Een soundcheck: meer was er niet nodig om de muzikale vonk tussen Sunn O)))-gitarist Stephen O’Malley en drummer Steve Noble te doen overslaan. De twee maakten al een tijdje deel uit van het drone-gezelschap Aethenor toen ze rond 2011 tijdens de voorbereidingen van een van de concerten merkten dat het als duo ook wel klikte. Sindsdien brachten O’Malley en Noble twee albums uit onder de naam Saint Francis Duo. Hun derde worp, de lp Los Bordes De Las Respuestas, is net zoals die twee voorgangers een concertregistratie – van een show in Antwerpen zelfs – en is de eerste release van het Belgische label Dropa Disc.
Ondanks drie langspelers op ongeveer vijf jaar tijd is Saint Francis Duo zeker niet het meest actieve project van beide heren. O’Malley heeft zijn handen meer dan vol met Sunn O))) en het label Ideologic Organ dat hij onder de vleugels van moederlabel Editions Mego cureert, terwijl Noble voortdurend schippert tussen tournees met Peter Brötzmann en tig andere working bands en projecten. Het duo trekt bijgevolg nooit echt op tournee, maar speelt her en der een zeldzaam concert, zoals in de zomer van 2014, toen het een van de headliners was op het Summer Bummer-festival in het Zuiderpershuis, een eenmalig evenement naar aanleiding van de 25ste verjaardag van het radioprogramma Freakscene. De nieuwe plaat is een loepzuivere opname van dat concert en laat ons de storm die het duo in Antwerpen opwekte nog een keer meemaken.
Op het eerste gezicht is het nogal een vreemde combinatie, een gitarist die zich vooral in de extreme metalwereld ophoudt en een drummer die bekend staat om zijn non-conformistische vrije improvisatie. Er blijken echter mooie dingen te ontstaan wanneer deze twee unieke muzikanten de krachten bundelen. Noble gaf al in verschillende interviews aan dat hij de gelaagde sound en het trage gitaarspel van O’Malley wel genegen is omdat hij daar als drummer perfect op kan inspelen, wat al bleek uit de twee andere opnames op respectievelijk Bo’Weavil en Trost Records die van het duo beschikbaar zijn. De uitgesponnen gitaaruithalen van O’Malley vormen daarop telkens een zinderende geluidskolk waar Noble intuïtief middenin duikt en die tactiek wordt ook op Los Bordes De Las Respuestas aangehouden.
O’Malley is altijd een garantie op stevige volumepieken en hoewel dat ook hier ontegensprekelijk het geval is, duurt het toch een hele poos vooraleer de gitaarversterkers (hij heeft er altijd een drietal of meer in zijn rug) echt op de proef worden gesteld. Gezien het vrij geïmproviseerde karakter van deze muziek kiest het duo – zoals altijd overigens – voor een grote spanningsboog, een gestage opbouw waarin de tentakels zich haast ongemerkt uitstrekken en de luisteraar stilaan meetrekken in een tempeest van gebulder en gejoel. Stuurman doorheen dit alles is Noble, die de dynamiek controleert in zijn eigen koppige stijl. Het openingskwartier kleurt hij vol met een heel divers percussief palet. Daarin zitten vele korte frasen op cimbalen en toms, maar ook veel abrupte stops, waarmee hij reacties lijkt te willen losweken.
O’Malley laat zich echter niet zo snel uit zijn kot lokken en blijft zich aanvankelijk ongestoord focussen op zijn eigen spel. Pas later, wanneer de lage en diepe tonen steeds zwaarder en agressiever komen opzetten, worden de duivels werkelijk ontbonden. Hier komt de O’Malley tevoorschijn die we kennen van Sunn O))) en Khanate, de meedogenloze gitaarterrorist die met bakken vol overstuurde klanken alles en iedereen versmacht. Hij hoeft daarvoor geen virtuoze toeren uit te halen want één welgemikt, snerpend akkoord gaat dwars door alle tegenstand heen. Dat effect wordt nog versterkt door een op sommige momenten furieus drummende Noble, die op het tweede deel van de plaat nog amper blijk geeft van enige remming. Vanaf dan is het slechts een kwestie van de storm te laten uitrazen en hopen dat na afloop je huis nog rechtstaat.
Ook op hun derde plaat levert de samenwerking tussen Noble en O’Malley dus vonken op, al blijft het toch een opmerkelijke combinatie. De verrassing is er ondertussen ook een beetje af, maar Los Bordes De Las Respuestas veegt desondanks de vloer aan met de concurrentie, en niet alleen qua volume. Play loud is het devies, maar verwittig dan wel even op voorhand de buren.
Het album wordt op 14 augustus voorgesteld tijdens het Dropa Disc Festival van Sound In Motion. Meer info HIER.