Klima :: Klima


“Come here and dance with me, even if it’s the last dance. You can
smile and talk to me, I will stay quiet. It’s over, it’s
over”
. Beeld u deze woorden in, sereen gezongen met net de
perfecte dosis lucht op de stembanden en luister hoe ze plaats
ruimen voor tromgeroffel en sporadische gitaarsneren. Samen vormt
dit alles ‘Why Does Everything Have To End?’, een geweldig
werkstukje dat we na de eerste kennismaking meteen een hele avond
op repeat gezet hebben. Een grote verrassing, want in een schelp
met als enige richtingaanwijzer de wetenschap dat we het werk van
deze onbekende naam misschien wel kennen van een Hugo
Boss-commercial, hadden we dergelijke parel niet verwacht. En sta
me toe vroegtijdig de spanning te doorbreken en hieraan al even het
eindoordeel over deze gehele plaat te vellen: het betreft absoluut
één van de ontdekkingen van dit jaar.

Deze lofbetuiging mag in ontvangst genomen worden door Angèle
David-Guillou, een naar Engeland uitgeweken Française met een
all-round muzikale opleiding. Na een korte carrière bij het groepje
Ginger Ale besloot ze een eigen project op te richten waarin ze al
haar invloeden kwijt kon om ze vervolgens te koppelen aan uiterst
persoonlijke anekdotes.

Muzikaal geeft het materiaal op dit titelloze debuut nog enige
overlappingen prijs, waarbij de meest frequent opgemerkte
vergelijking ongetwijfeld die met Husky Rescue,
Nouvelle
Vague
en Devics zullen zijn. Hier en daar nog verdere
referenties natuurlijk. ‘Her Love Is Happy’ vist bijvoorbeeld in
het vijvertje van Björk en Roisin Murphy door
een xylofoon in te zetten om een bijna kinderachtig deuntje in
elkaar te steken dat net door deze eenvoud een intrigerende, bijna
beangstigende sfeer verkrijgt. Toch maakt David-Guillou zich deze
klanken voldoende eigen om er een knusse, sensuele plaat mee te
creëren die melancholisch klinkt, maar toch niet verdrinkt in
goedkope weemoed. Met enige soberheid slaagt ze er bovendien in
door te dringen tot de kern van de popsong. Een track als ‘I Love
That Day’ laat ook inzien dat dit genre, in tegenstelling tot wat
een flashende Britney Spears de laatste tijd lijkt te willen
bewijzen, ook een stijlvol resultaat kan opleveren.

Een extra verdienste, die Klima ondanks de referenties een eigen
karakter verleent, is dat ook de teksten zorgvuldig in elkaar
gestoken zijn; toch een belangrijk element om dergelijke zachte
melodieën op de voorgrond te trekken. Klima’s schrijfsels spelen
vaak een spel met het muzikale landschap door thematisch andere
sferen op te zoeken en zo het werk een extra dimensie te verlenen.
‘The City’, door Hugo Boss geselecteerd voor zijn promocampagne,
klinkt zoals verwacht zwoel en elegant, maar is ook meer dan dat.
Tegenover de loungy achtergrond wordt uiting gegeven aan de ennui
en vereenzaming in de grootstad Parijs: het resultaat is een bijna
nihilistische bijklank. ‘The Lady Of The Lake’ is dan weer
geschreven voor een vriend die op vijftienjarige leeftijd zelfmoord
pleegde, maar werd in plaats van een sombere afscheidszang een
luchtige upbeat popsong waarin Klima hem enkele momenten voor de
wanhoopsdaad lijkt te willen overtuigen dat het leven toch de
moeite waard is om de blik vooruit gericht te houden. Naast deze
optimistische twist is ook subtiliteit een verdienste van deze
track: op de pas ontdekte homoseksuele geaardheid van de jongen,
een mogelijke aanleiding voor zijn mentale turbulentie, wordt enkel
gealludeerd door te vertellen hoe hij buiten liep met de
bruidssluier van zijn moeder op het hoofd.

Van de gehele plaat is ‘Never Ending’ het enige nummer dat
aanvankelijk wat kan wringen omdat het te veel tegelijkertijd wil
proberen. Een samenzang van vocoders, electronica en strijkers
zorgt voor een geluid waarin je verloren lijkt te lopen, hoewel ook
de appreciatie voor deze track na enkele luisterbeurten de hoogte
ingaat. En met ook dit knelpunt uit de weg hoort u ons dus al
afkomen: deze Klima zou binnen de kortste keren in uw bezit moeten
zijn!

http://www.myspace.com/contactklima

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

een + zeventien =