Dromen en nachtmerries :: de films van Terry Gilliam

Monty Python and the
Holy Grail
JabberwockyMonty Python’s Life of
Brian
Time
Bandits
Monty
Python’s The Meaning of Life
BrazilThe Adventures of Baron
Munchausen
The
Fisher King
12
Monkeys
Fear
and Loathing in Las Vegas
Lost in La Mancha
The Brothers
Grimm
Tidelandenola interviewt Terry
Gilliam (Nederlands)
enola talked to Terry Gilliam
(Engels)

Terry Gilliam heeft nog nooit een film gemaakt waar hij geen
ruzie over heeft moeten maken, of het moest al ‘The Fisher King’
zijn. Van nature een rebel, een product van de generatie van mei
’68, was Gilliam voorbestemd om een troublemaker te
worden, en dat gebeurde dan ook.

Hij ging van start als animator, die heerlijke stukjes tekenfilm
voorzag voor ‘Monty Python’s Flying Circus’, en af en toe bekken
kwam trekken in de serie zelf. Toen de Pythons de overstap naar de
cinema maakten, nam hij plaats achter de camera als (co)-regisseur
en productie designer. Zijn uniek visueel oog en zijn bizar gevoel
voor humor zorgden er voor dat de Pythonfilms meer werden dan
zomaar een doorslagje van de serie.

Zijn eigen thema’s begonnen naar de oppervlakte te komen toen
hij zijn solocarrière begon: de wereld waarin kinderen leven, hun
naïviteit in een cynische wereld van volwassenen. Droom versus
realiteit en de grens tussen waanzin en gezond verstand. Boeiende
ideeën die verpakt zaten in hallucinante films, maar die ook voor
de nodige problemen zorgde. Studio Universal wilde van Gilliams
magnum opus ‘Brazil’ een licht verteerbare versie van maken van
anderhalf uur, met een toeter van een happy end – wat allemaal
haaks stond op Gilliams duistere, negatieve visie. Hij moest bijna
een jaar vechten om de prent in de zalen te krijgen op zijn
manier.

Daarna ging het van kwaad naar erger: zijn versie van ‘The
Adventures of Baron Munchausen’ werd een peperdure productie, met
een chaotische set waar bijna iedereen een andere taal sprak,
moeilijke speciale effecten, én een regimewisseling bij de studio
die ervoor zorgde dat de film nauwelijks gepromoot werd. Hij werd
dan ook een zware finaciële teleurstelling.

Gilliam kwam er weer boven op met ‘The Fisher King’ en ’12
Monkeys’, twee relatief commerciële projecten die zijn
geloofwaardigheid herstelden, maar zijn verfilming van ‘Fear and
Loathing in Las Vegas’ bracht aan dat alles weer een einde. De
wereld keerde zich af in walging van de chaos en excessen die
Gilliam in beeld bracht.

En toen kwam ‘The Man Who Killed Don Quichote’, de éne
gelegenheid waarbij Gilliam het echt niet haalde. Door waanzinnige
weersomstandigheden, de prostaatproblemen van de hoofdrolspeler en
een te krap budget moesten de pogingen om dit ultieme
Gilliamproject te maken, in 2000 worden afgeblazen. De filmmaker
droomt er nog steeds van de film ooit af te werken.

Het duurde tot 2005 vooraleer hij terugkeerde met twee films op
rij: ‘The Brothers Grimm’ en ‘Tideland’, die allebei – zoals eerder
– op zeer gemengde reacties werden onthaald. De box office was
teleurstellend en de toekomst is onzeker voor Gilliam, die
(fluister het) de zeventig begint te naderen. Tijd voor een
evaluatiemoment, misschien? Eens even kijken wat er geweest is en
wat er nog te komen staat?

Monty Python and
the Holy Grail
JabberwockyMonty Python’s Life of
Brian
Time
Bandits
Monty
Python’s The Meaning of Life
BrazilThe Adventures of Baron
Munchausen
The
Fisher King
12
Monkeys
Fear
and Loathing in Las Vegas
Lost in La Mancha
The Brothers
Grimm
Tidelandenola interviewt Terry
Gilliam (Nederlands)
enola talked to Terry Gilliam
(Engels)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twintig − 15 =