‘t Hof van Commerce

Zeven
jaar na hun laatste worp – ‘Ezoa en niet anders’ – is het Hof terug
met nieuw materiaal. Ondertussen hebben de mannen van de Izegemse
hiphopgroep niet stilgezeten. Kowlier bouwde verder aan z’n
solorepertoire (denk maar aan de laid back zomerse
reggaeplaat ‘Otoradio’), 4T4 bleef succesvol scratchen én
scrabbelen terwijl Buyse trots zijn comic ‘Adventures in Cult City’
op de markt bracht (én een “geheime soloplaat” zoals hij zelf
fijntjes opmerkt wanneer hij De Busn van Borneo het
zaaltje van het Depot inrapt). De zeven vette jaren sinds het
Commerce-debuut met ‘En in Izzegem…’ werden dus
allerminst opgevolgd door zeven magere. ‘t Hof heeft het nu eenmaal
niet voor heilige huisjes.

Na eerdere doortochten in de Vooruit en de Ancienne Belgique was
het donderdag de beurt aan het Leuvense Depot. Noem hun optreden
geen comeback – officieel zijn ze immers nooit gestopt – maar zie
het eerder als het oppikken van de draad die in het weefsel even
onder andere draden verborgen zat (“den tapis-plain i nog nie
volledig geweevn, er zyn nog avontuurn da we moetn beleevn” klinkt
het in ‘Kwik Lik Pélé’ ). Is er veel veranderd in de tussentijd? Ja
en neen. Nieuwe invloeden kleuren hun muziek maar tekstueel zijn ze
nog steeds hoe je ze het liefst hebt: scherp, uitdagend, bijtend,
speels, ironisch, barok en sober, wereldverbeterend en nonsensicaal
tegelijkertijd.

Flip Kowlier en een meer dan gefocuste Serge – if eyes could kill –
B. (nekaders op springen!) schijnen zich goed te amuseren terwijl
DJ 4T4 op de achtergrond vrijwel voortdurend zit te glimlachen. Het
publiek weerspiegelt de hiphopformatie. West-Vlamingen blijken bij
rondvraag van Fluppe voornamelijk vooraan te staan terwijl
de Limburgers – net als Forty – het iets meer bekijken van op
afstand. Wanneer diezelfde 4T4 zijn scratchtafels – omgetoverd tot
muziekaltaar – achter zich laat om te rappen in ‘Stuntmann’ en
‘Baes’, veert het publiek op. “Limburgers en
West-Vlamingen twee handen op nen buik, wa maakt het eigenlijk nog
uit, welk accent ik nu gebrrruik” kirt Kristof Michiels overtuigend
met overgeaccentueerde huig-r. Het lobbywerk en de daarmee gepaard
gaande intensieve onderhandelingen om die laatstgenoemde plaat tot
officieel West-Vlaams volkslied te benoemen, zouden uit betrouwbare
bron reeds in een vergevorderd stadium zitten.

Openen doet ‘t Hof met nieuwkomer ‘Kwik Lik Pélé’ die naadloos
overgaat in de klassieker ‘Jaloes’. ‘t Hof goes Leuven
draait uit op een anderhalf uur durende set waarin zowel hun
nieuwste creatie wordt voorgesteld maar ook gretig wordt
teruggegrepen naar de successen uit het verleden. In ‘Iderjin Is
Goed’ leeft Kowlier zich Daft-Punkgewijs uit met een voice
changer
, tot jolijt van het publiek. Ook ‘Kletser Ip De Biln’
laat de zaal ‘stuvn lik de slag by de Somme, of de Nagasaki bomme’.
Voor de afvalligen en hardhorigen laten dommestik en levrancier
‘Voe De Show’ door de boxen schallen: ” ‘t Hof van Commerce is were
ier, Buyse 4T4 en Kowlier”. De opzwepende beats en
zinnenprikkelende teksten zorgen ervoor dat ‘Stuntman’ live garant
staat voor bewegende benen. Doe daar nog eens de onverwoestbare en
aanstekelijke hits van weleer bij – denk: ‘Zonder Totetrekkerie’,
‘Dommestik en Levrancier’, ‘Niemand grodder’ – en het moge
duidelijk wezen: de vurige tongen van ‘t Hof weten nog steeds te
entertainen lik de beste.

De bassen van de vooruitgestuurde single ‘Wupperbol’ doen
ondertussen de zaal trillen op haar grondvesten. Serge Buyse
waarschuwt: “de oede mete van ierneffes ga klagen vant lawaai”
(voor de leken: de oude vrouw van hiernaast zal klagen over het
lawaai). De trippy dubstep waarmee die ‘shit, weeral ne
hit’
vervolgens wordt afgesloten, zet de zaal opnieuw in vuur
en vlam en mocht gerust nog wat langer geduurd hebben. Afsluiten
doet het Hof in stijl met de old school Commerce-hit ‘Kom Mor Ip’.
Aangemoedigd door het publiek – “Eij DJ, mok moar dat buust” –
trekt 4T4 nog eenmaal alle registers open vooraleer de rust opnieuw
neerdaalt over Tobbacks hemel op aarde. Opmerkelijk: bij het
verlaten van de concertzaal blijkt een verdwaalde politiecombi de
weg gevonden te hebben naar de oprit van het Depot. Ofte hoe de
woorden van onheilsprofeet Buzze er opnieuw recht op
zaten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

zestien − vijf =