Bolchi :: ”Het was altijd al mijn natte droom op naakte mannenlijven te tekenen”

Goddeau wist het een jaar geleden al, langzamerhand dringt het besef ook tot de rest van de wereld door: het Gentse Bolchi is tegenwoordig goe bezig. Hun debuutcd She werd hier op goedkeurend hoofdredacteursgeknik onthaald, wij wilden wel eens de mooie sirene achter de groep voor onze microfoon krijgen. Hoewel we het met de mannelijke helft van Bolchi moesten stellen, werd het toch nog een leuke middag.

De Bomastudio is de place to be. Boma verwijst hier niet naar de charmante worstenfabrikant treffend neergezet door Marijn De Valck maar wel naar de locatie waar de studio annex repetitieruimte van Bolchi gelegen is. Drummer Geert De Waegeneer, gitarist Kas Longman en Jeroen De Pessemier (keyboards en songleverancier) ontvingen uw dienaar en lieten ons zowaar de afwezigheid van zangeres Lien De Greef vergeten. Al was De Pessemiers poging om Liens rol in te vullen door zichzelf een falset aan te meten, onvergetelijk, mijn gedacht!

enola: Jullie plaat is al even uit en toch krijgt ze nu pas aandacht van de pers. Vinden jullie zoiets niet vervelend?
De Waegeneer: "Het is een debuutalbum moet je rekenen. Wij hebben nog geen naam gemaakt, dus is het ook te begrijpen dat wij niet onmiddellijk opgepikt werden. Er is een op een bepaald moment een echte boom geweest van Vlaamse releases. Op tien nieuwe releases leken er wel negen Vlaamse tussen te zitten…"
Longman: "…waarvan er nog eens zes uit Gent kwamen." (lacht)
De Pessemier: " We begrijpen wel dat redacties overspoeld worden met nieuwe releases en dan kan het even duren voor jouw album opgepikt wordt. Nu, we krijgen heel positieve recensies dus ons hoor je niet klagen."

enola: Lien heeft aan het conservatorium een jazzopleiding gevolgd en ook Matthias volgt een muziekopleiding. Zijn jullie allemaal professioneel geschoold?
De Pessemier: "Neen, binnen Bolchi heeft enkel Lien een muziekopleiding gevolgd, want Matthias verlaat de groep. Maar ik geloof niet in die opleidingen. Hoe minder opleiding je hebt, hoe beter. Goede ideeën leer je daar niet noodzakelijk, je leert er wel een instrument bespelen. Maar uiteindelijk moet je vooral het talent hebben en creatief durven zijn."
Longman: "Ik denk dat zoiets ook van persoon tot persoon afhangt. De ene zal er baat bij hebben, de andere niet. "

enola: Sommige groepen timmeren jaren aan de weg voor ze ietwat bekend worden. Geldt dat ook voor Bolchi?
De Pessemier: "Bolchi bestaat een viertal jaar nu. Oorspronkelijk hadden we een andere bezetting en klonken we helemaal anders. Zo hebben we op een bepaald moment een DJ (DJ Buzz) maar ook een blazerssectie gehad. We lijken wel continu problemen te hebben met het vinden en houden van een bassist. Onze huidige bassist (Matthias Debusschere) verlaat Bolchi binnenkort."
Longman: "Zowel de DJ als de blazers hebben we laten "vallen" omdat het niet meer in het concept van Bolchi paste, daarnaast was Buzz ook zijn eigen band gestart. (Skeemz, waar ook Lien en Longman deel van uitmaken – JB)."
De Pessemier: "Eigenlijk heeft Buzz Lien gewoon gekaapt." (lacht)

enola: Kas, jij en Lien spelen ook in Skeemz. Jeroen, jij speelt in Mishtu Orchestra net zoals Geert die ook in Members of Marvellous speelt. Als je een stamboom opstelt blijkt er een zware kruisbestuiving te bestaan van allerlei mensen die in allerlei groepen spelen. Kan je dan naast een Antwerpse scene ook spreken van een Gentse scene?
Longman: "Je kan zeker van een scene spreken. Tenslotte kom je vaak dezelfde muzikanten tegen. Vaak switchen die muzikanten van groep en zo. Maar voor alle duidelijkheid: wij zien onszelf niet als de Gentse scene noch als de spil ervan."
De Waegeneer: "Voor een stad zoals Gent vind ik ze zelfs groot. Natuurlijk, overal kan je spreken van een scene maar in het geval van Gent, denk ik dat je wel kan stellen dat ze succesvol is voor het ogenblik. Het jazzconservatorium heeft daar ongetwijfeld een grote rol in gespeeld. Zowel Sioen als Absynthe Minded hebben er gestudeerd. Gent was vroeger ook eerder een rockstad, terwijl je nu echt alle stijlen kan horen hier."
De Pessemier: "Toch merk je ook concurrentie en naijver. DJ 4T4 (’t Hof van Commerce, Ultrasonic 7) is bijvoorbeeld daarom naar Brussel verhuisd. Er ontstaan altijd kliekjes en je merkt het snel of je daarbij hoort of net niet. Er is achterklap zeker als je als band succes hebt. Terwijl het toch fantastisch is als een groep succesvol is. Dat hoeft echt niet te betekenen dat een andere groep het niet meer kan worden. Integendeel, denk ik. Boekingskantoren, muzikanten en zo zullen net aangetrokken worden door dat ene succes en dan krijg je een smeltkroes waar opnieuw interessante dingen uit kunnen ontstaan. Nu ja, zoveel last hebben we er zelf niet van."
Longman: "Vaak is het zo dat iemand in een band zat en er om één of andere reden uitstapte en dan merkt dat die band succesvol wordt. Zoiets steekt soms en uiteindelijk blijft Gent een kleine stad, in een stad als Brussel heb je die situatie ook, alleen zal je het daar minder snel merken."
De Waegeneer: "Anderzijds, ik ben zaterdag (10 juli) naar een buurtfeest aan de Brugse Poort geweest. Ze hadden drie podia opgesteld en ik denk dat praktisch alle Gentse groepen daar gespeeld hebben. Er waren een dertigtal groepen die daar gratis gespeeld hebben. Die solidariteit plaatst geruchten over naijver terug in zijn perspectief vind ik."

enola: Jullie zijn alledrie "professioneel" met muziek bezig. Merken jullie dat "het statuut van de kunstenaar" zijn vruchten afwerpt?
De Waegeneer: "Ik werk ook als geluidsmixer. Van die gages hou ik ongeveer de helft over. Ze werken met allerlei barema’s vastgelegd in CAO’s waar je niet onder kan gaan maar die zijn niet realistisch. Ze zijn vertrokken vanuit de situatie voor beroepsmuzikanten, klassiek geschoolde muzikanten, maar die kan je niet toepassen op zomaar iedereen. Er is geen goede overgang gezien van de ene situatie waar je een schoolverlater, student of uitkeringsgerechtigde bent naar de andere situatie die het statuut bepaalt. Die overgang is gewoon te groot. Zo dwing je mensen te werken in een semi-illegale sfeer."
     "De rock- en jazzmuzikant vallen vaak uit de boot. Als je minder dan 165 euro kan inbrengen voor je optreden dan mag je het niet aangeven. Dan is het volgens hen niet meer dan een hobby en ben je een amateur-muzikant. Zoiets kan je niet echt stimulerend noemen. Nu zijn ze het aan het bijschaven en kijken ze naar hoe Nederland het doet. Als je 125 euro verdient, kan je het via je VZW regelen en dien je geen RSZ-bijdragen te betalen. De wetgeving is er sinds 1 juli 2003, maar ze merken zelf dat de muzikanten er weinig gebruik van maken."

enola: Jullie hebben de single "Electronic Spaceboy" uitgebracht bij N.E.W.S. en het album bij Keremos. Waarom hebben jullie die switch gemaakt? En merk je een verschil in houding tussen beiden?
De Pessemier: "N.E.W.S. had niet voldoende budget voor ons album en Keremos kenden we uit Gent. Je komt die mensen vaak tegen en we waren al bij hen terechtgekomen voor onze boekingen. Nu is Keremos ons label, onze boeker en onze manager. N.E.W.S is een heel goed label maar die zijn internationaal vooral gekend vanwege dance-muziek. Bolchi viel daar uit de boot: uiteindelijk zijn we een vette popband met dance-invloeden. N.E.W.S. heeft zijn werk heel goed gedaan, maar ze blijven gericht op DJ’s en op singles terwijl bij Keremos op lange termijn gedacht wordt. Daar krijgen we de kans om te groeien en te evolueren. Dat Keremos ook goede contacten heeft voor de distributie is heel mooi meegenomen."

enola: Hebben jullie zelf een zicht op de platenverkoop?
De Waegeneer: "De platenverkoop lijkt nu wel een beetje stil te liggen, maar dat heeft veel te maken met een zomerstop. Er worden weinig nieuwe singles uitgebracht. We willen een nieuwe single uitbrengen maar voor het ogenblik is er weinig interesse. We zijn ook gebonden aan Studio Brussel, het is de enige echte grote zender waar we thuishoren met onze muziek."

enola: Jeroen schrijft alle nummers. Verandert er nog veel als jullie samen aan de nummers werken en ze opnemen?
Longman: "Soms zijn de nummers uitgewerkt en andere zijn eerder losse ideeën waar we dan samen verder aan werken via jams. Vaak waren de nummers sterk electro-gericht en werden die dan door ons opengebroken."
De Waegeneer: "Daarbij hebben we veel hulp gehad van onze producer (Reinhard Vanberghen van Das Pop, jbo). Hij liet ons alle nummers akoestisch spelen en dan pas werd er opnieuw elektronica aan toegevoegd. Zo leerde hij onsgeleerd de muziek aan te voelen en te spelen en niet louter na te spelen wat Jeroen in zijn home studio al had gecreëerd. Je kan stellen dat de nummers gemaakt zijn tijdens het hele opnameproces. Een zevental nummers die we wilden opnemen, zijn gesneuveld. Ik denk dat er uiteindelijk van alle nummers die we hadden er maar een drietal de plaat gehaald hebben."
Longman: "En deze die de plaat gehaald hebben zijn, zijn volledig omgegooid. Van "Get Your Groove On" bijvoorbeeld hebben we alleen de tekst gehouden."
De Pessemier: "Reinhard heeft ons sterk beïnvloed wat betreft de manier waarop we muziek maken. Ook voor nieuwe nummers zal ik gebruik maken van wat hij ons geleerd heeft. Ik zal nog steeds thuis de nummers componeren maar tezelfdertijd weet ik dat we er met de groep aan zullen schaven en dat het niet tot in de puntjes verzorgd dient te worden voor ik het aan hen laat horen. Ik blijf natuurlijk melodieën en beats aanbrengen maar de preproductie hoef ik niet direct te verzorgen. Veel zal ook afhangen of ik aan een song werk of eerder met een groove speel."

enola: Een laatste vraag: wie is met het idee voor de hoes gekomen en wiens goddelijke lijf versierde de cover? Ben jij dat (De Pessemier draagt eenzelfde riem als het model op de cover)?
De Pessemier: (droog) "Neen. Het idee voor de cover komt van mijn oma. Zij wou meer mannelijk naakt. Daarom hebben we een model ingehuurd. Ik heb "She" op zijn lichaam mogen schrijven. Op die manier kon ik mijn biseksuele kant naar boven laten komen. Het was altijd al mijn natte droom om op naakte mannenlijven te tekenen." (hilariteit)

http://www.bolchi.be
http://www.bolchi.be
Keremos

recent

Constant Permeke in tegenlicht :: Permekemuseum, Jabbeke

In 2020 sloot het Permekemuseum voor een grondige renovatie...

Zap Mama

25 april 2024De Roma, Borgerhout

Teddy Swims

25 april 2024Trix, Antwerpen

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Keane

25 april 2024Koninklijk Circus, Brussel

"Wat een zaal! Hier zouden we wel een week...

verwant

Lady Linn :: ‘Als je iets goed wil doen, geef je ’t beter tijd’

 Voor één keer heeft Lady Linn geen nieuwe plaat...

Lady Linn & Gregory Frateur :: I’m Fine

Mensen zijn niet van staal gemaakt. Lady Linn brengt...

Lady Linn and Her Magnificent Seven :: Here We Go Again

Verandering van spijs doet eten. Na de dansbare elektropop...

Foxylane :: Human Robot E.P.

Brengt oktober vorst en sneeuw, men hoort des winters...

Skeemz :: Ain’t You Heard?

Terwijl het koude, gure winterweer ongenadig tegen deuren en...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in