The Whitest Boy Alive :: Dreams

Muzikanten zijn vaak geen zieners en dat is jammer! Velen zouden
namelijk wel enige profetische gaven kunnen gebruiken om slechte
artistieke keuzes uit de wereld te helpen en het arseen in onze pen
te reduceren. Billy Corgan ging solo, Live maakt nog muziek, Fergie
kwam bij de Black Eyed Peas en ga zo maar door. Bij dit lijstje van
neerwaartse muzikale spiralen mag u gerust de evolutie van The
Whitest Boy Alive rekenen. De band rond het Noorse multitalent
Erlend Øye begon als een volledig elektronisch
dance-project, maar puurde hun sound uit tot louter organische
instrumenten. Net als Rage Against The Machine is de band trots op
hun gitaar/bas/drum en stem-geluid, maar enkele beluisteringen van
‘Dreams’ maken duidelijk dat deze pauwen hun staarten best niet al
te fier omhoog steken. Toegegeven, door de naakte, weinig
opgesmukte sound van TWBA komt de interactie tussen de bandleden
beter aan de oppervlakte, maar een nadere blik illustreert dat het
slechts om een dode vis gaat. ‘The New Acoustic Movement’ waartoe
Øye’s Kings of Convenience behoort, ontaardde soms al in
‘The New Acoustic Boredom’ en hier wordt de weg van de verveling
verder aarzelend bewandeld, alsof TWBA zelf beseft dat ze de gloed
van de opwinding de rug toekeren.

‘Poor Leno’: de meeste mensen zullen Erlend Øye vooral kennen
vanwege zijn zanglijnen op deze fijne single van Röyksopp. Oye
zorgde met zijn licht onderkoelde, zalvende stem voor de zachte
bries over de zee van synths en beats van dit Scandinavische
elektronicaduo. Het nummer bewees dat zijn stem perfect
assimileerde met een elektronische omgeving, terwijl Øye’s vocalen
door een louter organische omkadering worden afgestoten als een
lichaamsvreemd element. Wat een glinsterend vervolg had kunnen
worden op The Knife, Ellen Allien &
Apparat
of Nathan Fake mondt nu uit in een muzikale slaappil
van de zware soort. Luisteren naar ‘Dreams’ laat je gedachten alle
richtingen uitgaan, maar het zijn dromen van de verkeerde soort
(‘Is de afwas al gedaan?’, ‘Zou ik het gras nu afrijden of wacht ik
best nog even?’,…). De muziek probeert je vast te grijpen, maar
lost haar greep al snel.

Nochtans hebben we een paar fijne momenten gehoord op ‘Dreams’.
‘Done With You’ weet met een zorgvuldige opbouw, naakte, wenende
gitaarklanken en een niet aflatende kickdrum tot de laatste seconde
te boeien. ‘Don’t Give Up’ is ook een popsong om in te kaderen. Het
is dan ook geen toeval dat stekelige synths zich hier vasthaken in
de zachte hi-hats en melancholische gitaren, met lichte
bloeddruppels tot gevolg. Deze elektronische injectie laat onze
dromen over huistaken terugkeren naar waar ze thuishoren, de muziek
zelf. Deze twee songs illustreren echter vooral de mogelijkheden
die TWBA op de rest van de plaat onbenut heeft gelaten.

Opener ‘Burning’ klinkt als een aangenaam openingskwartier van een
voetbalmatch: veelbelovend, maar de sprankels verdwijnen al gauw.
‘Golden Cage’ is een song waar al het leven is uitgezogen, tot
enkel een uitgebeend lijk overblijft dat je snel de rug toekeert.
‘Above You’ is wellicht het saaiste nummer van ‘Dreams’. De
langdradige zanglijnen, het slaapverwekkende ritme en de
enerverende synthgeluiden resulteren in sonisch valium dat je
achteraf hoofdpijn bezorgt. Dat Øye een dergelijke tweederangssong
niet heeft geschrapt, is veelzeggend. De overige nummers kennen wel
hun momenten, maar echt boeiend wordt het nergens. ‘Inflation’,
‘Figures’ en ‘Borders’ klinken als losse, slecht uitgewerkte ideeën
die het verkeerde arrangement toegewezen kregen. Of hoe uitpuring
kan resulteren in gegeeuw.

‘Dreams’ had best een degelijke plaat kunnen worden en aan de
kwaliteiten van Øye twijfelen we niet. Toch is het enige effect dat
de rode gloed van de albino-ogen van dit project bereikt een
hypnotische slaap waaruit we pas ontwaken na het laatste nummer.
Ondanks twee fonkelende sterren van songs, hebben we nog maar
weinig zo verlangd naar een Slayer-plaat om ons wakker te schudden
als na het beluisteren van ‘Dreams’. Volgende keer beter,
Erlend!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twintig − 1 =