Steiner :: At Or From A Distance

In een maatschappij waarin schreeuwen de norm geworden is, iedereen verondersteld wordt om over alles een mening te hebben (en die te spuien, liefst met zo veel mogelijk krachttermen en uitroeptekens), een nieuwe generatie jongeren aan het kruis genageld wordt als een stel angstige begijntjes en elke godverdomde dag weer bestaat uit moetenmoetenmoeten, kan het deugd doen om een stap terug te zetten, een time-out af te dwingen. Mens, maatschappij en (a)sociale media even laten voor wat ze zijn. At Or From A Distance kan daarbij helpen.

Op zijn vorige, ook in beperkte oplage verschenen album I Remember How We Were Standing On Chesil Beach, We Hardly Said A Word werd al duidelijk dat Steiner (Leuvenaar Stijn Hüwels) met zijn gitaarambient net iets verder wil gaan dan een eenvoudige muzikale onthaasting. Het was geen resolute sprong in geïsoleerde donkerte, maar evenmin een ingetogen triomfantelijkheid, geluidsbehang met gekleurde suikerkorreltjes. Het zat ergens daartussen, voortdurend balancerend op de grens tussen onwennigheid en zoete melancholie, het onvermogen om 24/7 mee te draaien in een afmattende prestatierace en een krop in de keel bij een triviaal beeld of vluchtig moment.

Die aanpak, stijl en sfeer worden verdergezet op At Or From A Distance, maar dan beter. Een andere recensent noemde het album “the aural equivalent of a Haruki Murakami novel”, en daar valt wel iets voor te zeggen, want ook hier vind je die combinatie van comfortabele herkenbaarheid, naïeve romantiek en ongrijpbaarheid terug die de boeken kenmerkt. Al blijft het surreële afwezig en lijkt Hüwels genoegen te nemen met de zelfopgelegde rol van outsider, van toeschouwer aan de zijlijn.

De uit Japan meegebrachte field recordings die de plaat openen en hier en daar fungeren als de lijm die enkele stukken verbindt, versterken dat effect: omgevingsgeluid, gedempte stemmen, elektronische signalen, spelende en zingende kinderen, tsjilpende vogels. Ze lijken niet alleen die voortdurende slingerbeweging tussen stad en platteland, of de nood aan prikkels en de behoefte aan rust uit te drukken, maar onderstrepen nog eens de observerende rol van Hüwels, die ook al jaren bezig is als amateurfotograaf.

Het is net op de momenten waarop field recordings overgaan in eigen muziek, of de twee even naast elkaar kunnen bestaan, dat het album de sterkste impact heeft. De twee lijken immers meer dan een arbitraire combinatie. Het is alsof er een communicatie ontstaat, of op z’n minst commentaar gegeven wordt, vooral in hoogtepunt “Every Instance Of Either/Or is Replaced By An And (VI)”. Het lijkt wel te gaan over ergens toe willen behoren, maar ook opboksen tegen een barrière. Het is misschien wel het geluid van onmacht, maar tegelijkertijd ook een aanval op cynisme, de weigering om heil te zoeken in (te) makkelijk escapisme.

Met gitaar, eBow, laptop en effecten creëert Hüwels zo een dromerige wereld, eentje van wazige contouren, eerder dan duidelijke schetsen, waarbij lagen met zorg en geduld gestapeld worden, hier en daar bedwelmende harmonieën creëren, regelmatig met een textuur die doet denken aan een Hammondorgel of accordeon, en soms met de zingende zuiverheid van een natte vinger over een kristallen glasrand. En de rest is auditieve cinema die de luisteraar zelf kan aanvullen.

De behoefte aan structuur en herhaling, ergens horen (mentaal en fysiek) en het verglijden van de tijd en de weemoed die daarop volgt, dat lijken de constanten die voortdurend in een onlosmakelijke en soms ongemakkelijke verhouding leven met onvoorspelbaarheid en menselijke breekbaarheid. De herinneringen die bij plaatsen horen. En thuiskomen, of het nu in Veltem-Beisem is, in Tokyo of een mentale staat van rust.

Het album verscheen in een zeer gelimiteerde, handgemaakte cd-oplage. Luisteren en kopen kan via Bandcamp.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

11 + 2 =