Jean-Luc Masbou :: De Baron

De verhalen van de baron von Münchhausen vormen de basis voor De Baron. Met dit one-shot viert Jean-Luc Masbou een mooie terugkeer na het einde van het klassieke Sabels en Galjoenen.

De verhalen over de baron von Münchhausen behoren tot de internationale klassieke volksverhalen. Vanuit de historische figuur Karl Friedrich Hieronymus von Münchhausen, een Duitse edelman die in de achttiende eeuw leefde en effectief in het Russische leger tegen de Turken diende, ontstonden een reeks sterke verhalen die doorheen de tijd mondeling overgeleverd werden maar ook in geschreven vorm gelezen en bewerkt werden. Op die manier groeide Münchhausen uit tot een legendarische figuur en bijna een synoniem voor het vertellen van sterke verhalen waarbij de grens tussen waarheid en fictie er niet meer toe doet.

Jean-Luc Masbou is een Franse stripmaker die met de reeks Sabels en Galjoenen een groot publiek wist te bereiken. Na twaalf delen rondden Masbou en scenarist Alain Ayroles het verhaal in 2016 af. Naast dit tekenwerk, levert Masbou ook geregeld scenario’s voor andere tekenaars. Voor zijn eigen versie van het verhaal van de baron von Münchhausen combineert hij voor het eerst tekeningen én scenario. De kolder van de verhalen over de baron sluit perfect aan bij de wat cartooneske toon van Masbous tekenwerk. In het raamverhaal komt een verkoper in het dorp waar de baron woont. Hij heeft een boek bij zich waarin de verhalen van de baron neergeschreven staan. Dit is de aanleiding voor de inwoners om de teruggetrokken baron weer op te zoeken en opnieuw diens verhalen te gaan vertellen. Masbou gebruikt voor elk van de verhalen een andere grafische aanpak, wat het album heel afwisselend en fris maakt.

Tegelijk heeft de figuur van de baron ook iets tragikomisch, omdat hij ook als een soort schertsfiguur opgevoerd wordt, die het nochtans allemaal goed en vaak zelfs serieus bedoelt. Net die spanning zit ook mee in De Baron, wat het album de gewone kolder laat overstijgen. Masbou heeft bovendien talent genoeg in huis om de oorspronkelijke verhaalstof te verweven in een eigen verhaal. Qua fantasievolle humor sluit De Baron ook wel aan bij Het Narrenschip van Masbous goede vriend Turf.

Met De Baron maakt Masbou een stevige terugkeer als tekenaar, terwijl uitgeverij Arboris uitgerekend dit najaar de verdere vertaling van Sabels en Galjoenen weer zal opstarten. Die reeks zit bij een breed publiek diep in het hart. Wie De Baron leest, begrijpt meteen waarom. Hopelijk ambieert Jean-Luc Masbou als volgende project opnieuw een langer lopende reeks, zodat hij zijn personages meer diepgang kan geven dan in een one-shot mogelijk is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

zes + zes =