The Girl Next Door




Nét toen u dacht dat ons cynisme zo’n extremen had bereikt dat
enkel euthanasie nog een uitweg kon bieden, kregen we ‘The Girl
Next Door’ te zien. Dit was een prent die geen enkele reden had om
méér te zijn dan het soort van filmisch afval dat we elk jaar met
dozijnen noodgedwongen naar het groot vuil verwijzen – de traditie
van tiener sekskomedietjes waar dit ding uit afstamt en het
basisgegeven van de plot, beloofden alvast het ergste. Maar kijk,
soms zit het mee. ‘The Girl Next Door’ is geen goeie film, daarvoor
is hij uiteindelijk te voorspelbaar en kent hij teveel dode
momenten, maar het is ook geen totale flop – hier en daar stralen
er immers een paar oprechte, lieve scènes door het nogal flauwe
scenario heen. En dat is al heel wat, in dit genre.

Emile Hirsch speelt Matthew Kidman, een goedbedoelende, maar immens
saaie scholier die op het punt staat z’n middelbare studies af te
ronden, zonder ooit iets opmerkelijks te hebben meegemaakt. Hij
heeft geen vriendinnetje, hij heeft nooit wilde feestjes
meegemaakt, hij slooft zich al jaar en dag uit om in een goeie
unief binnen te geraken en tussendoor nam hij in naam van z’n
school verschillende liefdadigheidsacties op zich. Niemand lijkt
zelfs maar te weten dat hij bestaat, buiten twee nogal sullige
vrienden die al evenzeer in de marges van het schoolleven
rondlopen.

Dan, kort voor het eindejaarsbal, krijgt Matthew een nieuw
buurmeisje: Danielle (Elisha Cuthbert), is lief, intelligent,
boeiend en heeft het soort van lichaam dat zelfs David Davidse
ertoe zou bewegen om nog eens twee minuten na te denken over z’n
geaardheid. Matthew denkt het ware geluk eindelijk gevonden te
hebben, maar grote consternatie en steeds uitzinniger
plotontwikkelingen volgen wanneer blijkt dat Danielle tot voor zeer
kort een pornoster was. Nog voor u zich kunt afvragen waarom dat
soort van zalige creaturen alleen maar naast filmpersonages komen
wonen, terwijl u nog steeds met die hardhorige, zwaarlijvige
matrone van zeventig als buurvrouw opgescheept zit, zijn we
vertrokken voor het soort van klucht waarin ons keurige
hoofdpersonage z’n netjes opgepoetste imago kwijtraakt, geld
plotseling verdwijnt, ouders en schoolautoriteiten in het duister
gehouden moeten worden en louche pornoproducten hun eisen komen
stellen.

Wat ik verwacht had te zien, na het lezen van de korte inhoud, was
een zoveelste ‘American Pie’-ripoff waarin de lichaamsvloeistoffen
tegen de muur zouden vliegen in de vage hoop om wat gelach uit te
lokken van pubers die niet beter weten. Maar nee, verdorie. Niks
daarvan. Er zit wel wat seks in de film – gezien het onderwerp was
dat allicht onvermijdelijk – maar die scènes zijn relatief
kortstondig en bovenal voorzien van opvallend veel goede smaak. Er
worden hier geen taarten geneukt, geen broodjes hondensperma
gebakken, geen schaamhaar afgeschoren en geen handen vastgelijmd
aan geslachtsdelen. Er zit zelfs geen enkele gore scène in ‘The
Girl Next Door’ – wie had dat ooit kunnen vermoeden? Wat de makers
van deze film (onder leiding van regisseur Luke Greenfield),
schijnbaar begrepen hebben, is dat we de laatste jaren op een punt
terecht zijn gekomen waar je nog maar moeilijk verder kunt gaan in
dat soort van vunzige humor zonder dat het alle komische waarde
verliest – je kunt met pis, stront en sperma maar zoveel situaties
bedenken voor zelfs je doelpubliek van niet bepaald gesofistikeerde
tieners z’n interesse verliest.

Wat ze in ‘The Girl Next Door’ in de plaats geven is ook niet
altijd even braaf, maar er zit tenminste altijd een volwaardige
clou in de betreffende scènes, een punchline die uit meer bestaat
dan een simpel shot van een blote reet of erger. Voorbeeld: Matt
bevindt zich door omstandigheden in een stripclub, wanneer een
kennis van z’n vader plots binnen komt gelopen. Kelly (Timothy
Olyphant), de pornoproducent waarmee Matt in de club zit, kan
natuurlijk z’n mond niet houden en roept de oudere, respectabel
uitziende man naar hun tafeltje. Cut naar de volgende scène: Matt
en de kennis van z’n vader zitten naast elkaar op een stoeltje,
terwijl twee strippers hen een lap dance geven – en terwijl
dat gaande is, proberen ze beiden om hun situatie te negeren en een
geforceerde conversatie aan de gang te houden – ‘Heb je nu je
studiebeurs al?’ – ‘We wachten nog af.’ Dat is grappig, niét omdat
we daar twee naakte dames hun borsten in de gezichten van de mannen
zien duwen, maar omdat de mannen proberen om dat feit te
negeren.

Bovendien heeft ‘The Girl Next Door’ een lieve kern in zich – er
straalt een soort van tederheid uit van bepaalde scènes tussen Matt
en Danielle, waardoor het makkelijk wordt om hen sympathiek te
vinden. ‘Deze film laat het pornowereldje er glamoureus uitzien,’
horen we bepaalde critici van over de grote plas al orakelen vanuit
hun moralistische kramp. Welnee – wie kijkt er trouwens in de
eerste plaats al naar ‘The Girl Next Door’ in de hoop een exposé te
zien over de porno-industrie? En daarbij, waarom zou het zo
onmogelijk zijn dat iemand die in pornofilms meespeelt ook gewoon
een aangenaam mens is?

Dat alles valt dus wel voor ‘The Girl Next Door’ te zeggen: de film
heeft verrassend goede smaak en een sympathiek centraal koppel.
Alleen jammer dat er voor elke geslaagde grap, wel drie of vier
inzitten die hun doel volledig missen. De prent is niet zo grappig
als hij had kunnen en moeten zijn. Tijdens de eerste helft wil het
allemaal nogal lukken, daarna echter lijkt het alsof de makers hun
tijd proberen in te vullen met steeds absurder situaties, die ook
steeds meer aan de klassieke Tom Cruise-komedie ‘Risky Business’
doen denken. Knip twintig minuten uit de film (hij duurt er 110,
waar 90 wel hadden volstaan), en dan had je wellicht een geestiger
prent gehad, die de gags er in hoger tempo had kunnen doordraaien.
Zoals het is, bevat ‘The Girl Next Door’ teveel dode momenten om
van een echt succes te kunnen spreken.

En daarbij, laten we ook even wel wezen: dit is een film die
verrassend meeviel voor z’n genre, maar over wat voor genre hebben
we het dan ook? Eén dat er de voorbije jaren in geslaagd is om een
resem van de meest genante producten voort te brengen dat de
mensheid ooit gezien heeft. Afgewogen tegen die misbaksels, is ‘The
Girl Next Door’ een groot succes. Op zichzelf bekeken, is dit een
schadeloos filmpje dat op geen enkel moment de platgetreden paden
verlaat en zich naar een volstrekt voorspelbare finale toewerkt.
Niemand die hiervan zal wakker liggen, maar er bestaan erger dingen
in de wereld.

http://www.thegirlnextdoormovie.com/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

drie × vijf =