
EMI, 2007
Natasha Khan genoot een uitgelezen jeugd ter voorbereiding van het
artistieke leven: als kind van Pakistaanse ouders trok ze de hele
wereld rond tot het parentale paar scheidde toen ze elf jaar oud
was. In deze kinderjaren kreeg ze van moederskant een grondige
muzikale opvoeding dankzij diens platencollectie vol soul, jazz en
motown. Voor de inhoudelijke inspiratie stond haar vader in: een
diepgelovig man die gulzig de beeldtaal in het rond strooide. Eens
op eigen benen besloot Khan haar universitaire carrière op te
hangen rond studies in film en muziek en begon daarbij te
experimenteren met crossmediaal werk, geluidscollages, performance
en animatie. Vreemd genoeg koos ze als professionele springplank
voor een job in een kleuterklas alwaar ze haar eerste songs begon
neer te schrijven (nooit gedacht dat het gezelschap van die
dreumesen inspirerend zou kunnen werken). De opbrengst hiervan
plantte ze als Bat For Lashes neer op ‘Fur And Gold’, een plaat die
ondertussen al haar eerste verjaardag mag vieren maar door de
hernieuwde aandacht via singles en optredens weer even in de
schijnwerpers geplaatst wordt.
Op een podium durft Khan vaak in behoorlijk excentrieke outfits
verschijnen, maar ook haar muziek is op zijn minst kleurrijk en
verrassend te noemen. De inleiding van ‘Tahiti’ klinkt even als een
update van Björks ‘Debut,’
alvorens een meer theatrale richting op te gaan met kordaat
tromgeroffel, koorbijstand en mysterieuze strijkers. Hoewel
dergelijke constructies wel eens last van overdaad kunnen krijgen,
is de opbouw toch subtiel genoeg om meeslepend te blijven.
‘Precilla’ brengt eclectische pop zoals Roisin Murphy die al
registreerde op ‘Ruby Blue’ en benadert de perfectie door de
ongelooflijke, vrolijke sound ook technisch mooi te onderhouden:
een zeer warme instrumentatie met mooie overgangen en een
vlekkeloze afstemming van stem en begeleiding. Ook ‘What’s A Girl
To Do’ blijft op de dansvloer hangen, maar krijgt een meer
elektronisch gericht likje, wat in combinatie met de Britse
vertelstem doet denken aan een duisterder (en vocaal sterkere)
variant van Charlotte Gainsbourg.
‘Bat’s Mouth’ brengt ons dan weer terug naar de pareltjes uit de
hoogdagen van Kate Bush en zou ook
Tori Amos
zeer trots maken. Ook hier weer een eervolle vermelding voor de
opbouw, die de tempowissel perfect incorporeert en het nummer van
zowel een kans om open te bloeien als een zacht wegebbende coda
voorziet.
Hoewel de links met collega’s bij momenten legio zijn, moet Bat For
Lashes toch niet vrezen voor persoonlijkheidsverlies, aangezien we
nog genoeg eigen inkleuring in de nummers horen. ‘Trophy’ toont de
verwantschap die Khan vanaf haar kinderjaren met de troubadour
voelt, het trippy ‘The Wizard’ is dan weer een van die songs op
‘Fur and Gold’ die doorspekt zijn met beeldend taalgebruik en
speelse sprookjesachtige elementen die voortstammen uit een
fascinatie voor het werk van onder meer Roald Dahl.
Enkel de eenvoudige pianoballade ‘Sad Eyes’ komt niet heelhuids uit
de concurrentiestrijd met gelijkgestemden als Cat Powers The Greatest en Kate
Bush’ ‘Aerial’; binnen de context van ‘Fur And Gold’ klinkt dit net
iets te voor de hand liggend (mede veroorzaakt door lyrics als
“When you smile those sad eyes look sadder and sadder still”) en
monotoon. Toch affecteert deze kwaal niet alle ingetogen momenten
van de plaat: afsluiter ‘I Saw A Light’ blijft dankzij een opbouw
naar een met een lik postrock versierde climax wel interessant. Ook
over ‘Seal Jubilee’ is beter nagedacht: muzikaal duikt de song
onder de waterspiegel, wat opnieuw dat feeërieke aspect toevoegt,
maar daarbinnen is ook meer accentwerk voorzien, waardoor onder
meer een inval van elektrische gitaren voor meer reliëfwerk
zorgt.
‘Fur And Gold’ is een uniek debuut geworden: een plaat waardoor we
dit nieuwe gezicht meteen op dezelfde lijn kunnen plaatsen van de
grote namen waarmee we ze vergeleken. Ondanks de duidelijke
referenties slaagt Khan erin om verfrissend en gevarieerd te
blijven klinken, waardoor hier niet langer van voorbeelden maar van
collega’s gesproken kan worden. We gunnen Khan bij deze tweede
start dan ook van harte het succes van haar voorgangers.
<object width=”425″ height=”350″><param name=”movie”
value=”http://www.youtube.com/v/NtRCzmvvdDU”></param><param
name=”wmode” value=”transparent”></param><embed
src=”http://www.youtube.com/v/NtRCzmvvdDU”
type=”application/x-shockwave-flash” wmode=”transparent”
width=”425″ height=”350″></embed></object>