Fuck Hollywood! De filmzomer voor alternativo’s


Het grote blockbustergeweld kondigt zichzelf alweer luid en
duidelijk aan – comic book verfilmingen, sequels en prequels gaan
tot september het leven in de multiplex domineren. Maar geloof het
of niet, er is nog altijd een selectie voor wat men in vervlogen
tijden wel eens het unserved audience noemde. Mensen zoals u en ik,
dus. We werpen een blik op wat de arthouse cinema’s ons deze zomer
te bieden hebben.

Get Low
Robert Duvall, Bill Murray en Sissy Spacek spelen de hoofdrollen in
deze indie film over een oude kluizenaar die zijn einde voelt
naderen, maar eerst nog een stuk of wat demonen wil verdrijven. Wij
zagen hem al tijdens het laatste Filmfestival van Gent, en waren
maar matig enthousiast. Maar er wordt wél stevig geacteerd, en als
tegengif voor de nieuwste ‘Transformers’ zal dit ongetwijfeld
kunnen tellen.
Release: 1 juni

Robert Mitchum est Mort
Een werkloze, gedeprimeerde acteur wordt door zijn manager
meegenomen op een roadtrip, om een bekende Amerikaanse regisseur te
ontmoeten. Olivier Gourmet, u bekend als het expressieve
achterhoofd uit ‘Le Fils’ van de gebroeders Dardenne, is altijd de
moeite van het bekijken waard, en het geheel profileert zich als
een “droge tragikomedie”. Klinkt alvast “anders”, vindt u
niet?
Release: 1 juni

Essential Killing
Vincent “ik laat Chloe Sevigny wel eens graag on camera aan mijn
toeter hangen” Gallo en Emmanuelle “het is mevrouw Polanski”
Seigner zijn de protagonisten van ‘Essential Killing’, een drama
over een Afghaan die door het Amerikaanse leger illegaal gevangen
wordt gezet, ontsnapt, en daarna de barre Oost-Europese winter moet
overleven. Alweer een onafhankelijk drama dat zich afzet tegen de
Amerikaanse inmenging in het Midden-Oosten? Tja, we zullen zien. De
premisse in ieder geval intrigerend genoeg om ons nieuwsgierig te
maken.
Release: 8 juni

A Separation
Ja, in Iran maken ze blijkbaar ook nog steeds films. Goeie, zelfs,
als we de jury van het Filmfestiva van Berlijn mogen geloven, de ‘A
Separation’ met drie beertjes naar huis stuurde. Een man en vrouw
overwegen naar het buitenland te verhuizen. Wanneer de man besluit
om toch maar thuis te blijven, neemt zijn echtgenote dat niet. ‘A
Separation’ wordt omschreven als een intelligente studie van
religieuze onverdraagzaamheid en seksisme. Zeg nu zelf: wat wil je
nog meer van een zomerfilm?
Release: 15 juni

Cedar Rapids
Niet echt wat je noemt een zware arthouse-film, maar wel een
relatief kleinschalige komedie, die zowaar een punt probeert te
maken over het zakenleven. In ‘Cedar Rapids’ speelt ‘The
Hangover’-ster Ed Helms een schlemiel die naar een conventie voor
verzekeraars trekt en daar onder andere onze held John C. Reilly en
Sigourney Weaver tegen het lijf loopt. De prent belooft in ieder
geval een eigenzinnige bedoening te worden, en in combinatie met de
cast zou dat wel eens mooie resultaten kunnen opleveren.
Release: 15 juni

Midnight in Paris
Woody Allen heeft weer een nieuwe, wat inhoudt dat de meeste mensen
al wel min of meer weten of ze moeten gaan kijken of niet.
‘Midnight in Paris’ is een romantische fantasie, waarin Owen Wilson
terechtkomt in het Parijs van meer dan 100 jaar geleden. De prent
wordt qua sfeer alvast vergeleken met ‘Vicky Christina Barcelona’,
hoewel de non believers natuurlijk weer klagen over de
onrealistische manier waarop Allen de stad Parijs benadert, en zijn
intellictuele name dropping.
Release: 15 juni

Brighton Rock
Rowan Joffé, de scenarist van ’28 Weeks Later’ en ‘The American’,
regisseert deze nieuwe verfilming van de roman van Graham Greene
(die ooit al een klassieke filmbehandeling kreeg in 1947, met
Richard Attenborough in de hoofdrol). Sam Riley, die ooit Ian
Curtis speelde in Anton Corbijns ‘Control’, speelt ditmaal
hoofdpersonage Pinkie. Hij wordt omringd door een aardige
staalkaart van de Britse acteerwereld: John Hurt, Helen Mirren,
Andy Serkis en ga zo maar door. Het is haast ondenkbaar dat Joffé
de eerdere film zal kunnen overtreffen, maar de geloofsbrieven
liggen er wel.
Release: 22 juni

Drei
Tom Tykwer keert terug naar de heimat voor dit waarlijk bizarre
verhaal over een verveeld bourgeois-koppel waarvan zowel de man als
de vrouw, zonder dat van elkaar te weten, een buitenechtelijke
relatie begint met dezelfde man. De free love-sfeer van de jaren
zestig en zeventig is levend en wel in deze vreemde tragikomedie,
waarin zelfs een grafisch in beeld gebrachte teelbalverwijdering
grappig bedoeld is. Als film stelt ‘Drei’ niet veel voor, maar
speciaal is hij zeker.
Release: 29 juni

Blue Valentine
Ophef in Amerika, want in het indie drama ‘Blue Valentine’ wordt
Michelle Williams naar verluidt relatief expliciet oraal bediend
door Ryan Gosling. Voor het overige kreeg de film vrijwel
uitsluitend positieve kritieken, maar er waren een aantal
montage-ingrepen nodig om hem met een R-rating in de zalen te
krijgen. Niet dat we daarvoor zouden gaan kijken, natuurlijk, maar
echt, wat is die Yanks hun probleem met seks?
Release: 13 juli

Swooni
En dan moeten we al meteen fast forwarden naar het einde van de
zomer om nog eens wat alternatief spul terug te vinden waarvan we
zeker zijn dat het bij ons zal uitkomen. ‘Swooni’ is een Vlaamse
productie, van regisseur Kaat Beels, met een ensemble cast,
waaronder Natali Broods, Viviane De Muynck en Maaike Neuville. De
prent ziet er niet meteen uit als een nieuwe ‘Rundskop’, maar we
laten ons graag verrassen.
Release: 24 augustus

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

negentien − vijftien =