Ik zie, ik zie, wat u gaat zien… Coming soon in 2011!




2010 is dan wel nog niet helemaal dood, maar het lijkt ons
alvast geen slecht idee om even vooruit te blikken naar wat het
begin van volgend jaar ons gaat brengen. De eerste drie maanden, om
precies te zijn. Waar kijken we naar uit, wat zijn de grote hypes
en waar krijgt u ons met geen stokken naartoe gesleurd?

Somewhere
We beginnen met eentje die we al
gezien hebben, met dank aan het Filmfestival van Gent. Deze nieuwe
van Sofia Coppola betreedt ongeveer dezelfde paadjes als haar
mini-meesterwerk ‘Lost in Translation’, maar dan met minder succes.
Het ennui van het hoofdpersonage slaat alarmerend snel
over op het publiek in ‘Somewhere’ – nochtans een film waar we naar
uitkeken.
Release: 5/01

The Green Hornet
Nerdgasm! Een nieuwe comic
book verfilming van Michel ‘Eternal Sunshine’ Gondry, met goed volk
als Seth Rogen, Cameron Diaz, Christoph Waltz en Tom Wilkinson –
normaal gezien zijn we nu niet zo’n grote comic book
filmfans, maar dat is een stamboom die kan tellen. Wordt
uitgebracht in 3D, maar we hopen dat ze ‘m ook gewoon in 2D in de
zalen droppen, zodat we effectief naar de film kunnen kijken in
plaats van moeite te zitten doen om te snappen wat er op het scherm
te zien is en hoe het in verhouding staat tot al de rest.
Release: 12/01
Release NL: 13/01

Hereafter
Clint Eastwood en Matt Damon werken opnieuw samen aan dit
bovennatuurlijk thriller-drama, met een scenario van Peter
‘Frost/Nixon’ Morgan. Respectabele namen op de affiche, maar de
kritieken in de VS waren eerder lauw en ‘Invictus’ heeft bewezen
dat good old Clint de bal ook wel eens durft misslaan.
Niettemin: de premisse klinkt fascinerend.
Release: 19/01
Release NL: 10/03

Tron Legacy
Sowieso het sterkste staaltje
marketing van het jaar: Disney is erin geslaagd om de mensen wijs
te maken dat ‘Tron’, een visueel vernieuwende maar inhoudelijk
onsamenhangende science fictionfilm uit 1982, echt wel deel
uitmaakt van hun nostalgie. U dàcht alleen maar dat u die film al
lang vergeten was (als u ‘m al had gezien in the first
place),
eigenlijk is het één van de meest geliefde prenten van
uw kindertijd! En durf maar eens te zeggen dat het niet zo is! Ze
maakten er een vervolg op met nog meer special effects, in 3D, met
een soundtrack van Daft Punk om vooral maar zo hip mogelijk te
wezen en hopla, een hit was geboren. Nuja, we doen er wel smalend
over, maar wie weet, misschien is dit wel echt een sterke film. Dat
kan. De kans is klein, maar het kàn.
Release: 19/01
Release NL: 26/01

The Way Back
Een nieuwe film van Peter
Weir is altijd het vermelden waard. Ditmaal is het een historisch
epos met Colin “ik ben al twintig keer bijna doorgebroken” Farrell
over zeven jongeren die ontsnappen uit een Siberisch werkkamp anno
1940. Oké, dat uitgangspunt ruikt een beetje naar mottenballen,
maar een regisseur als Weir geven we onder alle omstandigheden het
voordeel van de twijfel.
Release: 26/01
Release NL: 13/01

Rundskop
Matthias Schoenaerts speelt de
hoofdrol in een misdaaddrama over hormonengebruik in de
vleesindustrie. ‘Rundskop’ heeft alvast een erg positieve
vibe om zich heen hangen, een intrigerende premisse en een
sterke cast. Reden genoeg om hier naar uit te kijken.
Release: 2/02

De Eenzaamheid van de
Priemgetallen
Eveneens gezien op het Filmfestival van
Gent en enigszins door teleurgesteld: ‘De Eenzaamheid van de
Priemgetallen’, een romanverfilming die bewijst dat sommige romans
effectief onverfilmbaar zijn. De prent zit afgeladen vol met
flashbacks en flashforwards om alles toch maar verteld te krijgen,
wat een overladen, geforceerd gevoel oplevert. Niettemin een film
die belooft om de obligate arthouse-hit van het jaar te
worden.
Release: 9/02
Release NL: 9/12/2010

127 Hours
Aron Ralston was een
bergbeklimmer die in de Rocky Mountains met zijn arm vast kwam te
zitten onder een rots, en uiteindelijk tot autoamputatie moest
overgaan om er uit te raken. Echt gebeurd, no kidding.
Danny Boyle verfilmde Ralstons 127 uur durende lijdensweg, en het
resultaat was alvast genoeg om mensen fysiek ongemakkelijk te maken
tijdens de eerste vertoningen in de VS. We zijn benieuwd.
Release: 16/02
Release NL: 24/02

True Grit
De gebroeders Coen zijn terug
met een remake van een John Wayne-western (hoewel ze het
zelf natuurlijk gewoon een “nieuwe verfilming van de roman”
noemen). Doen mee: Matt Damon, Josh Brolin en, in de hoofdrol,
the Dude himself, Jeff Bridges. Klinkt allemaal bijzonder
appetijtelijk, hoewel de Coens hun publiek al op voorhand
verwittigd hebben dat het ditmaal “een normale” film zou worden,
zonder de excentriciteiten die we van hen gewend zijn geraakt. Maar
misschien is dat wel precies wat de broertjes op dit moment nodig
hebben, gewoon om niet voorspelbaar te worden?
Release: 16/02
Release NL: 10/02

Biutiful
Alejandro González Iñárritu mag
na zijn noodlotstrilogie ‘Amores Perros’, ’21 Grams’ en ‘Babel’
bewijzen dat hij ook kan waarmaken zonder zijn vaste scenarist
Guillermo Arriaga. Dat Arriaga alvast een pak minder aflevert
zonder Iñárritu, hebben we twee jaar geleden kunnen vaststellen met
‘The Burning Plain’. Rond ‘Biutiful’, en vooral de prestatie van
hoofdrolspeler Javier Bardem, is de buzz alvast een stuk
positiever. Lachen, gieren, brullen belooft het in ieder geval niet
te worden, maar we kijken er toch naar uit.
Release: 23/02
Release NL: 3/02

The King’s Speech
Oscar bait
ahoi!
Colin Firth speelt King George VI, Geoffrey Rush zijn
logopedist in dit – klaarblijkelijk – oerklassiek drama dat haast
gemaakt lijkt om oscars te winnen. Een resem nominaties lijkt in
ieder geval haast onvermijdelijk. Zeer degelijke filmkost, daar
twijfelen we niet aan, maar bijster sexy lijkt het ons dan ook weer
niet.
Release: 23/02
Release NL: 17/02

Black Swan
Darren Aronofsky is terug en
hij laat Natalie Portman en Mila Kunis muilen in ‘Black Swan’. Het
spreekt voor zich dat we nu al fan zijn. De plot roept
herinneringen op aan ‘The Red Shoes’ en de trailer belooft alvast
een heerlijk macaber sfeertje en geweldige visuals.
Release: 2/03
Release NL: 3/02

Die Fremde
Elk jaar hebben we prijs: een
film die we niet hebben gezien, wint het Filmfestival van Gent. Dit
jaar ging de eer naar ‘Die Fremde’, een drama over Duitse
immigranten. Op het festival vloog de film los onder onze radar, om
toch een verrassingshit te worden. We weten uit ervaring dat
festivalfenomenen maar al te vaak helemaal niets meer te betekenen
hebben eens ze gewoon in de zalen komen, maar we willen gerust
geloven dat dit een heel knappe film is.
Release: 9/03

The Fighter
David O’Russell (‘Three
Kings’, ‘I Heart Huckabees’) doet een Wrestlerke! Net zoals Darren
Aronofsky zijn bizarre ‘The Fountain’ opvolgde met een ingetogen,
traditioneel drama over een worstelaar, keert O’Russell na het
verbijsterende ‘Huckabees’ terug met een klassiek boksersdrama.
Mark Wahlberg (de enige acteur die meer dan eens met O’Russell wil
of kan werken) en Christian Bale spelen de hoofdrollen.
Release: 9/03
Release NL: 3/03

The Adjustment Bureau
Nog eens Matt Damon
(wanneer slaapt die kerel eigenlijk?) in deze low budget
thriller die blijkbaar al een tijdje klaar is, maar al sinds de
zomer van 2010 achtergehouden wordt door de studio.
Marketingstrategie of een teken van problemen? Tja, we zullen zien.
Regisseur George Nolfi schreef ook al ‘Ocean’s Twelve’ en ‘The
Bourne Ultimatum’, en baseerde zich hier op een verhaal van Philip
K. Dick. Niet dat alle Dick-verfilmingen even sterk zijn (herinner
u ‘Paycheck’ en huiver), maar het kàn werken.
Release: 23/03
Release NL: 24/03

Conviction
Oscar bait, part 2!
Hilary Swank (die in geen enkele film meedoet die géén Oscar
bait
is) speelt een vrouw die rechten gaat studeren, alleen
maar om haar van moord beschuldigde broer vrij te krijgen (die
blijkbaar tijd van wachten heeft). Acteur Tony Goldwin (de slechte
uit ‘Ghost’, als uw geheugen zo ver teruggaat) regisseert dit
drama, waar we zeer achterdochtig tegenover staan. Sam Rockwell
doet nochtans ook mee, en dat is altijd goed nieuws.
Release: 30/03
Release NL: 24/03

Never Let Me Go
Ook al gecheckt op het
Filmfestival en een absoluut pareltje: ‘Never Let Me Go’, een
subtiel maar hartverscheurend drama, gebaseerd op het al even
briljante boek van Kazuo Ishiguro. Carey Mulligan bevestigt haar
talent na ‘An Education’ en ‘Wall Street 2’, terwijl Keira
Knightley nooit beter was. Een bescheiden meesterwerk.
Release: 30/03
Release NL: 24/04

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

15 + vijf =