Killer’s Kiss
– The
Killing – Paths Of Glory
– Spartacus
– Lolita –
Dr. Strangelove
– 2001: A
Space Odyssey – A Clockwork Orange
– Barry
Lyndon – The Shining
– Full Metal
Jacket – Eyes Wide Shut –
De Kubrick
FAQ
Het is een teken van Stanley Kubricks belang als filmmaker dat
enkele van zijn films nog steeds controversieel zijn, zelfs dertig,
veertig jaar na hun release. ‘2001’, bijvoorbeeld, staat hoog
aangeschreven op lijstjes van critici, maar veel gewone
publieksleden krabben eens in hun haar en vragen zich af waar dit
eigenlijk over ging en waarom het allemaal zo traag moest gaan.
‘The Shining’ is een meesterwerk volgens sommigen, een gedateerd
werk met geaffecteerde acteerprestaties volgens anderen. Wie zal
het zeggen?
Wat nauwelijks ontkend kan worden, is echter het visuele
meesterschap van de man. Hij vond eigenhandig nieuwe speciale
effecten en technieken uit voor ‘2001’ en knutselde persoonlijk een
nieuwe lens in elkaar zodat hij voor ‘Barry Lyndon’ enkel met
kaarslicht kon filmen. Al zijn shots zijn bijzonder, van de eerste
tot de laatste. Stanley Kubrick bracht landschappen in kaart die
nergens anders te zien waren, zorgvuldig geconstrueerd met
nauwkeurige, weldoordachte bewegingen.
Waar echter meer controverse over bestaat, is over de inhoud van
zijn films. Was hij echt een zwartkijker die meer voelde voor
machines dan voor mensen? Ach ja, het is zeker waar dat hij
gefascineerd is door machines en de manieren waarop die kunnen
stukgaan. Letterlijke machines zoals de HAL-computer uit ‘2001’, of
figuurlijke machines: het gezin, het leger, de maatschappij…
Alles wat volgens bepaalde regels zou moeten verlopen, alles wat
een logische, machinale structuur heeft en vervolgens kapot kan
vallen. Maar dat kapot vallen is telkens een tragedie, wat aantoont
dat Kubrick niet vrolijk staat te dansen op het graf van de
mensheid. Kubrick zag het somber in, maar hij had zeker empathie
voor die mensen die hij kapot zag gaan.
Kubrick was iemand die niet graag tekst en uitleg gaf bij zijn
films – de mensen moesten zelf maar zien wat ze ervan maakten, en
dat heeft ertoe geleid dat heel wat van zijn projecten verkeerd
werden uitgelegd, zelfs tot vandaag nog. Die terughoudendheid heeft
ook geleid tot zijn reputatie van kluizenaar, geniale gek die nooit
mensen zag als het niet nodig was en gruwelijk gemeen was tegen al
zijn acteurs. Die reputatie sprak zo tot de verbeelding dat ze de
werkelijke man en zijn werk is gaan overwoekeren. Maar gelukkig
voor ons spreekt dat werk wel voor zich. Enfin: u moest al in Gent
staan om al deze films eindelijk eens te bewonderen zoals ze gezien
horen te worden.
Wat wie u hier bieden, zijn recensies van alle Kubrickfilms,
plus een Kubrick FAQ, waarin tien vaak gestelde vragen rond de
regisseur een antwoord krijgen. Kwestie van alvast op te
warmen.
Killer’s Kiss
– The
Killing – Paths Of Glory
– Spartacus
– Lolita –
Dr. Strangelove
– 2001: A
Space Odyssey – A Clockwork Orange
– Barry
Lyndon – The Shining
– Full Metal
Jacket – Eyes Wide Shut –
De Kubrick
FAQ