Lengte doet er wel degelijk toe. Misschien niet in elke situatie, maar voor funky licks geldt: hoe langer hoe beter. We komen dus aan onze trekken bij de nieuwe versie van “People Everywhere” die Khruangbin teaset voor hun nieuwe live-album. Acht wel héél lekkere minuten lang tonen ze ons alle hoeken van de kamer.
Je had er blijkbaar bij moeten zijn, daar in een stomend Sydney Opera House. Alleen is dit geen flauwe mop, maar een oprechte verzuchting. Hier is immers een band te horen die na een jaar touren in 2022 extreem gerodeerd voor de dag komt en weet hoe ze het dak van een keet moeten blazen. We krijgen aan het begin schijnbaar een funky uptempo versie van “People Everywhere (Still Alive)” uit hun debuut, maar kort na het opstijgen is het aardoppervlak al uit zicht en deint het nummer uit tot een space opera in verschillende bedrijven. Na de ouverture gaan de handjes uit het publiek spontaan op elkaar, de bas schakelt naar allegro, de drums vallen opnieuw in en Mark Speer tovert louche eightiesriedels uit zijn gitaar. Gaandeweg versplinteren die als lichtstralen op een spiegelbol, de beat gaat helemaal in clubby discomodus en het publiek is chaud.
Maar respijt krijgt het niet. De band trekt nog één keer door, helemaal tot aan het gaatje en we sluiten af met een gierende reprise van het begin. De cirkel is rond. We zijn terug geland.
Vrolijk beginnen, hard gaan en vervolgens zoveel applaus oogsten? Zo’n vooruitgeschoven single heet dan: een geslaagd voorspel.
Op 1 december brengt Khruangbin Live at Sydney Opera House uit en sluit daarmee een jaar van vijf live-albums af.