Girls :: Album

Girls is een band met een verhaal, en dat maakt een groep vanzelf wat interessanter. Maar meer nog dan die in een sekte gesleten jeugd, zijn het de songs op debuut Album die de aandacht trekken.

Frontman Christopher Owens groeide immers zonder vader op in de Children of God-sekte, waar hij geen enkel contact had met de moderne maatschappij. Behalve de occasionele Everley Brothersplaat, bleef zijn muziekkennis dan ook beperkt tot de liederen die binnen de sekte geschreven werden. Toen hij op zijn zestiende eindelijk ontsnapte, betekende dat meteen het begin van een zwervende periode waarin Owens niets anders deed dan zestig jaar popmuziek in één klap absorberen. Het resultaat daarvan is te vinden op Album, het onder invloed van alle mogelijke drugs (de tagline van hun myspace is "Let’s get high baby") opgenomen debuut van Owens en producer-bassist Chet JR White.

"Album was not recorded in any studio," vinden we in de liner notes, en zo klinkt het ook: het geluid is een beetje vuil en gruizig, alsof het om een oude plaat gaat die op een nog veel oudere stereo gedraaid wordt. Daaronder zitten echter een paar zomerse popparels verborgen, met openingsduo "Lust For Life" en "Laura" als beste voorbeelden. Het eerste heeft bijzonder weinig met Iggy Pop te maken, maar des te meer met sixties bubblegumvrolijkheid. Owens zingt dan wel "I wish I had a father, maybe then I would have turned out right" met een Elvis Costelloachtige snik in de stem, de jengelende gitaar, de handclaps, de backing vocals en een plots opduikende melodica klinken daarentegen zo opgewekt en — jawel — levenslustig, dat een mens zowaar niet anders kan dan er gelukkig van worden.

Idem voor "Laura", een simpel liedje met een eenvoudige tekst genre "I really wanna be your friend forever". Zowel het geluid als de teksten klinken erg vertrouwd (de Beach Boys en de vroege Beatles zijn nooit veraf), maar de warme, gelaagde productie geeft het geheel een andere wending: het is lo-fi, maar dan op een veel spannender manier dan de eenzame singer-songwriter, huilend bij zijn taperecorder. De nummers zitten boordevol verwijzingen naar een paar decennia popmuziek (de "Be my baby"-drums in "Ghost Mouth" zijn maar één voorbeeld) die Owens allemaal tegelijk ontdekt heeft en mengt tot zijn eigen persoonlijke geheel. Denken we maar aan "Summertime", een ode aan de zomer die dan ook precies zo klinkt, maar pas echt van de grond komt dankzij een luid gitaarintermezzo dat nog het meest aan Spiritualized doet denken.

Hoezeer we de zonnige sixtiespop dan ook kunnen smaken, de uitschieters van het album zijn net die nummers waar de wolken opdoemen. Dat gebeurt een eerste keer bij "Hellhole Ratrace": het openingakkoord echoot Costello’s "I Want You", en wat volgt zijn zeven hemels galmende minuten die zich ergens tussen supreme sadness en voorzichtige hoop bevinden. Een koortje oeh-oeht in de beste meidengroepentraditie (blijkt die groepsnaam toch nog niet zo slecht gekozen te zijn) en de drums roffelen zachtjes, tot plots, ergens halverwege, het nummer prachtig openbarst en zachtjes aanzwelt, het hele hoofd en hart vult en je na het plotse einde compleet overrompeld achterlaat. We noteren dit alvast voor ons eindejaarslijstje (half oktober mag dat al wel): met voorsprong het nummer van het jaar.

De echte duisternis komt er pas met het uiterst korte shoegazenummer "Morning Light": de jachtige gitaren gaan door merg en been, gastdrummer Tom Marzella maakt komaf met de voorzichtigere aanpak van Garett Godard en geselt de vellen alsof zijn leven er vanaf hangt, terwijl Owens even volledig overmand lijkt te zijn door zijn drugsvoorraad — "Meet me in the sky tonight / We could fly away together", klinkt het wazig.

Dat het er af en toe net iets te zoeterig ("Headache") of pastiche-rockend ("Big Bad Mean Motherfucker") aan toe gaat, doet er dan ook niet echt toe. Girls heeft met Album een warm en bij momenten overweldigend nazomeralbum gemaakt dat – mede dankzij het sterke verhaal erachter — alle kwaliteiten heeft om een kleine cultklassieker te worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vier × vijf =