Ook onze filmrecensenten blikken terug op 2019 en die zagen een heel sterk filmjaar. Vanaf vandaag kan u elke dag een Top-10 verwachten en op 31 december stellen we de samengestelde lijst voor op basis van de stemmen van de hele redactie.
1. Funan (Denis Do – Fr/Bel/Lux/Cam)
De film die weerom bewijst dat animatie niet altijd voor kinderen is – en soms grotere gevoelens aankan dan een ander genre.
2. Varda Par Agnès (Agnès Varda – Fr)
Alleen al omdat we haar dit jaar verloren, is het bijna verplicht om het laatste wapenfeit van Frankrijks meest guitige, maar ook zeer activistische filmmaker te bekijken.
3. Atlantique (Mati Diop – Fr/Bel/Sen)
Spookverhaal annex maatschappelijk drama, een onverwachte gelaagde revelatie.
4. Marriage Story (Noah Baumbach – Usa/Uk)
De scheidingsfilm die compleet doet vergeten dat mensen soms kanten kiezen.
5. Jinpa/Zhuang si le yi Zhi Yang (Pema Tseden – Chin)
Een bijna sprookjesachtige roadtripfilm over mannen met dezelfde naam, heerlijk geestig.
6. At Eternity’s Gate (Julian Schnabel – Usa/Fr/Uk/Irl/Ch)
Eén van de mooiste en meest intense biopics die er zijn, en dan nog eens over een schilder zo iconisch als Van Gogh: en toch, je voélt jezelf in die schilderijen zitten (meer nog dan in het kunst- en vliegwerk van Loving Vincent).
7. Les Hirondelles de Kabul (Zabou Breitman & Eléa Gobbé-Mévellec – Fr/Lux/Ch)
Een talibanfilm waarin uit elk schokkerig aquarelbeeld zoveel onzekerheid spreekt dat het niet anders kan dan raken.
8. Rocketman (Dexter Fletcher – Usa/Uk/Can)
Een ‘hell of a ride’, waarin je Elton John en het musicalgenre beter leert kennen dan je dacht te willen.
9. Klaus (Sergio Pablos & Carlos Martínez López – Uk/Sp)
Een waarachtig nieuw kerstsprookje, enorm teder en grappig.
10. Once Upon A Time in Hollywood (Quentin Tarantino – Usa/Uk/Chin)
Tarantino weet zich weer te bewijzen als sfeerschepper en nostalgicus, en dat is genieten – ondanks de zeer wrange bijsmaak van zijn versie van de Manson moorden.