We zijn er bijna (maar nog niet helemaal) :: het Filmfestival van Gent loopt op zijn einde


Updates!

50/50
Beyond
King of Devil’s
Island
LenaMagic TripMargin CallMeek’s Cutoff
Mildred Pierce
Oranges and
Sunshine
Page
One: Inside the New York Times
The FutureThe HelpThe Rum DiaryTinker, Tailor, Soldier,
Spy
We Need to
Talk about Kevin
Win Win

Iedereen die zich ook maar een beetje een filmliefhebber noemt
en binnen een straal van 500 kilometer van Gent woont, is nu al
stilletjes zijn valies aan het pakken voor het 38ste Filmfestival
van Gent, dat loopt van 11 tot 22 oktober. Wij zijn ons mentaal al
aan het voorbereiden op een dikke tien dagen met te weinig slaap,
te veel vettige boef en eigenlijk ook veel te veel films om op
korte tijd te kunnen verwerken zonder er een beetje schizofreen van
te worden. Heerlijk! Tot het zover is, een kleine vooruitblik op de
titels die u niet mag missen.

Eerst en vooral: de focus ligt dit jaar op legendarisch Zweeds
regisseur Ingmar Bergman, van wie er maar liefst 13 films vertoond
worden. De perfecte gelegenheid om kennis te maken met het werk van
één van de grote internationale maestro’s van het medium. Met deze
keuze zet het Filmfestival overigens zijn traditie voort om grote
cinefiele namen uit het verleden in de kijker te zetten (zie ook
voorgaande edities, toen onder andere Stanley Kubrick en Jacques
Tati de revue passeerden), hoewel Bergman zonder meer het meest
ontoegankelijke, “strenge” imago heeft van alle regisseurs die de
laatste jaren centraal gesteld werden. Je kan onder meer gaan
kijken naar klassiekers als ‘Scènes uit een Huwelijk’, ‘Fanny &
Alexander’, ‘Persona’, ‘Herfstsonate’ en ‘Wilde Aardbeien’.
Let’s face it: als je het nu niet doen, wanneer ga je dàn
nog eens aan Bergman beginnen? Je kunt de dvd’s klaarleggen zoveel
je wilt, zolang er nog ergens een seizoen van een HBO-reeks in de
kast ligt, zal die toch altijd voorrang krijgen. Dus nu kan je er
eens werk van maken.

In de reguliere sectie kijken we bijvoorbeeld uit naar
‘Blue Bird’, de nieuwe film van Gust Van den
Berghe, de eigenzinnige regisseur van ‘En Waar de Sterre Bleef
Stille Staan’ (je weet wel, die zwart-wit kerstevocatie met
Downpatiënten waar u niet naar bent gaan kijken maar die wel héél
interessant klonk). Van den Berghe bewerkt een roman van Maurice
Maeterlinck tot een volledig in blauwe tinten gedraaide fabel, rond
twee Afrikaanse kindjes op zoek naar een mysterieuze, spirituele
blauwe vogel.

Zotte doos Miranda July is terug! Nadat ze het emoticon
))>> <<(( forever populariseerde in haar
effenaf bizarre, maar ook lichtjes geniale ‘Me and You and Everyone
We Know’, maakt ze nu ‘The
Future
, dat in theorie alvast even gesjeesd klinkt:
een koppel adopteert een straatkat, en tijd en ruimte zullen nooit
nog hetzelfde zijn.

Tilda Swinton en John C. Reilly spelen de hoofdrollen in
‘We Need to
Talk About Kevin’
,
een drama over de ouders van een
jongen die een school shooting pleegt. Dit schijnt één van
de betere films van het jaar te zijn, en we krijgen kippenvel
telkens we de trailer zien passeren. ‘t Kan natuurlijk allemaal nog
dik tegenvallen, maar de verwachtingen zijn alvast geweldig hoog
gespannen.

En hetzelfde geldt ook voor de openingsfilm, ‘Tinker, Tailor,
Soldier, Spy’
, gebaseerd op de klassieke spionageroman
van John le Carré. Ook hier horen we vrijwel uitsluitend gejubel
van onze collega’s uit Engeland en Amerika. Dat, gecombineerd met
een uitstekende cast (Gary Oldman, Colin Firth, Toby Jones, John
Hurt en ga zo maar door) en de regisseur van ‘Let the Right One
In’, zou toch zeker voldoende moeten zijn voor een sterke thriller
– als hij half zo goed is als het boek, zijn wij alvast
tevreden.

Twee titels die we al hebben gezien: ’50/50′,
een zeer aardige tragikomedie over een jongen van 27 die kanker
heeft, maar geholpen wordt door zijn beste vriend. De mix van Judd
Apatow-achtige humor en drama werkt wonderwel, en Joseph
Gordon-Levitt is bijzonder sterk in de hoofdrol. Dat laatste kan
ook gezegd worden van Kate Winslet in Mildred
Pierce
‘,
een verfilming van de roman van James M.
Cain. ‘Mildred Pierce’ is eigenlijk een minireeks van HBO,
geregisseerd door Todd Haynes (‘Far From Heaven’, ‘I’m Not There’),
maar hij wordt op het filmfestival vertoond in zijn volledig lengte
van vijf-en-een-half uur (!). Sterker nog: wij hebben
tickets te geef!
Speel mee en win! Enfin, in welke staat uw
kont zich zal bevinden na zo’n 330 minuten op een stoeltje in de
Vooruit te hebben gezeten, dat kunnen we niet garanderen, maar de
film, die is echt prima.

De financiële crisis en de bobo’s die er voor verantwoordelijk
zijn, staan centraal in het thriller-drama ‘Margin
Call’
, van debuterend regisseur J.C. Chandor, met een
resem sterren, inclusief Kevin Spacey, Jeremy Irons, Stanley Tucci
en nog vele anderen. De film kreeg tot nu toe gemengde reacties,
maar heeft in ieder geval een actueel thema en een getalenteerde
cast te pakken.

Voor wie zijn westerns graag héél traag en héél moody
heeft, is er Meek’s Cutoff‘,
de film die er direct voor verantwoordelijk was dat Dan Kois van
The New York Times een lang stuk schreef over arty farty
trage, moody films en hoe beu hij het wel was dat hij, tegen zijn
instinct in, verondersteld werd om die goed te vinden. Een
bescheiden online hissy fit volgde onder de meest
gerespecteerde Amerikaanse filmcritici over de relatieve waarde van
trage, moeilijke films. Als je een dergelijke discussie op gang
kunt trekken, dan weet je dat je alvast iets goeds hebt gedaan.

Paul Giamatti speelt een advocaat op het randje van het bankroet
in ‘Win
Win’
,
een tragikomedie van de regisseur van ‘The
Visitor’. Afgaande op de trailer ziet het er allemaal een tikkel
voorspelbaar uit, maar Giamatti is gewoon àltijd het bekijken waard
en met genoeg humor kan dit een aardige afwisseling zijn voor de
doorgaans nogal zware festivalkost.

En we keren terug naar Scandinavische kringen met
‘The King of
Devil’s Island
, een Noors drama met Stellan
Skarsgard, over een soort opvoedingskamp voor delinquente jongeren
aan het begin van de 20ste eeuw, waar de werkmethoden niet bepaald
zachtzinnig waren. De 17-jarige Erring brengt een revolte aan de
gang. De film werd een kassucces én een prijsbeest in zijn
thuisland, en de eerste beelden zien er alvast bijzonder intens
uit.

Is er nog meer te zien? Is there ever! Ga voor het
volledige overzicht, tijdstippen en tickets naar www.filmfestival.be. We zien u
heel snel terug met de eerste recensies!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vier × 5 =