Meewind 2.0, 27 november 2016 :: Excentrieke weelde in Eeklo

Op zondag 27/11 wordt het ’s middags raprap aanschuiven voor het Orloffgebraad met halve pêchekes en kroketten, en kunnen de roompatékes van de bomma overgeslagen worden, want om 14u gaat Meewind 2.0 van start. De goede lieden van de Eeklose club N9 nemen dan de lokale CC De Herbakker over, voor wat een apart dagje op de wip tussen experiment en iets toegankelijker experiment belooft te worden, onder de noemer Abnormaal muzikaal, en met Karen Willems als rode draad.

Maar misschien eerst nog eens benadrukken hoe belangrijk die regionale clubs en hun werking wel zijn. De budgetten en subsidies zijn er vaak wat kleiner, net als de namen op de affiche, maar dat compenseren ze dan weer met een fijnere sfeer, lagere prijzen/drempels en (vaak) een eigenzinniger aanbod (of dacht u nu echt dat die grote tempels zich echt laten leiden door artistieke keuzes?). Het is iets waar onze mainstreampers – en nochtans zijn zij het best geplaatst om er iets aan te veranderen – weinig oor naar heeft. Ze beperken zich al jaren tot de driehoek Brussel-Gent-Antwerpen, en een lijst van topconcerten uit oktober die een vooraanstaande kwaliteitskrant onlangs online zwierde, leest haast als een publireportage, waarbij geen stap meer buiten Brussel gezet wordt. Je zou gaan geloven dat er een monopolie op kwaliteit bestaat.

Begrijp ons niet verkeerd: AB, Botanique & co. verzetten belangrijk werk, ze halen veel van de grote en hipste namen in huis, én ze duiken ook voortdurend op in ons concertoverzicht, maar iets zegt ons dat de medewerkers daar, inclusief programmatoren, zullen beamen dat er in de vele uithoeken van het land ook boeiende dingen gebeuren. Vaak zelfs ideeën of projecten waar de concerttempels niet aan kunnen beginnen. En straffe, opwindende, exclusieve, legendarische concerten, dat ook. Het is gewoonweg pijnlijk om vast te stellen dat het mooie, belangrijke werk dat verzet wordt in o.m. Diksmuide, Kortrijk, Hasselt, Rijkevorsel, Sint-Niklaas, Brugge, Oostende, Tongeren, Leuven, Eeklo en een resem andere plaatsen steevast genegeerd blijft worden. Weggemoffeld als een ongewenst kind. De taalgrens is bovendien ook maar een ingebeelde stippellijn. Suggereren dat enkel de grote steden een aanbod hebben dat het waard is om voor buiten te komen, leidt enkel maar tot een nieuwe, verkrampte kneuterigheid en het in stand houden van die voorspelbare carrousel.

Enfin, Meewind 2.0 dus, een voorbeeld van hoe het ook anders kan in de provincie. Karen Willems, in een eerlijke en rechtvaardige wereld een wereldster (zeker sinds haar ontwapenende passage in Off The Record), is al even artist in residence in de parel van het Meetjesland en fungeert voor Meewind 2.0 ook een beetje als rode draad. De Adegemse met de mobiele doe-het-zelfzaak mag een paar keer opdraven en selecteerde een handvol artiesten die zullen tonen dat hedendaags en experimenteel geen vloekwoorden zijn, en dat ‘afwijkende’ dingen doen daarom nog geen synoniem is voor cultureel haantjesgedrag of zwabberen met een oversized ego.

Willems zal er twee keer optreden en het belooft tweemaal iets bijzonders te worden. ‘Biond the drum: a total sensory experience’ is een samenwerking van Willems en geluidsbricoleur Thomas Betsens, waarbij muziek en wetenschap een verbond vormen. Willems drumt live, en haar bewegingen én gedachten worden via biofeedback en sensoren omgezet in muziek door Betsens. Klinkt redelijk far out, dat klopt, maar het wordt een geheide hit voor wie op zoek is naar een ongewone kick. De voorbereiding van het project is trouwens te volgen via deze blog. Een tweede performance zal te situeren zijn op het terrein van de vrije improvisatie, wanneer Willems in het onbekende duikt met cellist Benjamin Glorieux (dat die combinatie steek houdt, zagen we al in Brugge) en sounddesigner, soundtrackmaker en -verzamelaar Kreng (Pepijn Caudron), die ook niet vies is van een uitstap richting auditieve verrassing.

Thomas Betsens zal vervolgens ook nog eens opduiken met zijn ‘Dreamachines’ (geen idee wat we ons daar eigenlijk bij moeten voorstellen), in combinatie met eenmansproject/opperbokkenrijder Hellvete (ex-Sylvester Anfang) en Engerling Ensemble, ondanks die naam gewoon een duo, dat iets doet met modulaire synths. Wie weet wordt het een retourtje richting Kosmos. Dat is alleszins waar de experimentvreters onder u aan hun trekken zullen komen, want de rest van de affiche bewandelt terrein dat net iets minder weerbarstig is.

Alhoewel. The Germans, die al een hele tijd afgeschilderd worden als de gevaarlijkste bende van ’t land, kan je bezwaarlijk nog een doorsnee rock-‘n-rollband noemen. Concerten horen eerder thuis onder de noemer performances en op hun recentste worp Are Animals Different hoorden we een band aan het werk die de laatste pretentie van conformisme overboord wierp en op de proppen kwam met een hedendaagse variant op de gekte van Pere Ubu, Amon Düül, The Soft Machine en andere muzikale outcasts. Normaal? Nee, maar dat zijn uw namiddagen bij de familie ook niet.

En verder: Raveyards, een project met leden van o.m. Disko Drunkards, Foxylane en Steak Number Eight, dat Enola’s eigen Mooie Jonge God een tijd geleden nog in vervoering kreeg met een verbluffende audiovisuele totaalervaring; Willems’ favorieten Father Murphy, een stel Italianen die iets spelen dat ‘occulte psychedelica’ gelabeld wordt en goedkeurend geneurie mochten ontvangen van opperdruïde Julian Cope; en tenslotte is er ook nog Bert Dockx (Flying Horseman, Dans Dans, Strand), al even een wandelend kwaliteitsmerk op zich. Hij speelt solo eigen en andermans werk. U weet wat dat betekent. Of niet, en dan staat u een spannende inhaalbeweging te wachten.

Als kers op de taart wordt het ook nog gezellig gemaakt. Volbloed Limburger Gianni Marzo (Isbells, Marble Sounds,…) gaat het gesprek aan met een resem gasten, waaronder de aanwezige muzikanten, de immer innemende Chantal Acda, en Mike en Nele van Consouling Sounds, het coolste partnerschap sinds de hoogdagen van Mel & Kim, Nancy & Lee, Billie & Prez, etc. (EDIT: Nele laat weten dat ze wordt vervangen door Tim De Gieter). Zo. Tot dan, zeker?

Meer info en tickets via de website.

Release:
2016
http://www.mwnd.be/
Beeld:
Dominiek Claeys

recent

Zap Mama

25 april 2024De Roma, Borgerhout

Teddy Swims

25 april 2024Trix, Antwerpen

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Keane

25 april 2024Koninklijk Circus, Brussel

"Wat een zaal! Hier zouden we wel een week...

Gaye su Akyol

24 april 2024De Roma, Borgerhout

verwant

Dans Dans

28 juli 2023Midzomer, Leuven

Eindejaarslijstje 2022 van Harald Devriendt

“Een vos verliest zijn streken niet”. Dank je voor...

Albums van het jaar 2022

The Smile :: A Light for Attracting...

#So2022: Bert Dockx/Dans Dans :: Palmares

Om afscheid te nemen van 2022 presenteert elke dag...

DIT WAS 2022: Dans Dans :: “Dans Dans zou ook een picknick kunnen zijn”

De hele maand december blikt enola terug op het...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in