Lazer Sword :: Memory

Een idiote groepsnaam, een lachwekkende hoes en een handvol matige singles deden ons twee jaar geleden besluiten om het debuut van Lazer Sword links te laten liggen. De infantiele naam heeft dit duo nog steeds maar de hoes en vooral de nummers zijn er anno 2012 een pak op vooruit gegaan.

’Energieke foormuziek’, zo zouden we die eersteling van Lazer Sword omschrijven. Het duo uit San Francisco bracht een bonte verzameling housetracks, aangelengd met brutale hiphop en trendy r’n’b. Het album was best vermakelijk maar kende niet veel diepgang. Perfect om een jeugdhuis te doen ontploffen op een vrijdagavond, meer niet. Maar kijk, in twee jaar tijd kan er blijkbaar veel gebeuren. Antaeus Roy verhuisde naar Berlijn en Bryant Rutledge zocht zijn geluk in Los Angeles. Ook muzikaal verlegde het tweetal zijn grenzen. Memory, album nummer twee, wordt uitgebracht op Monkeytown Records, het label van Modeselektor, en het lijkt dat Lazer Sword toch wat in zijn mars heeft.

Lazer Sword is duidelijk geëvolueerd naar een gedurfder geluid, waarbij het de risico’s niet langer schuwt. Zo zijn er de dreigende synthesizers van “Out the Door” of de sferische soundscapes van opener “Sky Burial”, waar zelfs geen beat te bespeuren valt. Wellicht speelt het verblijf van Roy in Europa — waar elektronica verder geëvolueerd is dan in de Verenigde Staten — een rol in het verrijken van het klankenpalet. Hij mocht al enkele nummers uitbrengen op het label Hotflush en ook doorheen Memory sijpelen de leftfield dubstepinvloeden. Zo gaat “Toldyall” richting het verknipte, dronken dubstepgeluid van Mount Kimbie, vooraleer het richting drum ‘n’ bass evolueert. “Better From U” is dan weer Flying Lotus on acid.

Laat het wel duidelijk zijn dat dit progressieve elan de dynamiek niet aantast. De groep heeft zijn voeling met de clubs niet verloren, integendeel. “Lazer Sword is doing things with beats your mom is scared of”, zo omschreef een fan het promofilmpje voor dit album op Youtube. En daar valt zeker iets voor te zeggen. De beat van “Sounds Sane” houdt het midden tussen Missy Elliotts “Work It” en “Freak” van LFO. Behoorlijk opwindend. “Pleasure Zone” geeft op zijn beurt een hedendaagse hetzij moddervette update aan de eightiesfunk.

Precies zoals op hun debuut laat Lazer Sword zich op Memory bijstaan door enkele gasten. Ditmaal zijn het geen vuilbekkende rappers maar bevriende elektronicaproducers. Jimmy Edgar geeft de melodieuze techno van “Let’s Work” mee vorm en voor “Chsen”, misschien wel het beste nummer van dit album, kropen de heren van Machinedrum mee achter de computer. Het levert een van de meest nerveuze elektronicatracks in tijden op. Maar ook zonder gasten, zoals in het schimmige “Better From U”, laat Lazer Sword horen productioneel veel verder te staan dan enkele jaren geleden.

Net als Zomby (Dedication) vorig jaar, zet Lazer Sword hier de stap naar een volwassener geluid. Hopelijk levert het dit duo evenveel succes op. Met Memory vonden ze alvast de ultieme scheidingslijn tussen dansvloer en hoofdtelefoon, tussen gedrevenheid, diepgang en ontlading.

Lazer Sword stelt Memory op maandag 30 april voor tijdens de Bozar Night in Brussel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

een × 2 =