van die onzekere blik op de toekomst, kan er op kwalitatief filmvlak echter wel tevreden teruggekeken worden. De Enola recensenten lichten de komende dagen elk hun tien favoriete titels van 2020 toe en op 1 januari krijgt u de samengestelde top-10 van de hele filmredactie (om in aanmerking te komen moest een film in 2020 in dit land uitgebracht zijn in de zalen of via VOD/streaming, titels op filmfestivals die pas in 2021 in de zalen verschijnen, werden dus niet opgenomen in de lijstjes en verhuizen naar 2021).
- A Hidden Life (T. Malick – Usa/Uk/D)
Soms is gewoon ‘nee’ zeggen ook een daad van verzet. Franz Jägerstätter was noch een oratorisch talent, noch een militair genie, maar een gewone man die in elke vezel van zijn lijf voelde dat het naziregime niet deugde. Malick brengt een drie uur durende ode aan dit verborgen leven met zijn stille heroïek.
- La Llorona (J. Bustamante – Gt/Fr)
Bustamante gebruikt de legende van de huilende vrouw als kapstok om vervolgens zijn camera te richten op de etterende onderbuik van Guatemala: Het collectieve trauma ten gevolge van een jarenlange, bloedige burgeroorlog die tot vandaag de samenleving doordrenkt. Magisch realistische cinema zoals we die al lang niet meer gezien hebben.
- About Endlessness (Roy Andersson – Zw/Nw/D/Fr)
Andersson presenteert opnieuw een aantal vignetten waarin kleinmenselijke besognes de confrontatie aangaan met de grote wereldbrand(en) (WO II en oorlog in het algemeen). Een man met autopecht vs. Hitler in zijn bunker. Wat muziek (opera) en sommige vignetten (WO II) betreft, harkt de Zweed terug naar Songs From The Second Floor en suggereert mogelijks het einde van een cyclus waarin de menselijke komedie in al zijn rauwheid en absurditeit wordt verbeeld.
- Monos (A. Landes – Usa/Col/Arg/Nl/D/Zw/Ur/Ch/Dk/Fr)
Apocalypse Now meets Lord of the Flies in dit surrealistische kindsoldaatdrama.
- Queen & Slim (M. Matsoukas – Usa/Can)
Black Lives Matter in deze Afro- Amerikaanse versie van Bonnie en Clyde. Alleen waren Bonnie en Clyde echte criminelen en worden zwarte burgers vooral gecriminaliseerd. En zo worden er wel meer dingen op zijn kop gezet en binnenstebuiten gekeerd in dit slimme debuut.
- The Painted Bird (V. Marhoul – Cz/Slov/Ukr)
‘L’enfer, c’est les autres’, schreef de Franse filosoof Jean-Paul Sartre ooit. De onbeschrijfelijke gruwelijkheden die een jongetje in een onbestemd Oost-Europees land moet ondergaan tijdens WO II, krijgen toch een gezicht en leren ons dat de uitspraken van Sartre nog altijd geldig zijn.
- Corpus Christi (J. Komasa – Pl/Fr)
Boefje wordt priester. Het zou de aanleiding kunnen zijn voor een doldwaze komedie, maar in de handen van Jan Komasa wordt het een kritische bespiegeling over geloof en onze zucht naar erkenning.
- Muidhond (P. Toye – Bel/Nl)
Patrice Toye filmt met veel gevoel voor nuance en tact over het grootste taboe dat België ooit gekend heeft: pedofilie. Voor personage Jonathan is zijn geaardheid hetzelfde als worstelen met een engel: je overwint nooit.
- Berlin Alexanderplatz (B. Qurbani – D/Nl/Can/Fr)
Het boek van Alfred Döblin krijgt een geslaagde makeover. Deze keer is Franz Biberkopf echter een illegaal uit Guinea- Bissau die zich staande moet houden in de Duitse onderwereld. Een mooi voorbeeld van hoe een klassieker in de juiste handen eeuwig jong kan blijven.
- 1917 (Sam Mendes – Usa/Uk/Sp/Ind/Can/Chin)
Nee, 1917 is niet opgenomen in een ononderbroken take, maar laat dat de pret niet bederven. Naast een technische tour de force is de film een toonbeeld van de futiliteit van oorlogsvoering.