Shivaree :: Tainted Love – Mating Calls And Fight Songs

V2, 2007

De Amerikaanse drievuldigheid Shivaree heeft in onze regionen nog
geen potten weten te breken. Hoewel ze ondertussen al aan hun
vierde studioplaat toe zijn, is de kans niet gering dat u hen enkel
van het sfeervolle ‘Goodnight Moon’ kent, dat voornamelijk vijf
jaar na de oorspronkelijke release onder de aandacht kwam via de
soundtrack van Kill
Bill Vol. 2
. Voor hun vierde langspeler opteerden ze ervoor om
enkel covers te verzamelen, die een blik moeten werpen op de
verschillende gedaanten van de liefde. Ondanks de referentie in de
titel geen Gloria Jones-interpretatie op ‘Tainted Love: Mating
Calls And Fight Songs’, maar wel elf andere songs verzameld uit
verschillende hoeken van het muzieklandschap. Door behoorlijk ver
te gaan in hun hertalingen (Garry Glitter’s ‘Hello Hello I’m Back
Again’ wordt bijvoorbeeld bewerkt tot zachte country met een rozig
suikerlaagje) eindigt Shivaree niet bij een met haken en ogen
aaneenhangend patchwork, maar bij een solide plaat die ondanks het
leentjebuur spelen toch een eigen, ogenschijnlijk braaf technicolor
sfeertje evoceert.

Vooral in contrast met de originelen die onvermijdelijk in je
achterhoofd spelen, levert dit enkele fijne bewerkingen op. De
burleske herdenking van Ike Turners ‘My Heart Belongs To You’
bijvoorbeeld, of Mötley Crüe’s ‘Looks To Kill’ dat van hair metal
tot een lekker jazzy bondtune omgebouwd werd. Chuck Berry’s ‘I
Wanna Be Your Driver’ en Rick James’ überfoute ‘Cold Blooded’
zitten voor de gelegenheid in een nieuw jasje van snerpende
eighties rock die gerust op de soundtrack van ‘Ferris Bueller’s Day
Off’ had kunnen belanden. Van Bette Midlers ‘Paradise’ werd het
Broadway-laagje afgeschraapt en vervangen door een pastoraal
arrangement dat doet denken aan Catatonia’s ‘Dead From The Waist
Down’; een link die alleen maar verder in de verf gezet wordt door
de vocale gelijkenis tussen Ambrosia Parsley en Cerys Matthews.
Toch houden de braafjes gezongen mierzoete lyrics, harmonieuze
achtergrondkoortjes en kitscherige strijkers de uitstraling die ons
steeds al deed denken aan de Doris Day-komedies van weleer in
eer.

Spijtig genoeg wordt deze goede vibe doorbroken door een korte
opeenvolging van enkele minder overtuigende tracks. ‘Half On A
Baby’ blijft als enige te dicht in de buurt van R Kelly’s origineel
plakken. De r’n’b-toets mocht van ons gerust op de plaat verwerkt
worden, maar had dan een smeriger kantje moeten krijgen; nu klinkt
dit als niets meer dan een geslaagde karaokeversie. Michael
Jacksons ‘Don’t Stop ’til You Get Enough’ is dan wel sterk
vervormd, maar voelt door een te spaarzaam gebruik van de lyrics
teveel aan als een langgerokken intermezzo in plaats van een
volwaardige track. Ook in ‘Would You Lay With Me (In A Field Of
Stone)’ horen we veel potentieel, aangezien de vreselijke
countryplakker van Tanya Donnely in een bevreemdend mystiek
sfeertje ondergedompeld wordt. Het levert een intrigerende klank
op, die echter bij momenten geplaagd wordt door amelodische
passages die het geheel toch maar wrang laten klinken.

Geen onverdeeld succes dus, deze ‘Tainted Love: Mating Calls And
Fight Songs’, maar wel een verdienstelijke poging om een coverplaat
origineel aan te pakken. Met de liefdesthematiek als rode draad
werd nogal losjes omgesprongen, maar naar klank is het bonte
allegaartje van originelen wel mooi op elkaar afgestemd. Geen
memorabele wapenfeiten, maar een vederlichte bondgenoot om even mee
weg te dromen.

http://www.shivaree.com
http://www.myspace.com/officialshivaree

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

10 − een =