The Reaping




Als we Mel Gibson en zijn ‘Passion of the Christ’
iets kwalijk kunnen nemen, dan is het niet de nogal opgeblazen
kwestie rond het vermeende antisemitisme ervan of het nog sterker
opgeblazen geweld dat erin zat, maar wel de trend van religieus
geïnspireerde filmpjes die hij in gang heeft gezet. ‘The Chronicles of
Narnia’
was bijvoorbeeld weinig meer dan een kerkdienst voor de
jeugd, en filmstudio Fox (welke zou het anders kunnen geweest
zijn?), heeft nu zelfs een nieuwe vleugel opgestart: FoxFaith,
exclusief bestemd voor de productie van godsdienstig bevlogen
cinema. Wanneer dat soort films zichzelf openlijk uitgeven voor wat
ze zijn, stoort me dat nauwelijks – ‘The Passion’ was nu
eenmaal een geloofsbelijdenis, en op die basis moest hij dan ook
beoordeeld worden, punt uit. Maar films als ‘Narnia’, de verzamelde
filmografie van FoxFaith of, jawel, zelfs deze ‘The Reaping’, zijn
veel sluwer en oneerlijker in hun intentie. Ze zijn in feite
openlijke propaganda voor een conservatieve, letterlijke lezing van
de bijbel (leeft zonder zonde of sterft in de vuren des
hels!),
maar dan wel verborgen onder een glanslaagje melodrama
of, zoals hier, voorspelbare horrorcinema.

Hilary Swank (die in combinatie met ‘Freedom Writers’
momenteel simultaan in twee stinkers te bewonderen is) speelt
Katherine Winter, een wetenschapster die overal ter wereld
zogenaamd miraculeuze verschijningen onderzoekt en ze vervolgens
ontmaskert voor de prietpraat die ze zijn. “Er zijn geen mirakels.
Het enige mirakel is onze wens om erin te blijven geloven,” horen
we haar verkondigen. Kort daarna wordt ze aangesproken door Doug
(David Morrissey), een inwoner van Haven, een boerengat ergens in
de moerassen van het diepe zuiden. Haven heeft de laatste tijd te
kampen gehad met mysterieuze fenomenen die zowaar de tien plagen
van Egypte weerspiegelen: de moerassen staan bloedrood, het vee
valt dood neer en het lijkt maar een kwestie van tijd voordat de
sprinkhanen en de vuurregen volgen. De diepgelovige inwoners van
Haven hebben de schuld om de één of andere reden gelegd bij een
twaalfjarig meisje (gespeeld door AnnaSophia Robb, het meisje uit
het mooie ‘Bridge to
Terabithia’
). Doug vraagt Katherine om hulp, voordat het kind
gelyncht wordt.

Er zijn twee redenen waarom ‘The Reaping’ niet werkt, de eerste
heel eenvoudig en duidelijk, de tweede subtieler. Eerste reden: de
prent is ongeveer even griezelig als het vals gebit dat mijn
grootmoeder zaliger steeds op haar nachtkastje had staan. Stephen
Hopkins, die op een blauwe maandag de degelijke thriller ‘Under
Suspicion’ maakte en mee aan de wieg van de reeks ’24’ stond, lijkt
als voorbereiding op ‘The Reaping’ zoveel mogelijk horrorfilms te
hebben bekeken en vervolgens de mechanismen van het genre slaafs te
hebben geïmiteerd. ‘The Wicker Man’, ‘The Believers’, ‘The Omen’ en
vele andere voorgangers passeren de revue in een scenario dat
zodanig derivatief is dat je bijna tot op de seconde de
schrikeffecten kunt voorspellen. Onze heldin loopt rond in een
donkere kamer en wat bevindt zich daar achter de hoek? Onze heldin
heeft een trauma uit het verleden – nee toch! – en heeft daar
regelmatig in flou artistique gehulde nachtmerries over.
Vreemde symbolen, foto’s die spontaan in de fik schieten,
ondersteboven gehangen kruisbeelden… Alle parafernalia van de
gemiddelde occulte thriller zitten weer op hun plaats, maar het is
allemaal met zo’n lamlendig gevoel van pertinent ongepassioneerd
professionalisme in beeld gezet dat je je al na een half uur zit te
vervelen. Je krijgt het gevoel dat ‘The Reaping’ echt voor àlle
betrokkenen gewoon een job als een ander was. Niemand die er echt
in geïnteresseerd was, niemand die enige ambitie had om er wat meer
van te maken dan een by the numbers-product van de lopende
band bij Hollywood.

Dat is het voornaamste: een griezelfilm zonder griezelige
momenten loopt sowieso al niet het risico om bijzonder hoog te
scoren. Hilary Swank doet hier niets om haar reputatie als
tweevoudige oscarwinnares hoog te houden en David Morrissey lijkt
vooral Liam Neeson te kanaliseren (luister eens naar die stem) in
de mannelijke hoofdrol. Ondertussen denken ze aan hun loon, aan hun
boodschappenlijstje of aan die lekkere productieassistent(e) waar
ze straks absoluut eens een babbel mee moeten slaan. Alles om toch
maar niet aan dat ridicule script te moeten denken.

Maar onder dat alles zit dus ook nog een bedrieglijke religieuze
agenda: de plot van ‘The Reaping’ suggereert immers het bestaan van
een oudtestamentische god die rechtstreeks kan ingrijpen op het
leven en het handelen van de mensen. Niet eens de god van het
Nieuwe Testament, die hoop en liefde kwam brengen, neenee, de
hardliner van het Oude, die mensen neersloeg met zijn
toorn enzovoort. Als je de conclusies van het verhaal doortrekt,
moet je afleiden dat alles past in gods grote plan en dat we als
mensen wil- en zielloze wezens zijn, die dat plan enkel mogen
voltrekken – als we dié chance al hebben. Natuurlijk is
elke satanische thriller enigszins gebonden aan het thema religie,
maar veel hangt af van hoe je dat thema aanpakt. In pakweg ‘The Exorcist’ kwamen dan
wel twee priesters de dag redden, maar uiteindelijk deden ze dat
door liefde en compassie tegenover het kwaad te stellen en door
zelfopoffering. Daar ging het over goed versus kwaad, en of je dat
dan religieus gaat invullen of niet, is van minder belang. Hier
gaat het enkel over God versus de duivel, en alle anderen zijn
enkel speelballen, middelen om de score bij te houden. Wat in ‘The
Reaping’ wordt gepropageerd, is een ongeveer even Middeleeuwse
visie op het christendom als die van Mel Gibson in ‘The Passion’ – alleen
kwam maffe Mel er op z’n minst nog eerlijk voor uit.

Inhoudelijk dodgy as hell, scenarieel totaal te
verwaarlozen en met acteerprestaties die nauwelijks iets
voorstellen is ‘The Reaping’ het soort horrorfilm dat uitsluitend
te genieten is na een minimum van zes biertjes. En zelfs dan weet
ik nog tien betere films, waar méér mee te lachen valt. Moge
etterende zweren, krioelende luizen en een kikkerplaag op bezoek
gaan bij de makers van dit ding.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

4 × 5 =