Patterson Hood :: Murdering Oscar

At Night Recordings, 2009

Southern Hospitality maakt deel uit van de volksaard van
de inwoners van de zuidelijke Amerikaanse staten. Maar dat geldt
ook voor nektapijtjes, rednecks en religieus fanatisme.
Het is de geboorteplaats van blues, country en rock-‘n-roll. Maar
ook het prototype van de racistische Amerikaan doemt haast
automatisch op. Patterson Hood weet al jaren de dualiteit en de
ziel van het Amerikaanse zuiden knap te vertalen in zijn muziek,
samen met zijn geweldige band Drive-By Truckers. Op ‘Murdering
Oscar’ speelt Hood alleen ten dans, maar het verschil tussen de
Truckers en zijn solowerk is klein. En dat hoeft zeker geen slechte
zaak te zijn.

Met ‘Killers and Stars’ bracht Hood al een soloplaat uit in 2001,
het jaar waarin de Drive-By Truckes doorbraken met ‘Southern Rock
Opera’. Maar waar ‘Killers and Stars’ nog veredelde demo’s waren,
is bij deze ‘Murdering Oscar’ het verschil met zijn hoofdberoep
miniem. De gitaren klinken minder zwaar, maar dat is logisch: er
zijn ook gewoon minder gitaren, terwijl de Truckers al eens van
leer durven te trekken met drie stuks tegelijk. Maar voor de rest
is dit album eigenlijk vintage Southern Rock, die met minder power
dan normaal wordt vertolkt: een smeltkroes van bluesrock, country
en soul zoals die ooit werd gevormd door Lynyrd Skynyrd en The
Allman Brothers. De ingehouden kracht is mooi in balans, en knalt
niet gewoon luid door alles heen zoals bij de laatste Metallica of
zowat alles uit de top 40.

Maar net als bij Drive-By Truckers is er naast de muziek ook
inhoud. Patterson Hood is een uitstekende songwriter, iets dat hij
ook hier weer moeiteloos onderstreept. ‘Pride Of The Yankees’
verbindt de herinnering aan een vroegere, meer onschuldige tijd aan
de gebeurtenissen van 9/11 en de nasleep op een manier die zelfs
The Boss himself jaloers kan maken. ‘Belvedere’ wentelt
zich in heimelijk vuile dromen naar het mooiste maar onbereikbare
meisje van de klas, dat jaren na het afstuderen koortsig in het
hoofd blijft nazinderen als een ideaalbeeld. Andere nummers doen
het met minder complexe verhaallijnen maar weten niettemin hun doel
te bereiken, zoals murderballad en biecht ‘Murdering
Oscar’.

Dat Patterson Hood zijn stijl en stem heeft gevonden blijkt uit het
feit dat de nummers op dit album, die een periode van 15 jaar
overspannen en pas onlangs werden opgenomen, de perfecte compositie
en sfeer aangemeten krijgen. Het oudste nummer – ‘Polyanna’ –
dateert van 1991 en het jongste – ‘Pride Of The Yankees’ – van
2006, maar dat valt totaal niet op. Hood omringde zich dan ook met
vertrouwde muzikanten en vrienden, die zijn stijl perfect kennen en
weten in te vullen. Shonna Tucker en Mike Cooley van Drive-By
Truckers spelen natuurlijk niet geheel onverrassend mee op enkele
nummers, maar daarnaast leent ook Will Johnson (South San
Gabriel
en Centro-Matic) zijn diensten. Ook Hoods vader, David,
een bekende sessiemuzikant in het legendarische Muscle Shoals, komt
meespelen op ‘I Understand Now’ en ‘Back Of the Bible’. De producer
van dienst is David Barbe, de man die alle platen van Drive-By
Truckers onder handen nam.

Patterson Hood maakte met ‘Murdering Oscar’ een album dat nauw
aansluit bij Drive-By Truckers. En dat is dus geen slechte zaak,
gezien de kwaliteit die de band het afgelopen decennium wist te
leveren. ‘Murdering Oscar’ overstijgt moeiteloos het niveau van een
tussendoortje, een zoethoudertje voor de fans.

www.pattersonhood.com
www.myspace.com/pattersonhood

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

15 + 6 =