Four Tet :: Remixes

Ratelende beats, veel toeters, bellen en vreemde achtergrondgeluiden. Kieran Hebden alias Four Tet heeft zo’n uniek geluid dat je het uit duizenden herkent. Zelfs deze remixen dragen ontegensprekelijk het Four Tet-stempel.

Sinds het einde van de jaren negentig is niemand meer veilig voor Hebden en zijn laptronics. Vooral Rounds (2001) en Everything Ecstatic (2003) zijn pareltjes. Four Tet heeft wat dat betreft de fakkel overgenomen van dat andere mysterie, Aphex Twin. Ook als remixer heeft Hebden zijn sporen al meermaals verdiend. Het aantal remixen schatte de man zelf in een interview ooit op "ontelbaar" (wij telden een veertigtal). Vandaar ongetwijfeld deze verzamelaar. De eerste cd bevat Hebdens favoriete remixen voor andere artiesten, op de tweede staan interpretaties van zijn tracks door collega’s.

Het is nooit de bedoeling van Kieran Hebden om zijn remixen beter te maken dan het origineel. Daarvoor is hij te veel een bewonderaar van de artiesten in kwestie. Hij zorgt er wel voor dat het nummer een andere dimensie krijgt. Via zijn eigenzinnige sound maakt hij rockers dansbaar en een dansnummer ideaal om languit onder de zon bij te liggen chillen. Zo lijkt "Scatterbrain" van Radiohead (hier "Skttrbrain") in de versie van Four Tet verdacht veel op het recente solowerk van Thom Yorke. Haalde Yorke hier de inspiratie voor The Eraser?

De twee Madvillain-tracks krijgen misschien wel de grootste make-over: enkel de flow van MF Doom blijft over en de karakteristieke jazz-hop maakt plaats voor de typische Hebdenpercussie. "Untitled" van Aphex Twin blijft ondanks de nerveuze beats loungeachtige vibes uitstralen, terwijl de platenbaas in ons Hebdens versie van "Breathe Me" van Sia meteen als single zou uitbrengen. Four Tet vormt de pianoballad, bekend van de soundtrack van Six Feet Under, om tot het soort triphop waarmee Lamb groot geworden is.

De tweede cd is een pak minder interessant. Andere artiesten remixen Kieran Hebden maar vallen voor het merendeel een beetje door de mand. Zo besluit Percee P een stukje te rappen over "A Joy". Op zich is dat geen slecht idee, maar we kennen vakmensen die er veel meer mee zouden doen. De Icarus remix van "My Angel Rocks Back And Forth" klinkt dan weer erg rommelig. Mijlenver verwijderd van het origineel, en daarmee is meteen alles gezegd.

Het is ons een raadsel hoe Kieran Hebden al die geluiden uit zijn laptop krijgt. Dat hij het allemaal geweldig organisch en harmonieus kan laten klinken, maakt hem tot de kunstenaar die hij is. Niet alle tracks op deze verzamelaar zijn even geslaagd, maar als u het kaf van het koren weet te scheiden, mag deze Remixes gerust naast de andere platen van Four Tet staan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

4 × vijf =