Flo Morrissey & Matthew E. White :: Gentlewoman, Ruby Man

Tien nummers lang kruipen de donzige crooner Matthew E. White en de piepjonge, al even zoet bij stem zijnde Flo Morrissey tegen elkaar aan. Samen drijven ze muzikale uitersten als Frank Ocean, The Velvet Underground en de Bee Gees bij elkaar tot een perfect gepolijste soulplaat, die het traditionele duetalbum prompt nieuw leven inblaast.

Het toeval bracht het folkbloemetje uit Londen en de teddybeer uit Richmond, Virginia enkele jaren geleden bij elkaar. White las in de krant een review van de eerste single uit zijn plaat Fresh Blood, maar zijn oog viel op wat ernaast stond: een intrigerende lofzang voor “Pages Of Gold”, de debuutsingle van, jawel, Flo Morrissey. Wat heen-en-weergemail leidde tot een podiumduet van een Lee Hazlewood tribute en de twee hoofdrolspelers vonden het maar logisch om de lijn door te trekken naar een volledig coveralbum.

En dus liet de bebaarde zanger en producer Morrissey overvliegen naar zijn studio in Virginia, waar zijn volledige huisband klaarstond om hem onder te dompelen in hun typische Spacebomb-sound: zwoele gitaren, zacht wiegende blazers, fluwelen strijkers en vocalen die een patent hebben op de schemerzone tussen fluisteren en croonen.

Een duetalbum én een coveralbum op de koop toe. Dat zijn twee redenen om met minstens één gefronste wenkbrauw aan Gentlewoman, Ruby Man te beginnen, want in beide categorieën heeft de muziekgeschiedenis ons ook met enkele fameuze stinkers opgezadeld. Gelukkig blijven White en Morrissey mijlenver weg van foute songkeuzes zoals op pakweg Thank You (Duran Duran) of pijnlijk slechte samenwerkingen als Lulu, dat snel uitgroeide tot een referentie in het genre. White en Morrissey passen daarentegen niet alleen vocaal bij elkaar als de streep honing bij uw cappuccino, ze verstaan ook de kunst om een nummer gracieus hun eigen universum binnen te loodsen.

De grootste transformaties zijn voor “Thinkin Bout You” van Frank Ocean, dat kille beats inruilt voor een warme gitaarlijn, en voor “The Colour In Anything” — het is aandoenlijk hoe de luchtige flair van Flo Morrissey deze treurballad van James Blake optilt. Zelfs wanneer White en Morrissey dichter bij het origineel blijven, maken ze er met een handvol subtiele accenten een fijngevoelige soulversie van. “Look At What The Light Did Now”, origineel van Little Wings en ook door Feist onder handen genomen, krijgt zo’n genuanceerde make-over en ook de versie van “Grease” (Bee Gees) heeft weinig nodig om toch helemaal anders te klinken. Nog een hoogtepuntje: “Suzanne” van Leonard Cohen, dat ligt te marineren in echoënde gitaren en zachte synths.

Tussen de originele uitvoerders staan dus behoorlijk wat ronkende namen, maar White en Morrissey weten ook te verrassen met een paar opgediepte parels. “Looking For You” is zo’n prachtige ontdekking, voor het eerst op plaat gezet door Nino Ferrer op het sensuele Nino And Radiah Et Le Sud uit 1974 (niet toevallig een verzameling duetten). Ook dat is een verdienste van Gentlewoman, Ruby Man: het blaast het stof van de klassieke duetplaten die in de jaren zestig en zeventig immens populair waren.

Maar als White en Morrissey één ding bewijzen, is het wel dat een album vol covers anno 2017 niet noodzakelijk een gimmick hoeft te zijn. Gentlewoman, Ruby Man blijft ook los van de ingenieuze interpretaties overeind als een puik soulalbum zonder meer.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

4 + negen =