Four Tet :: Everything Ecstatic

We kunnen ze niet meer tellen op de vingers van één hand, de mensen
die verklaren dat muziek voor hen even belangrijk is als eten en
drinken. We begrijpen hen, we zijn zelf ook zo. Toch kunnen we die
muzikale fijnproevers in twee grote groepen onderbrengen; de eerste
groep houdt vast aan dezelfde smaak en zoekt steeds dezelfde
restaurants op, waar dezelfde kok al jaren dezelfde gerechten op de
kaart heeft staan, de tweede groep houdt vooral van enkele
avontuurlijke koks, die hun fans steeds weer weten te verrassen. De
eerste groep zal waarschijnlijk fan zijn van artiesten die vooral
op zeker spelen en van wie je nu al weet wat voor plaat zij over
twintig jaar allicht zullen maken, de andere groep volgt acts die
telkens weer iets nieuws proberen en soms draken van albums
aflevert maar op andere momenten ver uitstijgen boven zichzelf en
de concurrentie.

Fans van Four Tet, aka Kieran Hebden, zullen we voornamelijk
terugvinden in de tweede categorie. Deze achtentwintigjarige Brit
maakt er een erezaak van om bij elke release de grenzen van zijn
mogelijkheden (en van de smaak van zijn fans) af te tasten, maar
toch zal het nog een hele tijd duren eer hij verlost zal raken van
het etiket folktronica. De grote doorbraak voor Four Tet kwam er
immers in 2001 met ‘Pause’, een hoogst aangenaam schijfje waarop
Hebden traditionele folkgeluiden met verve met elektronica
combineerde. Hebden heeft echter veel meer pijlen op zijn boog, en
daar wil hij de wereld met deze ‘Everything Ecstatic’ meer dan ooit
op wijzen.

Zoals zovele artiesten die tegenwoordig de elektronische sector
actief zijn, begon ook Kieran Hebden samen met schoolvrienden
muziek te maken. Fridge – want zo heet de groep – is intussen
uitgegroeid tot een interessante, om niet te zeggen uitstekende
band, die zich na de obligate studieronde (met het coveren van
rock-classics en evergreens) begon toe te leggen op met elektronica
en jazz doordrenkte postrock. Fridge is nog steeds actief (er wordt
zelfs aan een nieuwe plaat gewerkt), maar kwam de laatste jaren
steeds meer in de schaduw te staan van Hebdens werk als Four Tet.
In 1999 maakte hij voor het eerst gebruik van één van de lange
breaks van Fridge om naar buiten te komen met ‘Dialogue’, een album
vol jazzy elektronica en leuke samples. In 2000 toerde Fridge als
begeleidingsgroep van Badly Drawn Boy en kruiste Hebden de degens
met de Duitser Stefan Betke voor de ‘Pole v Four Tet-e.p’.. Na
‘Pause’ steeg Hebdens aanzien als elektronica-artiest en kreeg hij
de ene remix-opdracht na de andere toegeschoven. Toch werd
‘Rounds’, de derde Four Tet-cd, geen ‘Pause bis’. Nog steeds waren
de lieflijke en warme klanken niet van de lucht, maar er slopen ook
hiphop, krautrock en andere ‘genrevreemde’ klanken binnen in zijn
melodieuze elektronica. De plaat werd alom de hemel ingeprezen, de
lui van Radiohead zijn sindsdien fan van Four Tet.

In interviews kan Hebden niet genoeg benadrukken dat het nooit echt
zijn bedoeling is zijn fans te pleasen. Het succes van
Rounds veranderde niks aan die
instelling, zodat het even koffiedik kijken was wat betreft de
richting die hij met zijn vierde plaat zou uitgaan. Weer kunnen we
alleen maar vaststellen dat ook ‘Everything Ecstatic’ evenveel
gelijkenissen als verschillen vertoont met haar voorgangers. Four
Tet klinkt nog steeds warm, organisch en menselijk. De tracks
zitten weer boordevol aardige samples, het geheel vormt weer ideaal
luistervoer voor een luie, zonnige lentedag en het klankenpalet is
even veelkleurig als steeds (al zit er deze keer ook wel wat zwart
en grijs bij). Het instrumentarium waarvan hij zich bedient is ook
weer erg uitgebreid: met behulp van laptop, gitaren, Japanse
snaarinstrumenten, drums, xylofoons, harpen, platenspelers en wat
nog meer tast hij de grenzen van het muzikale universum af. Dat
leidt hem (en met hem de luisteraar) naar verrassende plekjes, soms
adembenemend mooi, dan weer verschroeiend heet en rauw. Tracks
kunnen rustig beginnen, laagje per laagje opgebouwd worden en
ontaarden in een free jazzy kakofonie, andere nummers vallen dan
weer – door de vaak erg prominente drums – meteen met de deur in
huis. Daartussen zweven ook kortere tracks, de klassieke Four
Tet-elektronicawolkjes, die het geheel verteerbaar maken.

‘Everything Ecstatic’ is, kortom, alweer een nieuwe stap voorwaarts
in de muzikale, avontuurlijke ontdekkingsreis van Kieran Hebden. In
de folder van Club Med zul je de bestemmingen die hij aandoet niet
meteen terugvinden, maar wie niet vies van een avontuurlijke trip
doet zichzelf met deze plaat een reuzenplezier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

5 × 4 =