Lee ‘Scratch’ Perry :: Autobiography Of The Upsetter

Op zijn 83ste toont de legendarische reggaeproducer en -zanger Lee ‘Scratch’ Perry nog eens wat de original Upsetter kan doen indien hij in de juiste richting wordt geleid. Aan de hand van Adrian Sherwood maakt hij van “Autobiography Of The Upsetter” tijdloze klasse.

Eind jaren ’60 en gedurende de jaren ‘70 was Perry de golden boy van de reggae, de man die Bob Marley en Max Romeo en vele anderen groot maakte, terwijl hij ondertussen revoluties ontketende in de muziek met zijn opnametechnieken, waarvan de invloed zich tot op de dag van vandaag laten gelden. Tegenwoordig lijkt hij echter beroep te moeten doen op andere producers om straffe muziek te maken. Niets mis mee op die gezegende leeftijd. Zeker niet als het resultaat zo sterk is als op Rainford, zijn laatste samenwerking met Adrian Sherwood, de Britse dub-producer, bekend van zijn On-U-Sound record label.

Op de laatste track van zijn nieuwe album vertelt Rainford – zoals zijn naam echt luidt — rechttoe-rechtaan over zijn leven. Dat is een verademing na Perry’s laatste jaren die veelal gekenmerkt werden door de nonsensicale vrije associaties die in ’s mans vrije geest ronddwalen. Perry sets the record straight en zorgt voor een muzikaal testament om U tegen te zeggen. Alle belangrijke episodes komen aan bod, van zijn leerperiode in de legendarische Studio One, hoe hij Bob Marley hielp om zijn ambitie waar te maken en op weg zette naar het supersterrendom, tot zijn afkeer van Island-baas Chris Blackwell. Zijn grootste verwezenlijkingen realiseerde hij echter in de Black Ark Studio’s die hij in 1973 in zijn achtertuin in Kingston bouwde. Hier produceerde hij de ene na de andere klassieker en wist hij met slechts zeer rudimentaire opname-apparatuur een onuitwisbare, ongrijpbare signature sound te ontwikkelen, waarover velen zich nog steeds het hoofd breken; hoe heeft hij het in godsnaam allemaal kunnen klaarspelen? Door stress en conflicten stak Lee Perry in 1979 jammer genoeg zelf de fik in de studio om ze te zuiveren van ‘onreine geesten’. Het maakte de legende alleen maar groter.

“Autobiography Of The Upsetter” loodst ons nog langs de vele andere wegen die Perry na zijn Black Ark-periode bewandelde en voelt aan als een goudmijn en richtlijn voor wie zich wil verdiepen in deze fantastische en excentrieke producer en zijn output (Check gerust elke vermelde naam in het nummer). Zeven minuten lang boomt Perry door op een zeer organische skank die niet zou misstaan op de zompige voodoo-junglesfeer van zijn Super Ape album, zonder dat Sherwood al te veel moderne elektronische effecten toevoegt.

Als dit Perry’s afscheid zou blijken, is het een afscheid doorheen de grote poort.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in