’t Hof van Commerce :: LP6

In 2023 kondigde ’t Hof van Commerce nog hun afscheid aan met twee concerten, maar nog geen jaar later werd dat pensioen al ingetrokken. Bart de Wever reageert alvast enthousiast bij zoveel burgerzin om te werken – en wij ook, omdat LP6 een ware return to form is geworden.

Niet lang na dat ‘afscheid’ begon het te kriebelen bij BZA en Kowlier en meteen werd een nieuw album in de steigers gezet. Aanvankelijk nog samen met DJ 4T4, maar die gaf er begin 2024 toch finaal de brui aan. Live vergezelt sindsdien JTOTHEC de heren, maar in de studio was het dus terug van Dommestik & Levrancier. Zeg ne kjir wuk joar et es? Opnieuw 1998?

Je kan natuurlijk jammeren om het vertrek van Kristof Michiels, maar de waarheid is dat het verschil zich niet echt laat horen. De beats werden nu DIY-gewijs met goedkope software in elkaar geflanst door Buyse en Kowlier – geen gedoe, maar wel maximale inzet op dolle pret met veel afwisseling en vette bassen die het verbale vuurwerk ondersteunen.

Ze zijn immers te oud gewonden om tijd te verliezen en er doekjes om te winden – zie ook de no nonsense albumtitel die de draad oppikt waar ze hem twaalf(!) jaar geleden na Stuntman lieten liggen. In het jachtige “Bis” trappen ze de tweede ronde van hun carrière volle petrol van start voor drie kwartier verbaal buitelen in hun streektaal. “Ik heb gemumblerapt” zegt BZA langs zijn neus weg en dat is niet gelogen, want hij doet het al vijfentwintig jaar. Standaardtaal zal nooit zijn kopje thee zijn, maar dat West-Vlaams is de voorbije kwarteeuw sterker gebleken dan ABN.

De taalbarrière ten spijt hadden Buyse en Kowlier in tegenstelling tot de huidige generatie onverstaanbare rappers wel steeds iets te zeggen en dat is een reden tot ergernis – de modus waarop ’t Hof nog steeds op zijn best is, want blijkbaar moet er nog steeds veel volk ip under plekke gezet. Krijgen er van langs: het overdaad aan bv’s die hun dagen en bankrekeningen vullen met schnabbelen op tv (“Catfight in de Disco”), egoïsten en racisten (“Van Min Ges”), religieus fanatisme (“God De Vaeder”), Gloria Monserez en jonge rappers (“Melksnor”).

’t Hof bewandelt hiervoor op het overgrote deel van de nummers de dunne lijn tussen zelfstoef en zelfspot. “De Legende Van” klopt zich nog ondubbelzinnig op de borst op de tonen van een lekker minimalistisch elektronische beat, maar op de reggae van “Ti Ni Woa Wi!” klinkt het al: “Ik verkoape min eigen as den ollerbeste rapper, in de mezik geskidenisse, den ollergrotste klepper, mo kpeize da ni echt, kben onzeker in het echt”. In “In Oenzen Tijd” profileren ze zich dan weer als geharde anciens, met een tekst die doet denken aan de sketch van Monty Python waarin vier Yorkshiremen tegen elkaar opbieden over hun absurd harde jeugd. Het besluit luidt vervolgens wijs: “die goede oude tijd, ge moogt ‘em hebben”. Op “Woater Onder De Brugge” en “Kommer/Kwel” wordt er dan weer niet gelachen, maar gaan ze de introspectieve tour op – ook een nieuwigheid.

Een enkele keer springen ze onder hun eigen hoge standaard. “Melksnor” kreunt onder een teveel aan flauwenonkel-gehalte, vooral in het refrein (“Jonge rappers met een melksnor, en blozekoakskes o zo rond, it mo nen appel alle doagen, en stutjes zo gezond”). Het is een kwaal die wel meer nummers teistert, zoals “Catfight”: “speciaal voor ons vertier, bv’s in’t spel. Wat lees ik hier? Van op tv, dien bv?” Dit had scherper gekund, toch?

Zulke detailkritiek versmelt echter in het niets tegenover het fantastisch absurdistische “In de Chalet” dat drijft op een moddervette reggaesample van Lee ‘Scratch’ Perry en het hersenspinsel van Buyse om de Timothée Chalamet die hij wenst voor onder de kerstboom op te kleden in poppenkleren en er mee te gaan paraderen in de Delhaize. Mochten ze niet net een best of hebben uitgebracht, dan kon deze er meteen mee op.

Na al die lange jaren waren we ’t Hof als vanzelfsprekend gaan beschouwen, en er was al een dreigement voor nodig om hen opnieuw naar waarde te schatten. LP6 doet dus vooral deugd omdat het er is. Als we goed rekenen staan er op LP6 twaalf nummers, waarvan er negen goed tot uitstekend zijn. Samen is dat dan: 7,5/10.

7.5
Petrol

verwant

Pukkelpop 2024 :: De miserie van de meeloper

Is de festivalzomer een meerdaagse wielerwedstrijd, dan is Pukkelpop...

’t Hof van Commerce

Zeven jaar na hun laatste worp - 'Ezoa en niet...

aanraders

Eddie Chacon :: Lay Low

Thrillseekers hebben altijd al best in een grote boog...

The Veils :: Asphodels

Finn Andrews is The Veils is Finn Andrews. Zo...

Adrian Crowley :: Measure of Joy

Adrian Crowley kan je moeilijk lui of gemakzuchtig noemen:...

Lambrini Girls :: Who Let The Dogs Out

De reputatie was er al, nu heeft Lambrini Girls...

Malvin Moskalez :: Not Today

Het leven loopt nooit rechtlijnig en is geenszins zwart-wit....

recent

Elizabeth O’Connor :: Walvistij

Denk aan het leven op een nauwelijks bewoond eiland,...

Heraclitus :: Alle Woorden

Alle Woorden als titel van een boek klinkt indrukwekkend,...

We Are Open 2025 :: Een bosaardige bodem vol bloed

7 februari 2025Trix, Antwerpen

We hadden de MIA's, de Week van de Belgische...

Yūko Tsushima :: Een Vrouw rent over een Berg

Onder het pseudoniem Yūko Tsushima publiceerde Satoko Tsushima (1947-2016)...

Paddington in Peru

n 2014 zorgde een combinatie van CGI en ‘motion...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in