Zo dichtbij en toch zo ver weg. Het gebeurt niet al te vaak dat een Nederlandse band Vlaanderen
warm weet te maken. Met “Love You More”, een makkelijk meezingbare ballade uit 2005, leek
Racoon toch indruk te maken onder de Moerdijk. Sindsdien bleef het betrekkelijk stil, maar goed
tien jaar later wagen de Nederlanders zich aan een nieuwe poging.
Hoe komt het dat een dermate klein taalgebied zulke grote verschillen vertoont wanneer
het aankomt op muzikale voorkeuren? Als band kan Racoon alvast geen antwoord bieden op dat
vraagstuk. Na “Love You More” liep Nederland storm voor de tekstueel subtiele en melodisch zachte
nummers van het viertal uit Zeeland, terwijl Vlaanderen de hype wat vanop een afstand bekeek.
Nochtans had Racoon alles mee om ook hier een doorbraak te forceren; korte nummers opgebouwd
rond eenvoudige gitaarakkoorden en herkende emoties. Het feit dat de band grotendeels songs in
een vlekkeloos Engels afleverde, speelde alleen maar in hun voordeel, maar onderweg liep er toch
wat fout. All in Good Time –studioalbum nummer zes ondertussen- is ongetwijfeld hetzelfde
lot beschoren; bejubeld in Nederland, onterecht genegeerd in Vlaanderen.
Opbeurend en optimistisch kan je de muziek van Racoon niet bepaald noemen. Openingstrack
“Shoes Of Lightning” zoekt meteen een breekbaar evenwicht tussen bewogen sentimentaliteit en
een krachtig refrein waarbij vooral de veelzijdige zangstem van Bart van der Weide blijft hangen.
Het nummer werd in 2013 geschreven voor 3FM Serious Request, de Nederlandse tegenhanger van
Music For Life. Als groep heeft Racoon trouwens een erg goede band met 3FM; zo kon je horen hoe
de jongens on air onderhandelden over een nieuw platencontract met Pias. Niet alleen 3FM is
hen gunstig gezind; Radio 2 Nederland sluit Racoon al jarenlang in de armen.
Met dat in het achterhoofd valt het makkelijk te verklaren waarom het gros van de tracks op
All in Good Time bijzonder radiovriendelijk is. Jammer genoeg verwart de band het idee van
aangepaste radiomuziek deze keer net iets te vaak met steriele en nietszeggende nummers. Neem
zo “Tommy”; best een leuke track –rustig tempo, een gepaste vocale uitschieter naar het einde toe,
aanzwellende pianoarrangementen; maar het geheel ademt de stereotiepe kleurloosheid uit die je
meteen in verband brengt met de avondprogrammatie van bepaalde radiozenders.
Interessant wordt All In Good Time pas wanneer Racoon blaaswerk aan de nummers
toevoegt. “Good To See You” wordt zo door de toevoeging van een periodiek blaasinstrument
een bijzonder jazzy nummer waarin piano en zang actief samenwerken om een constant
spanningsveld te creëren. Meer van dat leuks in “Guilty”; kort en nerveus drumwerk en een donkere
maar eenvoudige tekst die makkelijk weet te boeien.
In vergelijking met vorige platen is All In Good Time een tikkeltje rustiger en ietwat
melancholischer zonder ooit echt te vervelen. Wat meer afwisseling zou welkom geweest zijn,
maar het oeuvre van de band geeft duidelijk aan dat je als luisteraar nooit veel meer dan afgevijlde
radiotunes moet verwachten. Daar is niets mis mee, maar een mens vraag zich af; hoe zou de plaat
geklonken hebben met een elektrische gitaar? Een gesprek dringt zich op!
Racoon geeft vanaf 28/3 een reeks optredens in Nederland. De ticketverkoop startte een aantal
weken geleden.