New York Jazz Connection :: Van hie noa doa, van doa noa hie (15/2 – 27/4)

Als je voortdurend in elkaars vaarwater dreigt te komen, dan is aan hetzelfde zeil trekken vaak de slimste oplossing. Dat hebben De Singer en vzw Sound In Motion goed begrepen. Een jaar na de concertreeks onder de noemer Chicago Jazz Connection van die laatste organisatie, wordt er teruggeslagen met een programma dat nog ambitieuzer en diverser is, en opnieuw gefundenes Fressen voor de liefhebbers van het avontuur.

Als het vooral dat experimentele randje is dat de meeste concerten uit de reeks verbindt, dan is dat omdat er geen peil te trekken valt op de uiteenlopende strekkingen die huishouden in New York, dat nog altijd beschouwd mag worden als de wereldhoofdstad van de jazz. Nergens lopen zo veel (jazz)muzikanten rond, nergens wordt zo hard gevochten om een plaatsje, concert, zuurverdiende cent. Vraag het gerust eens na bij Joachim Badenhorst of Lander Gyselinck. Zo’n competitieve omgeving heeft natuurlijk ook voordelen: talent moet zich voortdurend opnieuw bewijzen en op hoog niveau spelen om aan de bak te komen. De muzikanten die de komende maanden naar Antwerpen en Rijkevorsel zullen afzakken, mogen vaak ook gerekend worden tot het beste dat de hedendaagse jazz en geïmproviseerde muziek te bieden heeft. Een korte voorstelling:

15/2: Lee Konitz & Florian Weber – De Singer

De aanloop. Hopelijk hebt u intussen uw ticketje, want op moment van schrijven is het concert zo goed als uitverkocht. Jazzicoon Konitz (foto), 85 intussen, is eigenlijk afkomstig van Chicago, maar speelde zo’n groot deel van z’n leven in The Big Apple dat hij net zo goed onder deze noemer terecht kan. Zijn omfloerste stijl, waarmee hij een van de weinige altsaxofonisten van zijn generatie was die Charlie Parker niet naspeelde, is – zo mochten we tijdens recente passages vaststellen – nog steeds intact. Samen met pianist Florian Weber van zijn New Quartet gaat dat ongetwijfeld leiden tot een potje old school jazz met tijdloze klasse.

20/2: Mark Feldman & Sylvie Courvoisier – De Singer

De elegantie. De Zwitserse pianiste Courvoisier is een van de meest fijnzinnige pianistes van het moment. Samen met haar echtgenoot, violist Mark Feldman, die vooral bekend is als lid van John Zorns Bar Kokhba Sextet, speelde ze al eerder in ons land een concert dat naar verluidt buiten categorie was. Beide muzikanten zijn dan ook zo veel meer dan meesters van de improvisatie, maar hebben ook hun sporen verdiend binnen de moderne klassiek. Technische virtuositeit gekoppeld aan poëtische openheid, een combinatie die bij deze twee doorgaans leidt tot bedwelmend mooie muziek.

2/3: Digital Primitives – coStA

De soul. Bricolagejazz van de New Yorkse multi-instrumentalist Cooper-Moore, de Israelische rietblazer Assif Tsahar en drummer Chad Taylor. Eclectisch, speels en vooral soulvol, nu eens diep duikend in de freejazzgeschiedenis en op andere momenten rommelend tussen blues, soul en gospel. Aards, funky, ritmisch aanstekelijk en soms kinderlijk ongedwongen, met excentrieke en zelfgebouwde instrumenten (diddley-bo, mouth bow, hoe-handle harp en meer!). Wie hun vorige passage in Hasselt meepikte, gaat vast opnieuw van de partij zijn. Een persoonlijke tip, net als de machtig mooie duoplaat America van Cooper-Moore & Tsahar.

22/3: Peter Evans’ Zebulon Trio – ’t Werkhuys

De tovenaar. Laat u niks anders wijsmaken: Peter Evans, en niemand anders, is de meest complete en breeddenkende trompettist van zijn generatie. Of het nu gaat om de opgejutte turbojazz van Mostly Other People of de fijnmazige interactie aan de zijde van Evan Parker: er staat geen maat op het aanpassingsvermogen en de creativiteit van deze buitensporig begaafde muzikant. In het gezelschap van bassist John Hébert en de ons onbekende drummer Kassa Overall zal vermoedelijk opnieuw op het scherp van de snede gespeeld worden.

3/4: Mark Helias’ Open Loose – De Singer

Het intellect. Helias maakte vooral in de jaren tachtig opgang als een van de meest veelzijdige bassisten van New York. Hij stond dan al even mee aan het roer van BassDrumBone (met Gerry Hemingway en Ray Anderson), maar met Open Loose gaat het er een stuk minder direct aan toe. De combinatie met drummer Tom Rainey en saxofonist Tony Malaby leidt steevast tot doordachte combinaties van gecomponeerd en geïmproviseerd materiaal. Dit is geen trio dat doet aan makkelijk scoren en zal vooral aanslaan bij liefhebbers die graag voor een intellectuele uitdaging gesteld worden.

13/4: Baloni – De Singer

De Belg van het moment. Joachim Badenhorst werkte vorig jaar nog een met veel lof onthaalde concertreeks af met Baloni. Intussen is hij in de weer in New York en in april staat hij er weer met dit trio met violist Frantz Loriot en bassist Pascal Niggenkemper. De jazz en vingerknip zijn vaak ver te zoeken bij deze drie, die zich ophouden op het terrein van de subtiele en regelmatig abstractie interactie die zich net zo dicht bij de kamermuziek als de jazz bevindt. Opnieuw eentje voor de fijnproevers.

27/4: Steve Swell’s Fire Into Music – coStA

Freejazz royalty. Vier kleppers van wereldniveau. Swell (foto) is een meesterlijke trombonist en wordt bijgestaan door altsaxofonist Jemeel Moondoc, die een sleutelfiguur was in de New Yorkse freejazz van de jaren zeventig en sindsdien uitgegroeid is tot een wat enigmatisch figuur die meer op de achtergrond blijft. Zij worden ondersteund door de ritmesectie der ritmesecties: William Parker en Hamid Drake, zowat de meest telepathisch functionerende eenheid binnen de freejazz en al jaren goed voor bakken soul, groove en meer paranormaal rumoer dan een dagje Astro-tv.

3 x Albertijn

Voor de Antwerpse concerten zal het voorprogramma steeds verzorgd worden door Christophe Albertijn, bij een breder publiek vermoedelijk vooral bekend van de Zita Swoon Group, en een muzikant die er steeds andere samenwerkingen voor zal aangaan, zoals een duo met saxofoniste Audrey Lauro en een trio met o.m. Sheldon Siegel-cellist Gino Coomans.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

een × twee =