Grandaddy :: Last Place

82830128

In simpelere tijden (de late jaren negentig) toen mannen met baarden en houthakkershemdjes nog gewoon slackers heetten en sarcasme nog niet vervangen was door een alles kapotmakende ironie, behoorde Grandaddy nog tot de antihelden van een verloren lopende generatie. Maar ondanks alle succes en appreciatie zag de groep bij gebrek aan financiƫle middelen zichzelf gedwongen er na vier platen de stekker uit te trekken, met als zwanenzang Just Like The Fambly Cat (2006).

Er zou geen tour meer volgen en dus besloot frontman Jason Lytle maar meteen groots het podium te verlaten door een laatste maal de ultieme Grandaddyplaat te maken, alvorens in zijn solowerk op eenzelfde elan verder te gaan. Niet zo vreemd overigens, aangezien Lytle ook bij Grandaddy instond voor de muziek en zowat alles inspeelde. Maar voor wie vertrouwd was met het Grandaddy-universum, klonken Lytles solopolaten toch net ietsje anders. De verschillen mochten dan wel subtiel zijn, toch kon niemand ontkennen dat Lytle zonder zijn kompanen/bandleden breekbaarder klonk en dat de albums een bepaalde dynamiek ontbeerden die Grandaddy dat extra beetje zuurstof gaf, alsof de som meer was dan de delen. Geen beter bewijs voor die these is overigens de comebackplaat van Grandaddy, want Last Place sluit moeiteloos aan bij de vorige albums, al ligt er dan een dikke elf jaar tussen.

De vooruitgeschoven single annex opener van het nieuwe album, ā€œWay We Won’tā€, maakt al meteen zoveel duidelijk. De voorzichtige uitbarstingen die gekoppeld worden aan kaduuk klinkende gitaren en Lytle`s zagerige stem, de poging om progrock te spelen zonder de juiste instrumenten of het bijhorende talent (al mag als kanttekening meteen vermeld worden dat Grandaddy wel degelijk rasmuzikanten in de geledingen telt), … Het hele plaatje klopt en katapulteert iedereen terug naar de begindagen van de band. Ook tweede single ā€œA Lost Machineā€ staat meteen geboekstaafd als vintage Grandaddy, zij het niet van de rockende soort want als Grandaddy in iets uitblonk, dan was het wel melancholische songs die de wanhoop van machines prachtig wist te evoceren.

Dat Last Place geen pure nostalgietrip zou worden, maakte de laatste vooruitgeschoven single ā€œEvermoreā€ duidelijk. Hoewel de keyboards en de klagerige zang nog steeds primeren, laat de productie een voller geluid horen dan op de vorige albums overheerste. Meer dan met de andere twee singles, werd hiermee duidelijk dat Grandaddy niet in de jaren negentig blijven hangen is. In het licht van die song wordt pas duidelijk hoezeer ook de andere nummers meer dan een loutere nostalgietrip zijn, zoals bijvoorbeeld het bijwijlen breed uitwaaierende ā€œThe Boat Is In The Barnā€ (denk `Grandaddy goes Flaming Lips-kamerbreed`) en het vrolijk rockende ā€œBrush With The Wildā€, dat niet alleen een heerlijk zoemend keyboard herbergt maar ook enkele stevige gitaren binnensmokkelt.

Uiteraard kan op dit (terugkeer)album ook Jed niet ontbreken. De robot die op The Sophtware Slump zijn tragische verhaal in twee songs gegoten kreeg (en tot op zekere hoogte ook Lytle verpersoonlijkt), wordt in het korte, droefgeestige ā€œJed The 4thā€ treffend geĆ«erd, terwijl met ā€œCheck Enjinā€ Grandaddy voor het eerst ook voluit durft te rocken en het daar verrassend goed van afbrengt. Maar de ware kracht van Grandaddy ligt uiteraard in de manier waarop de groep punk en rock wist te verzoenen met progrock zoals het dat ook laat horen in ā€œThat`s What You Get For Getting Outta Bedā€ en ā€œThis Is The Partā€, alsook in de manier waarop het ballads naar eigen hand wist te zetten (ā€œSongbird Sonā€, ā€œThat`s What You Get For Getting Outta Bedā€).

Toen Grandaddy in 2012 een korte reĆ¼nietour hield, rees bij Lytle, die dat jaar ook zijn tweede soloalbum had uitgebracht, de twijfel om de draad niet opnieuw op te pikken. Net zoals hij ten tijde van de split-up van Modesto, CaliforniĆ« naar Montana getrokken was, speelde een nieuwe verhuis een belangrijke rol in de totstandkoming van de plaat. In een poging zijn huwelijk te redden, trokken Lytle en zijn vrouw naar Portland, Oregon waar alsnog de scheiding plaatsvond. Dat die scheiding zijn weg zou vinden naar het album lag voor de hand. Ondanks het afstandelijkere taalgebruik is er weinig verbeelding nodig om in de teksten de pijn van de breuk te herkennen. Maar of het nu de breuk, de verhuis of gewoon het feit dat Lytle weer de handen in elkaar geslagen heeft met zijn oude vrienden is, feit blijft dat Grandaddy zichzelf weer op de kaart gezet heeft. Last Place mag bij de eerste luisterbeurten dan wel als vintage Grandaddy klinken, wie echt aandachtig is, hoort wel degelijk een band die nog steeds iets te vertellen heeft, zij het nog steeds met aftands klinkende machines.

7.5
http://www.grandaddymusic.com
30th Centruy Records

verwant

Grandaddy :: Blu Wav

Toen Jason Lytle en zijn kompanen de stekker uit...

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Best OF: kerstdeuntjes, deel 3

Geef toe: meestal zijn ze uw aandacht niet waard,...

Grandaddy

24 april 2022De Roma, Borgerhout

Het beste van Pukkelpop volgens enola (1998 ā€“ 2018)

Voor een laatste keer vloeken deze zomer. Nog Ć©Ć©n...

aanraders

Jack White :: No Name (DĆ©ja-vu)

Jack White maakt amper woorden vuil aan zijn nieuwe,...

Richard Thompson :: Ship to Shore

Richard Thompson is 75 jaar, maar verkeert dezer dagen...

King Hannah :: Big Swimmer

Beste maatjes Hannah Merrick en Craig Whittle trokken in...

Cigarettes After Sex :: X’s

Derde plaat voor Greg Gonzalez, en ook deze keer...

recent

Perdidos en la Noche

Sinds Mexico in de tweede helft van de jaren...

Deadpool & Wolverine

Toen de eerste twee Deadpool-films kort na elkaar de...

Jack White :: No Name (DĆ©ja-vu)

Jack White maakt amper woorden vuil aan zijn nieuwe,...

Rock Herk 2024 :: Lieve jongens zonder schaamte

Een jarig festival vraagt om een feestje, Rock Herk...

Fremont

ā€œMensen met herinneringen schrijven de mooiste dingen.ā€ Dat krijgt...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in