Cave In :: Antenna

Een tijdje geleden werd op deze webpagina’s al de lof gezongen van Cave In, toen naar aanleiding van de Tides of Tomorrow-EP. Sinds kort ligt er een nieuwe full-CD van de meest verrassende der emo-bands en hoort: de lofzangen zwellen weer aan.

Emocore is één van de vreemdste muziekgenres op de markt. Meer dan eens is het een excuus om de meest puberale angsten en frustraties uit te jeremiëren over interessant lijkende muziek (u weet wel: zachte en luide passages die elkaar afwisselen en klagerige zang die ondersteund wordt door power chords). Er zijn veel groepen in het genre die wel eens een deugdelijke single produceren, maar waarnaar je halverwege de CD een escort wil sturen zodat ze nog eens van de grond geraken. Het leven is kut, jazeker, maar dan enkel deeltijds. Er mag ook wel eens gelachen worden en humor lijkt niet tot de genreconventies der emocore te behoren.

Dijenkletsers staan er niet op Antenna, maar na vier nummers gaat een mens alvast vergeten dat Cave In emcore-roots heeft. "Beautiful Son" lijkt meer op Pink Floyd dan Fugazi en met "Seafrost’" krijgen we zowaar negen minuten psychedelische rock voorgeschoteld: tribale drums, galmende gitaren en vreemde tempowisselingen. Ze deden het al op de Tides of Tomorrow EP als een sympathieke Tool. Alleen zou die vergelijking hier onrecht doen aan Cave In. "Seafrost" mondt uit in een Beatles-achtige geluidscollage waarna de heren er ons met het wel zeer heavy beginnende "Rubber and Glue" weer aan herinneren dat ze eigenlijk emocore maken.

Antenna is een ontzettend rijke plaat waar pop, rock, metal, emocore en psychedelica meesterlijk verweven worden tot de meest avontuurlijke gitaarmuziek die we dit jaar al gehoord hebben. Dave Grohl is een grote fan en nam Cave In mee op tournee. Best wel moedig van den Dave, wetende dat deze nieuwe Cave In stukken beter is dan de One by One die hij met zijn Foo Fighters op ons heeft losgelaten.

RCA

verwant

Het einde van Hydra Head records

Vandaag kondigde Aaron Turner aan dat de beslissing gevallen...

Old Man Gloom :: No

OMG! Moest u bij het lezen van die afkorting...

Cave In :: Perfect Pitch Black

Maar liefst drie jaar heeft Cave In zijn fans...

Cave In :: ”Als BMG ons buitengooit hebben we dat dan toch al gehad”

Acht jaar geleden zag Cave In het levenslicht als...

Cave In :: Tides Of Tomorrow

Vorig jaar reeds zorgde Cave In met Jupiter voor...

aanraders

Suzanne Vega :: Flying With Angels

Suzanne Vega beent op haar eerste plaat in elf...

Heisa :: Trois

Trois: omdat tellen in het Frans altijd sexyer is....

Farfar :: Orbit

Op zijn tweede album doet Farfar ons niet zozeer...

Wu-Tang Clan & Mathematics :: Black Samson: The Bastard Swordsman

De voortekenen waren niet goed. Zat er eigenlijk nog...

Nite Kite :: Erratic Erosion

De Brusselse artiest en producer Dieter Boels gebruikt zijn...

recent

Anne De Marcken :: Het duurt eeuwig en dan is het voorbij

De zombie kent zijn ontstaan in Haïtiaanse folkore en...

The Surfer

In de Amerikaanse komische reeks Community zit er in...

Byung-Chul Han :: De crisis van het narratieve – Over het verdwijnen van rituelen

Pamfletten en essays behoorden lange tijd tot de klassieke...

Romanie :: Uh Oh

Waar we Belgiës coolste indie darling kunnen vinden? In...

Good One

India Donaldsons veelbelovende debuut Good One toont de zeventienjarige...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in