Jef Neve & José James :: For All We Know

Verve, 2010

John
Coltrane
, Rahshaan Roland Kirk, Duke Ellington, Benga, Flying Lotus, … de
invloeden op de muziek van José James lijken stilaan
onuitputtelijk. Na het frisse en soulvolle ‘Blackmagic’ bundelt
James de krachten met oude bekende Jef Neve voor een gloednieuw
duo-project. Na talloze concerten samen te hebben
gespeeld, brengen de Belgische pianist en de Amerikaanse zanger een
intiem album uit met gloeiende en door emoties doordrenkte
chamber jazz.

Geen veelheid aan instrumenten of productionele technieken, maar
een ontspannen jeu d’ensemble dat zijn publiek bereikt met
de bescheiden titel ‘For All We Know’. Muzikaal avonturisme of
doorgedreven experimenten worden vermeden, want dit is de
artistieke realisatie van een vriendschapsband tussen twee
getalenteerde muzikanten.

Sprankelende glinsters lichten op wanneer Jef Neve de piano
fijntjes aanraakt. Heldere klanken in een verfijnd en harmoniserend
jasje worden doorgaans niet met hem geassocieerd, maar bij ‘Autumn
in New York’ toont Neve over een rijk palet aan timbres en kleuren
te beschikken. In die zachte doorschemering van een melodie zingt
José James met een kalmerende, bijna weemoedige stem. Deze drie
minuten durende promise of new love zet de bakens uit voor
een berustende en genietbare luisterervaring.

Tijdens ‘Embraceable You’ beperkt Neve zich meer tot een
sfeerscheppende en begeleidende houding, terwijl José James het
nummer van George Gershwin onder handen neemt. “You and you
alone brings out the gypsy in me
“, de contrasten van zang en
piano versmelten op heerlijke wijze in elkaar door een schijnbaar
uitmuntende productie. Neve bouwt daarna stapvoets een tintelende
en prikkelende piano-ervaring uit… fonkelende lichtjes aan een
donkere wateroppervlakte. Een stilzwijgende aftocht in de
duisternis.

Een andere klassieker is ‘Gee Baby, Ain’t I Good To You’, dat meer
raakvlakken met swing en blues bevat. De warme en charmante stem
komt hier volledig tot zijn recht, met vocale pulsen die op de
pianoritmes worden gestroomlijnd. In deze afgewogen expressie
absorberen Neve en James fantastisch de sfeer tussen twee
geliefden. Amoureuze hoogtes en laagtes worden op grandioze wijze
uitgevoerd. Wanneer James de hoge noten van “Sweet baby
aanhaalt, klinkt alles toch voor eventjes mooier, rijker en dieper
dan voorheen.

‘Body And Soul’ start met een vocale intro waarbij de kleinste
details zich hoorbaar onderscheiden, alsof men als een schim
doorheen de studio zweeft. Jef Neve speelt de licht beroerde
melodienoten met de ene hand, terwijl de afgemeten begeleiding met
zijn andere hand tot ontwikkeling komen. Een spel van individuele
noten, gebonden in een innige impressie.

Over het brede en charismatische klankenpalet van rijpere zangers
beschikt José James op sommige momenten (nog) niet, maar zijn rijke
ondertoon werkt aanstekelijk. Tijdens ‘When I Fall In Love’ is het
niettemin Neve die met de prijs gaat lopen: een minimale herwerking
van een klassieker met een lange geschiedenis. De pianist speelt
aanvankelijk gedempt om dan weidser te eindigen, maar trekt over
het volledige nummer de luisteraar mee in zijn persoonlijke
muziekbeleving.

‘Tenderly’ gaat verder met een veelheid aan uitgesponnen noten en
korte motieven, terwijl James strofes zoals “you took my love
so tenderly
” zingt alsof hij perfect weet over wat het gaat
(al zit zijn recente huwelijk daar misschien voor iets tussen).
‘Just Squeeze Me’ swingt iets vlotter, maar het ondeugende
please don’t tease me” klinkt hier even oprecht. Doorheen
het album krijg je het gevoel dat Neve en James bijzonder
ontspannen en losgelaten musiceren. Ze hebben veel plezier beleefd
tijdens de opnames, en dat is de gewaarwording die overheerst bij
het gros van de nummers.

De donkere intro van Billy Strayhorn’s ‘Lush Life’ verandert van
vorm en uitzicht tot een sfeervolle en contemplatieve ambient
impressie (denk aan ‘Music for Airports’ van Brian Eno). Een
subtiele overgang, een soort van sfeeraccommodatie wordt toegepast
om op meesterlijke wijze de melodie een nieuwe richting te geven.
‘Lush Life’ is een zoveelste kroonjuweel op ‘For All We Know’, maar
veruit de meest diverse ervaring. Hoewel over het (afsluitende)
titelnummer geen slecht woord kan gezegd worden… is ‘Lush Life’
een overweldigende tour de force en de enige serieuze
kandidaat om het album uit te doven.

Like a ripple in a stream“. ‘For All We Know’ legt nieuwe
en persoonlijke accenten in talrijke jazzcomposities uit een
verleden. Jef Neve en José James ontbloten al dat moois in een
intieme samenwerking en bevestigen dat grijsgedraaide klassiekers
nooit hun glans verliezen.

Jef Neve en José James spelen op 19 juni in De Roma
(Antwerpen).
José James is op 10 juli met zijn
soloproject te zien op het Cactusfestival in Brugge.

http://www.jefneve.be/
http://www.josejamesmusic.com/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vijf + zeventien =