Johnny Cash :: Bootleg Vol. 2 From Memphis to Hollywood

Sony Music, 2011

September 2003 was meer dan de gemiddelde donkere regenmaand,
aangezien zij een wel zeer duistere wolk over ons allen heen trok:
het was immers toen dat we het tragische nieuws ontvingen dat de we
de onvervangbare Johnny Cash hadden verloren. We zouden hem
simpelweg een countrylegende kunnen noemen, maar wie ‘s mans oeuvre
een beetje kent, beseft dat die omschrijving zijn muzikaal bereik
niet dekt: zijn invloed verspreidt zich tot ver buiten die grenzen.
In de loop van zijn carrière bracht de workaholic meer dan
1800 (!) platen en verzamelaars uit, in genres van rockabilly tot
folk – privécollecties nog niet eens in rekening gebracht.

Stapels onuitgegeven materiaal, in combinatie met een
fanbase die snakt naar meer van hun geliefde held: vrij
logisch dat platenfirma Columbia na het eerste, postume ‘Personal
File’ uit 2006 nog wat dieper gaat delven naar de schatkisten die
Cash achterliet. Ons hoort u weliswaar niet klagen. Deze volgende
telg in de lijn, ‘Bootleg Volume 2: From Memphis to Hollywood’, is
een volgend stukje van de puzzel om erachter te komen wie deze
immer in zwart gehulde man eigenlijk was.

Zoals de titel verraadt, starten we het eerste deel van de reis
in het Memphis van de jaren vijftig, waar de jonge twintiger nog
steeds op zoek was naar zowel een eigen geluid als een doorbraak.
Bij aanvang van de plaat horen we een krakende radio-uitzending
(waarin Cash tussendoor zelf reclame maakt: “Voor herstellingen en
isolatie, contacteer Home Equipement Company!”) die onder andere de
breekbare gospelsong ‘Belshazzar’ bevat. Daarna mogen we genieten
van early demo’s. Als u zich ooit afvroeg hoe de
allervroegste versies van latere monsterhits als ‘I Walk the Line’
of ‘Get Rythm’ klonken zonder de opzwepende
boom-chicka-boom-ritmes van gitarist Luther Perkins en
bassist Marshall Grant, bent u hier aan het juiste adres.

Ook zonder The Tennessee Two weet Cash moeiteloos te boeien met
simpel akoestisch getokkel en zijn toen nog ongeschonden bariton,
die hier nog niet ten volle haar typerende diepte bereikt heeft.
Disc 1 sluit af met zeldzaamheden uit het Sun Records -tijdperk:
‘Big River’, dat een beetje stuntelig ingezet wordt (J.R.
onderbreekt Perkins om het intro-riffje voor te neuriën!), en de
hartverwarmende Leadbelly-cover ‘Goodnight, Irene’ stelen de
show.

Het tweede deel van de plaat beslaat materiaal uit de jaren ’60,
met B-sides, singles en outtakes. Hoewel deze helft meer
variatie brengt, bevat ze ook meer middelmatigheden dan de eerste:
voor elk opmerkelijk nummer aanwezig, is er ook wel één waarvan
Cash er tientallen heeft opgenomen. Vooral het achtergrondkoor, dat
soms teveel naar de voren schuift, blijkt een mindere zet te zijn,
wat accumuleert tot het bijna belachelijk hoogdravende ‘Shifting,
Whispering Sands’. Gelukkig zorgen parels als ‘Locomotive man’,
‘Six White Horses’ of het hilarische ‘Foolish questions’ ervoor dat
we met plezier een oogje toeknijpen voor deze weliswaar kleine
gebreken.

Maar als er iets is wat Cash nooit mist gedurende ‘From Memphis to
Hollywood’ , is het wel zijn ongelofelijke charisma. Later zou dit
nog meer gaan doorklinken op de alom geprezen ‘American Recordings‘,
waarop de slepende diabetes reeds veel van zijn hier zo krachtige
stem zal hebben weggevreten.

Geen enkele andere compilatie biedt zoveel onbekend werk dat u
in staat zal stellen om een nog beter beeld te vormen van de
muzikale evolutie die de Man in Black in zijn jonge jaren heeft
ondergaan, om niet veel later uit te groeien tot een icoon van de
Amerikaanse populaire muziek. Deze tweede van de bootleg
serie
s verdient dan ook een centrale plaats in de kast van
elke liefhebber: ze drukt nog maar eens uit hoe tijdloos en
onsterfelijk Cash is. Om het in de woorden van die andere bijzonder
grote meneer, met name Bob Dylan, te zeggen:
“Johnny Cash steekt boven iedereen uit, en zal nooit sterven of
vergeten worden, zelfs niet door degenen die nu nog niet geboren
zijn. Vooral niet door hen. Johnny Cash zal er eeuwig en altijd
zijn”. Amen, Bob, en goed dat we u nog hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

een × drie =