Speedball is een verslavend stripdebuut van twee grote talenten. Etienne Gerin en Florian Pigé verdienden al hun sporen als illustratoren van vooral kinderboeken, maar tonen in deze graphic novel een heel nieuw facet van hun kunnen.
Je hebt zo van die strips die onmogelijk lijken te kunnen werken wanneer je ze vanop een afstand bekijkt. Zo oogt Speedball van tekenaar Etienne Gerin en scenarist Florian Pigé als een heel absurde trip met wat gekunstelde tekeningen. Het lijkt onmogelijk om met deze grafische keuzes een verhaal te brengen dat de lezer opslorpt en personages kan presenteren die menselijk en zelfs geloofwaardig overkomen. Ook het scenario maakt ambitieuze keuzes en gaat vaak ver in het combineren van werelden en het maken van ongewone sprongen. Maar toch werkt het wonderwel in Speedball: na vijf bladzijden was onze initiële argwaan volledig verdwenen.
Speedball is het verhaal van Graham Parson, een voormalig honkbalspeler die van zijn voetstuk tuimelde. Hij belandde in de porno-industrie maar ook daar bleef het succes uit. Meer en meer raakte hij aan de zijkant van de maatschappij verzeild. Dat hij ook zijn gezin kwijtspeelde, blijkt al snel. Hij krijgt van een vreemde oude man echter de kans om zijn gezin terug te winnen, als hij hij vier mensen vermoordt die de oude man hem aanwijst. In een toenemende roes gaat hij op pad om deze personen te doden. Gaandeweg krijgt hij echter meer en meer twijfels bij de oude man en diens belofte om zijn familie te kunnen terugbrengen. De grens tussen waarheid en fantasie lijkt meer en meer te vervagen. Niet in het minst Graham Parson zelf blijkt een hoogst onbetrouwbare verteller te zijn, wanneer de te vermoorden personen stuk voor stuk banden met Parson en zijn verleden hebben. Wat is er werkelijk aan de hand op Parsons zoektocht doorheen de Verenigde Staten?
Het tekenwerk van Etienne Gerin is opvallend. Zijn eerdere werk als illustrator is nog sterker geometrisch afgelijnd. Hij maakte tot nu toe vooral kinderboeken die grafisch ook erg opvielen door de grote kleurvlakken en de felle kleuren. Het palet in zijn stripdebuut Speedball is zeer 70’s geïnspireerd. De 235 pagina’s zijn stuk voor stuk bewijzen van een groot verteltalent, want Gerin sleurt de lezer onverbiddelijk langs de geweldroes van Graham Parson.
Ook voor Florian Pigé is Speedball zijn stripdebuut. Net als Gerin is Pigé vooral actief als illustrator en schrijver van kinderboeken, regelmatig uitgegeven door Sarbacane, niet toevallig ook de Franse uitgeverij van Speedball. De combinatie met Etienne Gerin was dan ook snel gemaakt. Ondertussen schreef Pigé al een tweede scenario dat momenteel door Lisa Zordan uitgetekend wordt. Ook voor haar zal dit een debuut als stripmaker worden. Speedball is dus het product van twee stripdebutanten, wat moeilijk te geloven valt.
Zowel de tekeningen als het scenario van deze dikke graphic novel stralen zoveel zelfvertrouwen en kennis uit in het opbouwen en doseren van een lang verhaal, dat het lijkt alsof hier twee geroutineerde stripmakers aan het werk geweest zijn. Het enige nadeel van Speedball is dat de wat artsy uitstraling van het tekenwerk wellicht een deel potentiële lezers zal afschrikken, terwijl het een erg toegankelijk en verslavend album is dat elke gepassioneerde stripliefhebber al snel zal overtuigen.