Kvelertak :: Kvelertak

Indie Records, 2010

Hoeveel bands met drie gitaristen kan jij opsommen? Ik ken zo
direct uit mijn hoofd: Iron Maiden, A Brand en Turbonegro. Combineer in
je mentale mixkamer die bands al om een ruw idee te krijgen van het
geluid dat het Noorse Kvelertak produceert met hun drie gitaristen.
Zet vervolgens de primitieve Darkthrone-schuif helemaal open en ga
dan compleet uit je kneiter. Als Kvelertak nu nog niet hot is dan
moeten ze het worden, per decreet desnoods. Op Stubru zijn ze nog
op zoek naar hun zomerhit voor dit jaar, ‘Mjød’ is in ieder geval
mijn persoonlijke twenty ten variant van ‘Bonkers‘, nul komma nul
beats of raps, maar superaanstekelijk, over the top en gewoon goed.
Keigoed.

En er is niet alleen ‘Mjød’ met zijn doom-punk-glam mix. Er is ook
nog het aanstekelijke meezinggebeuren ‘Utrydd Dei Svake’, het
bochtige ‘Fossengrim’, de rauwe blackmetal passages in ‘Ulvetid’ en
‘Liktorn’. Dat laatste is trouwens het enige nummer van de elf dat
zijn nationaliteit ontegensprekelijk bevestigt, tenminste als we
eventjes geen rekening houden met het taalgebruik. Het nummertje
heeft (eventjes) de agressie en de sfeer vast van Noorse
blackmetal, de rest is veel speelser.

Op ‘Nekroskop’ komen ze tijdens de zware mid-tempo passages ook nog
in de buurt, maar in het tweede gedeelte proberen de snarenplukkers
elkaar al solerend de loef af te steken. De codewoorden op dit
album zijn amusement, speelplezier en party! En welk nummer zou dit
beter kunnen bevestigen dan het hilarisch getitelde ‘Sultans of
Satan’, dat van Hank von Helvete zelf had kunnen komen. Het nummer
bevat een aanstekelijk meezingrefrein, metalpunkriffs met een soort
van heupwiegende disco groove, een Hawkwind-intermezzo en melodieus
leadgitaarwerk. Shit, waarom stuurden ze dit niet naar het
Eurovisiesongfestival?

Nog zo’n campy winner is ‘Blodtørst’. Hierin wordt het
zwaardere 70’s werk gecombineerd met wat hardcorepunk en ja, weeral
die boogie ritmes. De schurken smokkelen er zelfs een pianolijntje
in. Gezien het ongelofelijke ego en de energie die dit uitstraalt
zijn ze mogelijk ook niet vies van andere lijntjes, als dat nodig
is tenminste. Sommige van de riffs verraden zoveel adrenaline en
testosteron dat slapen fysiologisch gezien onmogelijk lijkt. Slapen
lukt mij ook al een tijdje niet meer, want zoveel spetterende
gitaren blijven keihard in mijn hoofd hangen, dagen en nachten aan
een stuk.

Dit is een straf album, zeker voor een debuut. Dat had niet alleen
Indie Records begrepen, want check eens wie er allemaal op een of
andere manier wilde meewerken. John Baizley van Baroness tekende de hoes,
o.a. Hoest van Taake en Ryan McKenney van Trap Them spelen een
beetje mee, en Kurt Ballou (van Converge) tekende voor de
productie.

Die laatste voerde zijn job weeral perfect uit in zijn Godcity
studio. Alle instrumenten, inclusief basgitaar en drum, krijgen een
mooi organisch geluid en zitten hoorbaar in de mix. Ondanks het
gitaargeweld draagt die bas in sommige nummers echt nog iets bij
aan het rock-‘n-rollgevoel. Je hoort zijn invloed ook aan het
listige gebruik van feedback hier en daar, en aan de gang
vocals
.

De zang zou voor sommigen wel nog een afknapper kunnen betekenen.
Erlend schreeuwt namelijk de hele tijd, en afhankelijk van de sfeer
van het nummer zit hij soms wat meer begraven onder de muziek. Hier
en daar duikt er wel wat cleane zang op in de refreintjes en de
achtergrondkoortjes, en die missen dan hun effect niet. Kvelertak
beheerst het kunstje om een nummer op te bouwen en simpelweg te
laten ontploffen. Dat demonstreren ze in bijna ieder nummer en
sommige (zoals ‘Fossengrim’) zelfs meer dan eens. Alleen hoeven ze
na die tweede of derde climax niet per se nog een minuut door te
raggen.

Mijn advies: koop asap een versie van dit album, ram die op je mp3,
en probeer op iedere (beach)party waar je deze zomer verzeilt de
andere gasten te overdonderen en het feest te herschapen in een
hedonistische metaldisco met de tonen van ‘Sultans of Satan’,
‘Mjød’ of een ander nummer. Het zou alleen maar passend zijn om de
daar bijhorende taferelen te filmen en op youtube te zetten.
Ondanks de decennia-oude invloeden is Kvelertak een hedendaagse
band en dat zou de kids moeten kunnen bekoren. Mijn kids zijn nog
wat te jong, maar zelf ben ik als een blok gevallen.

Kvelertak speelt op 2 augustus in Trix (met
Kylesa én Converge!) en 15 augustus op het Ieper Hardcore
Fest.

http://www.myspace.com/kvelertak

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

14 − 14 =