Beth Gibbons, de ijskoningin van de Britse triphop – zegt de naam Portishead u toevallig iets? – verleidt ons voor haar aankomende soloplaat Lives Outgrown. Hoe ze dat doet? Door ons recht in het hart te boren en glimlachend toe te kijken hoe de inkzwarte vloeistof eruit stroomt. “Floating On A Moment” is tegelijk angstaanjagend en betoverend: vintage Gibbons.
De Britse vleesgeworden pijnkreet hield het lang, heel lang stil. Haar vorige soloalbum samen met Talk Talks Rustin Man, Out Of Season, stamt uit 2002 en de laatste met Portishead, Third, mag dit jaar ook al zestien kaarsjes uitblazen. Even kaderen: dit zijn tijden dat mensen het nog doodnormaal vonden om prijzen luidop om te rekenen in oude Belgische franken. Sindsdien kregen we menig aardschok te verduren in de muziekindustrie – zie bijvoorbeeld Spotify, autotune, AI, Niels Destadsb-… Enfin, u snapt ons punt.
Elementen genoeg dus om een complete ommezwaai te maken en totaal onherkenbaar terug tot de luisteraar te komen. Wel, daar doet Beth dus niet aan mee. Een gortdroge gitaarriff die alle richtingen uit lijkt te gaan opent de track. Dit dolle paard wordt vervolgens opnieuw in het gareel gehouden door Gibbons lijzige stem die ons op het hart drukt dat we maar beter in het nu kunnen leven, want de dood schuilt om elke hoek. Vandaar gaat het richting een griezelig, maar o zo mooi refreintje met een duivels kinderkoortje – eenzelfde gezelschap dat ons in een fatalistische outro richting slot begeleidt.
Conclusie: Beth is niets veranderd. God. Zij. Dank.
Beth Gibbons is in het echt te zien en te beluisteren in Brussel op donderdag 6 juni 2024.