Surrogates (Weldele & Venditti)

Met een verfilming in de bioscopen komt de vertaling van Surrogates als geroepen. Robert Venditti debuteert met een sterke toekomstvisie. Jammer genoeg blinken de tekeningen uit in onevenwichtigheid.

Het verhaal achter Robert Venditti wordt steeds breed uitgesmeerd in interviews en besprekingen. Hoe hij het van de postkamer bij uitgeverij Top Shelf tot aspirant-schrijver schopte, spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Zijn scenario voor Surrogates geeft dan ook blijk van een sterke fantasie én een grondige kennis van de huidige maatschappij. Zelfs de vlotte overstap naar het witte doek verbaasde ons bij het lezen allerminst. Surrogates is een zo goed als afgewerkt filmscript.

Inspecteur Harvey Greer is één van de beste krachten van de politie in Central Georgia Metropolis. Diep in de 21ste eeuw hebben robotkopieën van mensen een groot deel van het leven overgenomen. Mensen kopen zo’n "surrogate" om hun dagelijkse werkzaamheden over te nemen. Na verloop van tijd wordt het dagelijkse leven echter meer en meer in handen genomen door deze kopieën, die overal van pas komen. Hiertegen ontstaat al snel tegenstand, tegenstand waarvan die vertegenwoordig wordt door sekteleider Zaire Powell III. Wanneer een reeks aanslagen op surrogates begint, laaien de discussies weer naar op en belandt de stad zo goed als in een burgeroorlog. De tijd dringt dus voor inspecteur Harvey.

De beelden bij Venditti’s verhaal worden geleverd door Brett Weldele. Deze Amerikaanse illustrator en striptekenaar houdt ervan om in zijn werk moderne technologische invloeden te verwerken. Zijn krasserige stijl met felle inkleuringen sluit aan bij graffiti en het merendeel van zijn stripwerk weerspiegelt die hang naar het stedelijke en de moderne cultuur. Dat valt ook op in Couscous Express (met Brian Wood) en Julius (met Anthony Johnston). Toch weten Venditti’s hippe pagina’s niet echt te overtuigen. Door zijn te eenzijdige aandacht voor het visuele en grafische, vergeet hij al te vaak een wereld te scheppen met overtuigende personages. Het verhaal verloor ons verschillende keren en gaandeweg verslapte de aandacht helemaal.

De reden waarom deze sciencefictionstrip net nu vertaald wordt, moeten we niet al te ver zoeken. De verfilming met Bruce Willis kreeg veel aandacht in de media en zal dus ongetwijfeld bijdragen tot een betere verkoop van het stripverhaal. Voor uitgeverij De Vliegende Hollander is het na het succes van Watchmen en de opgemerkte filosofische strip annex biografie Logicomix een derde opvallende aanvulling van hun bescheiden catalogus. De komende maanden beloven wat dat betreft veel goeds, met onder meer de eerste delen van de bejubelde Amerikaanse comic Y: The Last Man van Brian K. Vaughan en Pia Guerra. Tegelijk lanceerde de uitgeverij samen met de website nrc.next en de nationale overheid een nieuwe prijs voor jong talent onder de noemer Benelux Beeldverhalen Prijs. De honger van De Vliegende Hollander naar onontgonnen stripterrein groeit gelukkig steeds meer.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

een × 1 =