Tanlines :: Volume On

De feestdagen zijn steevast het uitgelezen moment voor verzamelaars, unieke uitgaven en best of‘s allerhande. Zowat het volledige oeuvre van Miles Davis voor wie een kleine 600 euro te veel heeft, acht uur Bruce Springsteen in geluid en beeld, … de mogelijkheden zijn schier eindeloos. Wie wil, kan met Volume On van Tanlines zelfs een best of in huis halen van een band die nog geen enkel volwaardig album op zijn naam heeft staan.

Het nog aan hun debuutplaat werkende duo Eric Emm en Jesse Cohen bracht in Amerika al een reeks EP’s, twelve inches en remixes uit. Zo goed als niets daarvan is in Europa verkrijgbaar, en daarom is er nu Volume On, een — uiteraard in oplage beperkte — verzameling tracks uit hun collectie, aangevuld met remixes door schoon volk als Memory Tapes en akoestische en vocale herwerkingen. Geen slechte kennismaking met Tanlines, maar misschien net iets te uitgebreid.

Zeventien tracks van een groep die een soort indievariant van dancehall en eurodance maakt, is immers behoorlijk veel. En wie heeft er behoefte aan vier versies van hetzelfde nummer? Toegegeven, de dromerige toets die Memory Tapes toevoegt aan de Afrikaanse trommels van “Real Life” maken de song alleen maar sterker. De meerwaarde van een akoestische versie van wat eigenlijk een stevige danstrack is, ontgaat ons echter volledig. Emm is niet de sterkste zanger, en Tanlines moet het dan ook voornamelijk van zijn onweerstaanbare ritmes en stuiterende beats hebben.

Geen gebrek daaraan in de instrumentale versie van “Three Trees” (de zanglijn van Austin Fisher in de andere versie is té overheersend, ondanks het charmante gefloten intermezzo), zonder twijfel het hoogtepunt van deze plaat. Een vuile reggaetonbeat schopt het nummer op gang, waarop zomerse synths de temperatuur meteen met een graad of twintig doen stijgen. Het doet wat denken aan Ruby Suns, die met hun “Cranberry” eerder dit jaar ook al zo’n schaamteloos zonnige nineties dancetrack schreven. Het rechtstreeks uit Ibiza geïmporteerde “Bejan” zet het feest verder, met zijn zwoele Afrikaans getinte ritmes en synthesizerriedeltjes die niet zouden misstaan hebben in de jaren tachtig.

De Balearen zijn nooit veraf op deze plaat: “Policy Of Trust” combineert ravesynths met wazige vocalen, en bevindt zich zo ergens op het kruispunt tussen de huidige gedaante van Animal Collective en de Spaanse danspop van El Guincho. Ook op de marimbaklanken en oceaanachtige geluiden van “Bees” is het bijzonder aangenaam wegdromen naar warmer oorden. Niet alle nummers zijn echter van een vergelijkbaar niveau: dancetracks als “Z”, “New Flowers” of “Power Everything” zijn weinig memorabel en klinken behoorlijk inwisselbaar, en het gros van de remixes is — zoals wel vaker — zelfs ronduit overbodig.

Volume On is dus nog geen onverdeeld succes te noemen, maar wie de bonus-cd in de kast laat en tussen het vulsel door weet te luisteren, haalt er wel enkele hoogzomerse feestnummers mee in huis. Ja, Tanlines maakt bij momenten niet veel meer dan platte kermismuziek (de rollercoastervideoclip van “Three Trees” doet het geluid alle eer aan), en neen, wij weten ook niet waarom dat plots weer hip schijnt te zijn. De ongegeneerde vrolijkheid en de lome dansstemming werken echter zo aanstekelijk dat er bijzonder moeilijk aan te weerstaan valt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

4 × 4 =