Sweethead :: Sweethead

Het debuut van Sweethead was aanvankelijk liefde op het eerste gezicht. Schijn bedriegt: de vonken en vuur waren hier en daar van heel korte duur.

Sinds bandmaatje Josh Homme socializet met de groten der aarde begon Troy Van Leeuwen een muzikale romance met de onbekende blondine Serinna Sims (Fresh Blood), die Era Vulgaris van Queens Of The Stone Age van achtergrondvocalen voorzag. Daarnaast plukte Van Leeuwen bassist Eddie Nappi en drummer Norm Block uit Mark Lanegan’s Band weg. De bandnaam is overigens afkomstig van een B-side van David Bowie. Een uitdagende combinatie tot zover, over naar de muziek.

Wie vreest voor een totale spin-off van de Queens zit er lelijk naast. Akkoord, de scheurende riffs van Van Leeuwen neigen er soms naar, vooral in "The Great Disruptors" (afkomstig van de gelijknamige EP), maar elders lijkt het eerder de ambitie om de duistere postpunk van de The Kills na te bootsen. In "Amazing Vanishing Conquest" en "The Last Evening" worden verwoede pogingen gedaan om een licht gothic geluid te creëren, maar de songs lijken onafgewerkt. We missen power met een grote P.

Waar aan snelheid wordt ingeboet ("Running Out" en "Meet In The Road"), is dan ook meteen een geeuw nabij, nipt onderdrukt door de verrassend mooie stem van Sims. Een nieuwe Chrissie Hynde lijkt hier in de maak, als die scheurende rokersstem nu eens wat gepolijst wordt.

"P.I.G.", "Sinkhole International" en "Other Side" voldoen dan weer niet aan de wetten van de stevige garage die tijdens "The Sting en "Turned Our Backs" wel voor wilde taferelen zorgde. De ruwe stem van Sims blijft een vaste waarde, maar komt niet volledig tot haar recht in het slap geboetseerde postpunkgeluid. We missen Van Leeuwens krachtige jams, Nappi’s brommende bas en de dynamische drums van Block, in "We Turned Our Backs" nog gezwind als een hazewind.

Opener "The Sting", "We Turned Our Backs" en "The Great Disruptors" zijn alvast de geslaagde opwarmers. De stevige portie rock-’n-roll kan het gerust opnemen tegen The Eagles Of Death Metal en laat Sims, als femme fatale, en Van Leeuwen, als de niet te onderschatte creatieveling, volledig losgehen. Laat Norm Block over de hele lijn wild om zich slaan — achter de rug van de ravissante Sims — en een nieuwe brok muzikale passie is geboren. De scherpe garage sound is zonder twijfel de ideale muzikale positie om tijdens de recent aangekondigde opnames uit te spelen over het gehele tweede album.

Sweethead zal hoogstwaarschijnlijk als een typische festivalband onopvallend voorbijgaan, tenzij het viertal tegen de zomer al met nieuwe — bij voorkeur beukende — nummers op de proppen komt. Op Sweethead krijgen ze dankzij drie uitschieters en de vrouwelijke aanwinst alvast het voordeel van de twijfel. Sweethead weet zichzelf en de garage rockers recht te houden.

/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

3 × 2 =