Corona Expo :: Minus One Gent :: online

Opnieuw een herhaling van wat we ondertussen goed weten, we blijven voorlopig nog een tijdje in ons huis. De Gentse galerij Minus One maakt van de gelegenheid gebruik om zijn fysieke werking naar het wereldwijde web te verplaatsen. In hun Corona Expo kunnen mensen vanuit hun eigen living van fantastische kunst genieten. Via het online platform artsteps kan de bezoeker doorheen één zaal dwalen. Een speciale ervaring!

De expliciet virtuele tentoonstelling bevat beeldhouwwerken, videokunst, tekeningen, schilderkunst en grafische prints van Belgische en internationale kunstenaars, door de afwisseling blijft de aandacht van de toeschouwer scherp. Via de audiotour wordt de bezoeker binnengeleid, waar hij naar meer informatie over de kunstwerken kan luisteren. Het valt meteen op dat de tour willekeurig tussen Engels en Nederlands lijkt af te wisselen. Bovendien is hij niet gemakkelijk te manoeuvreren; ofwel is hij te volgen van begin tot eind, ofwel is het doorklikken en gokken wanneer hij bij het gewenste kunstwerk terechtkomt. Daar verschijnt meteen de eerste digitale domper.

Daarnaast lijkt er willekeurig extra informatie toegevoegd te zijn aan de werken. Op elk kunstwerk kan geklikt worden, waarna er in de linker bovenhoek een menu verschijnt. Er zit echter geen consistentie in de inhoud ervan, het gaat van afmetingen, koppelingen naar het originele werk in hoge resolutie tot lange teksten achtergrondinformatie, opnieuw zowel in het Engels als in het Nederlands. Als bezoeker wordt het na een tijdje vermoeiend om telkens de audiotour te stoppen, de info te lezen of een hyperlink te copy-pasten in een ander tabblad, en dat scenario te blijven herhalen doorheen de expo. Het is een hobbelige weg met veel obstakels, waarin ondertussen veel vragen onbeantwoord blijven en bijna vergeten wordt naar de kunst te kijken.

Een voorbeeld van een werk dat vergezeld gaat van veel achtergrondinformatie (in het Nederlands), zijn de negen speelse tekeningen van Reinout Dewulf. De zwart-witte schetsen vallen meteen op door de herkenbaarheid van de verhalen die ze afbeelden. Een heerlijk voorbeeld is Mestkevermensen, waarop dorpelingen het zwerfvuil dat ze vinden op straat verzamelen in een ‘afvalbol’. Die bol wordt het decor van een feest waarin gevierd wordt dat het dorp vuilnis-vrij is. Hoewel bij dit werk voldoende informatie voorzien is, is de digitale afbeelding van lage kwaliteit, een nadeel dat doorheen de hele tentoonstelling terugkomt. De werken zijn blurry. Ondertussen is de scherpe aandacht van de toeschouwer verschoven van de kunstwerken zelf naar de overheersende virtuele gebreken, wat heel jammer is.

Wat Minus One probeert te doen, is fantastisch, de uitwerking bevat nog werkpunten. De kwaliteit van de kunstwerken was niet goed, het was een bezoek met veel omwegen vergezeld van informatie in een arbitraire afwisseling tussen twee talen. De digitale tekortkomingen overschaduwen het feit dat de expo prachtige werken bevat, die helaas niet volledig tot hun recht komen.

Corona Expo 2020, Minus One, Gent, online, vanaf 28 maart.

5.5
Beeld:
Minus One Gallery

recent

John Moreland :: Visitor

Op Visitor keert John Moreland terug naar de uitgepuurde...

Challengers

Nadat hij in de vroege jaren 2000 enige furore...

Mother’s Instinct

Mother’s Instinct is een gepolijste remake van het Franstalige...

JD Morvan / Victor Matet / Cesc & EFA :: Vaarwel Birkenau

Vaarwel Birkenau toont de Holocaust van binnenuit. Overlever Ginette...

ILA :: Ayna

Het was met verbetenheid dat Ilayda Cicek zich met...

verwant

Peter Doherty

11 mei 2022Handelsbeurs, Gent

David Hockney :: BOZAR Brussel

Sinds 8 oktober is in de solo-dubbeltentoonstelling van de...

Ook Pukkelpop 2021 gaat niet door

Als gevolg van COVID-19 en de bijgaande maatregelen, zal...

Wired for Empathy :: STUK Leuven

Beeld je in hoe anders onze samenleving eruit zou...

Host

Hadden we nu écht nood aan een found footage...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in